پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۱۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 3990
  • "خانه کُرد سنندج" گنجینه‌ای از فرهنگ و تاریخ کُردستان
    "خانه کُرد سنندج" گنجینه‌ای از فرهنگ و تاریخ کُردستان

    برگزاری بزرگترین کارناوال دف در میدان آزادی سنندج

    امین مرادی، رییس حوزه هنری استان کردستان در جمع خبرنگاران و رسانه های گروهی استان اظهار کرد: نگاهی گذرا به تاریخچه این جشنواره حکایت از این موضوع دارد که در طول این سالیان همواره جشنواره در مسیر رشد و تکامل حرکت نموده است.

    مرادی با اشاره به شعار هنر، همگرایی و مهربانی افزود: این جشنواره هرچند از سال ۸۶ با وقفه‌ای هفت ساله روبرو شد اما خوشبختانه از سال ۹۳ با راهنمایی‌های نماینده ولی فقیه در استان و حمایت‌های استاندار و حوزه هنری کشور چهارمین دوره به جد در دستور کار حوزه هنری استان قرار گرفت.

    وی گفت: بزرگترین کارناوال دف روز چهارشنبه همزمان با عید سعید قربان در میدان آزادی سنندج برپا می شود و اختتامیه آن در کانون امام خمینی واقع در سه راه ادب با حضور مردم برگزار خواهد شد.

    مرادی افزود:این دوره از جشنواره «دف نوای رحمت» در دو رده سنی ۱۳ تا ۱۹ سال و ۲۰ سال به بالا در دو بخش آقایان و خانم‌ها به‌ صورت تک‌نوازی و گروه نوازی و بخش ویژه مولودی‌خوانی توسط حوزه هنری کردستان و با همکاری و مشارکت مؤسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و هم‌زمان با عیدین سعید قربان و غدیر برگزار خواهد شد.

    رئیس حوزه هنری کردستان با تأکید بر اینکه طرح‌ریزی و ایجاد زمینه جهت جذب هنرمندان و علاقه‌مندان به ساز‌های سنتی و عرفانی، ایجاد انگیزه در بین نسل جدید و فراگیری موسیقی الهام گرفته از فرهنگ ایرانی – اسلامی را از جمله اهداف برگزاری جشنواره است، خاطرنشان کرد: هشتمین جشنواره بین المللی دف نوازیِ «دف نوای رحمت» ۳۱ مرداد تا ۲ شهریور امسال و در فاصله بین اعیاد سعید قربان و غدیر در سنندج برگزار می‌شود.

    وی یادآور شد: جشنواره در سه بخش «گروه نوازی» «تک‌نوازی» و «مولودی‌خوانی» برگزار می‌شود. جایگاه عرفان اسلامی بر کسی پوشیده نیست و یکی از نشانه‌های عرفان، مولودی‌خوانی رسول اکرم است ازینرو دف‌نوازی نوای رحمت برای تشویق به همدلی در دنیای اسلام و وحدت است و می‌تواند راهی برای کنار زدن افراطی‌گری باشد. از ۳۰ استان آثاری به دبیرخانه جشنواره رسیده است. هم بانوان و هم آقایان در دو رده سنی نوجوان و بزرگسال حضور دارند. ۲۵۰ هنرمند دف‌نواز از سراسر کشور در این جشنواره حضور دارند. هدف جشنواره کشف و جذب هنرمندان دف‌نواز است. این جشنواره قطعا تبعات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

    مرادی در مورد بخش‌های جنبی این جشنواره افزود: در هر دوره از جشنواره بخشی به تقدیر از پیشکسوتان این عرصه اختصاص داشته که امسال قرار است از استاد «صدیق تعریف» تجلیل به عمل آید.

    مرادی تصریح کرد: اگر امروز امنیت پایدار در مرزهای ما برقرار است به خاطر خون شهیدان و مجاهدت‌های رزمندگان و جانبازان است که الان ما جشنواره‌ای بین‌المللی را در نقطه صفر مرزی و در کمال امنیت برگزار می‌کنیم. جای افتخار دارد که بگویم برای اولین بار در دنیا همزمان هزار نوازنده دف با هم و در یک رویداد هم‌نوازی کردند که در نوع خود بی‌نظیر بود.

    رئیس حوزه هنری استان کردستان در بخش ملی از حضور ۳۰ استان کشور در این جشنواره و در بخش بین الملل از پخش فیلم استاد موسیقی ژاپنی به صورت ویدیو کنفرانس با عنوان «سازهای کوبه‌ای آئینی ژاپن» خبر داد و بیان کرد: بنا داریم در این جشنواره طی یک آیین نکوداشت از استاد «صدیق تعریف» نیز تقدیر به عمل آوریم.



    مطلب پیشنهادی

    نقش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در حل معضل ترافیک

    نقش هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در حل معضل ترافیک

    ازدحام ترافیک موجب خستگی رانندگان و تأخیر در سفرهای شهری می‌شود و با افزایش آلودگی‌های هوا و صوتی، تأثیر منفی بر کیفیت زندگی مردم دارد. امروزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نحوه مدیریت ترافیک شهری را بهبود بخشیده، ایمنی جاده‌ها را افزایش داده و راهی برای دستیابی به حمل‌ونقل پایدار ایجاد کرده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *