سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۲۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 7745
  • شهرهای هوشمند و تاب‌آور
    هوشمندسازی نیاز شهرهای پرجمعیت امروزی

    بروکراسی مانع رسیدن به شهر هوشمند

    بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در آئین گرامیداشت روز جهانی شهر‌ها و اهدای جایزه جهانی خشت طلایی تهران با اشاره به نقش و ظرفیت شهر هوشمند گفت: تمرکز در موضوع شهر هوشمند باید به گونه‌ای باشد که هم افزایی شکل بگیرد و ضرورت هوشمند سازی به این دلیل است که رونق کسب و کار را به دنبال خواهد داشت.

    رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران افزود: شهر هوشمند بستری را ایجاد می‌کند تا خلق ثروت انجام شود و این گام بزرگ بدون صرف بودجه کلان انجام پذیر است، لذا با عدالت توزیعی شهر هوشمند خواهیم داشت.

    آروین مطرح کرد: نهاد‌های عمومی باید به سمت کاهش ناعدالتی و توسعه عدالت توزیعی در کشور و شهر‌ها حرکت کنند، زیرا تمام شهروندان در یک شهر از تمام ظرفیت‌های موجود به یک اندازه استفاده نمی‌کنند، از همین رو باید عدالت توزیعی را دنبال کنیم.

    وی ادامه داد: در تهران می‌توان این گونه مثال زد که یارانه پرداختی روی حمل و نقل و توسعه آن هدفمند نیست.

    رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران افزود: هوشمند سازی شهر‌ها کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد و همکاران در مدیریت شهری شاهد هستند که ما در حوزه پسماند با هوشمندسازی توانستیم بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهیم.

    آروین با اشاره به تضعیف نقش شهرداری‌ها گفت: در حال حاضر شهرداری‌ها نقش حکمرانی محله‌ای خود را از دست داده‌اند و ما امروز شاهد هستیم که بسیاری از وظایفی که پیش‌تر تحت اختیار شهرداری‌ها بود به دیگر دستگاه‌ها واگذار شده است.

    وی ادامه داد: یکپارچگی داده برای رسیدن به شهر هوشمند باید محقق شود و باید اعلام کنم که ما ۶ سال پیش در شورای شهر مصوبه حوزه آب و برق را گذراندیم تا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاهی اطلاعات به اشتراک گذاشته شود که متأسفانه بعد از ۶ سال هنوز این اتفاق نیفتاده و این مصوبه عملیاتی نشده است.

    رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با تأکید بر ظرفیت وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی افزود: انتظار از وزارت ارتباطات این است که همه نهاد‌ها در مدیریت شهری داده‌های خود را به اشتراک بگذارند، زیرا هوشمندسازی بدون یکپارچگی داده امکان‌پذیر نیست.

    آروین مطرح کرد: وزارت ارتباطات می‌تواند با موضوع شهر هوشمند نشست‌هایی را برگزار کند و رویکرد امروز کشور‌های پیشرفته این است که داده‌های باز در اختیار نهاد‌ها قرار گیرد.

    وی ادامه داد: با بروکراسی نمی‌توان واگذاری داده را انجام داد و نهاد بالادستی مانند وزارت ارتباطات می‌تواند این یکپارچگی را ایجاد کند.

    چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران با شعار ایجاد «شهر‌هایی هوشمند، تاب‌آور و زیست پذیر برای همه» به مناسبت روز جهانی شهرها، با همکاری سازمان‌های تخصصی بین‌المللی همچون برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، متروپلیس یا انجمن کلانشهر‌های مهم جهان، انجمن طراحان و برنامه‌ریزان شهری و منطقه‌ای یا ISOCARP و مجمع شهرداران آسیایی AMF برگزار شد.

    در این رویداد نزدیک به ۲۰۰پروژه و تجربه شهری از داخل کشور و بیش از ۳۰۰پروژه و تجربه از سایر شهر‌های جهان مشارکت داشتند که بیشتر آن‌ها در حوزه معماری، شهرسازی، میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری است.



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *