سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۴۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 11388
  • سیاستگذاری شورای شهر اصفهان برای توانمندسازی زنان
    سیاستگذاری شورای شهر اصفهان برای توانمندسازی زنان

    تامین امنیت زنان در فضاهای شهری چه ضرورتی دارد؟

    حامد اخگر  اظهار کرد: شهرها نظام‌های پیچیده با اجزای درونی بسیار مرتبط با هم هستند که در طول زمان رشد کمی و کیفی زیادی یافته است این در حالی است که شهر مدرن امروز در معرض آسیب‌های اجتماعی فراوانی قرار دارد و در عین حال نسبت به قبل تاب آوری کمتری دارد.

    وی افزود: در این میان امنیت یکی از شاخص‌های اساسی در تحقق شهر پایدار و سالم است که باید از سوی بخش‌های مختلف اعم از مدیریت شهری و حتی شهروندان مورد توجه باشد.

    این دکترای شهرسازی با بیان اینکه این موضوع با دقت نظر در ابعاد مختلف آن یکی از موضوعات اساسی در نظام شهری جدید است، خاطرنشان کرد: زنان به عنوان یکی از شهروندان سعی در استفاده از فضای شهری و شهر دارند و نحوه و میزان، زمان و کمیت و کیفیت استفاده از فضاهای شهری تابعی از مؤلفه‌های مختلف است.

    اخگر با تاکید بر اینکه بدون شک یکی از این موارد امنیت است، عنوان کرد: مطالعات مختلف نشان می‌دهد که زنان اساساً از حضور در فضاهایی که احساس امنیت نمی‌کنند گریزان هستند؛ بدین معنی که اصلاً حضور پیدا نمی‌کنند، و تعامل برقرار نمی‌کنند.

    وی تصریح کرد: معمولاً فضاهای تک‌محصولی و مردانه (مثل تعمیرگاه‌ها یا کارواش‌ها)، فضاهایی که بر آنها نظارتی وجود ندارد (مثل مسیرهایی که با ساختمان‌های مسکونی محاط نشده باشند و یا حتی پارک‌ها وقتی کسی از آنها استفاده نمی‌کند)، مسیرهایی که اصطلاحاً راه در رو نداشته باشند (مثل پل‌های هوایی)، فضاهایی که به لحاظ ادراکی مالکی ندارند (مثل زیرپل‌ها) و فضاهایی که از آنها خوب نگهداری نمی‌شود (همچون کوچه‌هایی با خانه‌های متروک و شیشه‌های شکسته و یا خیابان‌های کثیف و آلوده) به لحاظ ادراکی از پایین‌ترین سطح امنیت برخوردارند و لذا اغلب میزبانی برای این قشر از جامعه نیستند.

    این دکترای شهرسازی ادامه داد: این در حالی است که اصولاً حضور زنان در فضای شهری می‌تواند تکوین فضا و ارتقا کیفی حوزه عمومی بالاخص موضوع امنیت در دو بعد ذهنی و عینی را افزایش دهد در حالی که درگذشته زنان صرفاً مجاز به استفاده از سه فضای شهری مسجد، حمام و گورستان بوده‌اند.

    اخگر با بیان اینکه با افزایش استفاده از فضا و شهر توسط بانوان امر امنیت عمومی بالتبع آن مورد توجه است، تاکید کرد: زمانی مادران ما از ارتباط صمیمی با همسایه‌ها استقبال زیادی می‌کردند و امروزه زنان حق استفاده و حضور در تمامی فضاهای شهری را از آن خود می‌دانند، لذا لزوم تأمین امنیت برای استفاده حداکثری و در طولانی مدت تعالی فضا و شهر مورد توجه علم شهرسازی است.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *