سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۵۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 9174
  • برای مبارزه با کرونا به سرمایه اجتماعی نیاز داریم
    برای مبارزه با کرونا به سرمایه اجتماعی نیاز داریم

    برای مبارزه با کرونا به سرمایه اجتماعی نیاز داریم

    دکتر محمود شارع‌پور  روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اکنون تمام دنیا به این نتیجه مهم رسیده در این شرایط که ویروس کرونا در همه جا گسترش یافته، یکی از موثرترین استراتژی‌ها برای مقابله با ویروس، ایجاد فاصله اجتماعی بین افراد و خانه نشینی است.
    عضو هیات علمی دانشگاه مازندران افزود: در طی چند روز اخیر شاهد تلاش دولت برای شروع اجرای این استراتژی در کشور بودیم ولی تاکنون موفقیت بزرگی در این زمینه حاصل نشده است.
    وی ادامه داد: اجرای موفقیت‌آمیز سیاست فاصله اجتماعی مستلزم جدیت دولت و همکاری اقشار مختلف جامعه است.
    این جامعه‌شناس تصریح کرد:  به نظر می‌رسد اکنون بخشی از جامعه ایران وضعیت را به خوبی درک کرده و قرنطینه خانگی و خانه نشینی را به درستی رعایت می‌کند ولی هنوز بخش دیگری از جامعه تن به این فاصله اجتماعی نداده‌اند.
    شارع‌پور با بیان اینکه شاید بتوان این دسته از افراد را به ۲ گروه متمایز تقسیم کرد، گفت: گروهی که هنوز باور به وخامت اوضاع و اثربخشی فاصله اجتماعی را قبول ندارند چون این پیام از سوی مرجعی صادر شده که آنها اعتبار و صداقت این منبع و مرجع را قبول ندارند و گروهی دیگر که وخامت اوضاع را پذیرفته و حاضر به همکاری هستند ولی به خاطر شرایط نامساعد اقتصادی خود و نداشتن حمایت لازم از سوی دولت، مجبور هستند تا بیرون بروند و بتوانند لقمه نانی برای خانواده خود تهیه کنند.
    وی خاطرنشان کرد: ‌اینجاست که هر یک از ما به سهم خود علاوه بر اینکه خودمان قرنطینه خانگی و خانه نشینی را اجرا می‌کنیم، باید در مورد هر ۲ گروه فوق دست به کار شویم چون تا زمانی که آنها نیز همانند ما همکاری نکنند خانه نشینی ما به نتیجه کامل نخواهد رسید.
    عضو هیات علمی دانشگاه مازندران یادآور شد: رمز موفقیت سیاست خانه نشینی، در همراه نمودن اکثریت جامعه با این سیاست است.
    وی ادامه داد: به گفته دبیر ستاد ملی کرونا، یک فرد آلوده به این ویروس می‌تواند در یک ماه بیش از ۴۰۰ نفر را آلوده کند.
    وی با اشاره به اینکه سوال مهم این است که علاوه بر خانه نشینی، چه کار می‌توانیم انجام دهیم، اظهار کرد: هر یک از ما دارای حلقه‌ بزرگی از دوستان، همسایگان، اقوام و خویشاوندان، همکاران و افرادی هستیم که در طول سال برای رفع نیازهای روزمره خود با آنها در ارتباط مستمر قرار داریم، بخشی از اعضای این شبکه ما، همان افرادی هستند که بنا به ۲ دلیل فوق، کماکان در خیابان‌ها یا جاده‌ها رفت و آمد دارند.
    وی افزود: از همین امروز دست به کار شویم و با آن دسته از افرادی که شماره تماس آنها را در گوشی تلفن خود داریم صحبت و سعی کنیم از قدرت سرمایه اجتماعی خودمان برای متقاعدسازی آنها جهت همراهی با قرنطینه خانگی، استفاده کنیم.
    شارع‌پور خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دولت فاقد چنین قدرتی باشد، به علاوه، اگر در بین اعضای شبکه خود، افرادی داریم که به خاطر شرایط بد اقتصادی مجبور به خروج از منزل هستند، سعی کنیم متناسب با توان اقتصادی خود، از آنها حمایت مالی کنیم تا مجبور نشوند بیرون بروند.
    عصو هیات علمی دانشگاه مازندران تصریح کرد: برخی از ما می‌توانیم هزینه یک ماه زندگی او را، بلاعوض و یا به او قرض دهیم، یا به تعبیر یکی از دوستان از روش نسیه معکوس استفاده کنیم.
    شارع‌پور افزود: راه‌های زیادی برای کمک به این افراد وجود دارد، کمک به این افراد، کمک به خود ما، کمک به نظام بهداشت و درمان کشور و در نهایت کمک به ایران عزیز است.
    وی گفت: اکنون زمان استفاده از سرمایه اجتماعی است، تا دیر نشده از قدرت سرمایه اجتماعی خود برای کمک به کشور استفاده کنیم.

    خبرگزاری جمهوری اسلامی



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *