جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۲۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 14595
  • بی توجهی قانون شهرسازی ایران به زیست پرندگان / برخورد با ساختمان ها و مرگ
    بی توجهی قانون شهرسازی ایران به زیست پرندگان / برخورد با ساختمان ها و مرگ

    بی توجهی قانون شهرسازی ایران به زیست پرندگان / برخورد با ساختمان ها و مرگ

    ساخت و ساز قوانین و مقرارتی دارد که این ضابطه ها تنها نباید برای اصول ساختمان سازی ایمن رعایت شود، بلکه راحتی تمامی موجودات زنده ای  که در نزدیکی آن مکان سکونت دارند باید در دایره قوانین ساخت و ساز وجود داشته باشند. ساخت و ساز باید به گونه ای باشد تا زیست انسان ها و حیوانات مختل نشود، در این راستا با  یک کارشناس شهرسازی صحبت کردیم تا بدانیم آیا برای حیواناتی نظیر پرندگان که در اطراف دریا ها، تالاب ها و یا نخلستان ها زندگی می کنند، اصول ساختمان سازی متناسب با آنها رعایت می شود؟

    علی نوذرپور ، شهردار سابق منطقه ۲۲ تهران در خصوص اصول ساختمان سازی در نزدیکی تالاب ها، دریا و نخلستان ها گفت: ساختمان سازی در کشور، یا در شهر و یا در روستا صورت می گیرد. به لحاظ مقررات شهرسازی چنین قانونی وجود ندارد که به خاطر پرندگان یا حیواناتی که در نزدیکی محل سکونت و ساخت و ساز ها وجود دارند، در ضابطه ساخت و سازها تغییرات خاصی ایجاد شود.

    وی ادامه داد: ساخت و ساز ها در شهر یا روستا، دارای طرح جامع و تفصیلی هستند. در روستا طرح هادی و در شهر ها طرح جامع وجود دارد. دریا، تالاب و … یک حریمی دارد که باید رعایت شود، مثلا در طرح جامع یک حریمی را برای دریا مشخص می کنند تا با ساحل فاصله داشته باشد. این حریم برای حفظ دریا و جلوگیری از تصرف دریا و همچنین برای ایمنی ساخت و ساز هایی است که صورت می گیرد، که باید برای حفظ حریم، ارتفاع وتراکم ساخت و ساز ها متناسب با موقعیتی که در شهر و روستا است، باشد.

    نوذرپور با اشاره به اینکه این حریم در ضوابط طرح جامع وجود دارد، افزود: بعضا در گذشته این حریم ها رعایت نشده و یا تصرف هایی صورت پذیرفته است که این ها خلاف بوده، البته در مقاطعی هم شهرداری و دولت و وزارت کشور بخش هایی از ساخت و ساز های این چنینی که حریم ها را رعایت نکرده را تخریب کردند.

    وی در پاسخ به این سوال که این حریم ها چه اندازه رعایت می شوند، گفت: آماری از میزان رعایت نکردن حریم ها وجود ندارد، اما بعضا پیش می آید که رعایت نمی کنند. این ضوابط هم در طرح جامع و هم در طرح هادی وجود دارد و اگر کسی رعایت نکند، تخلف کرده است./رکنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *