جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۵۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 13318
  • تبدیل دبی به هاب منطقه ای کشاورزی منطقه
    تبدیل دبی به هاب منطقه ای کشاورزی منطقه

    تبدیل دبی به هاب منطقه ای کشاورزی منطقه

    دبی برای امنیت غذایی خود یک پارک کشاورزی و تکنولوژی میسازد امارات متحده عربی با عبور ارزش تجارت مواد غذای خود از مرز ۲۲ میلیارد دلار قصد احداث یک پارک کشاورزی و تکنولوژی به منظور تبدیل شدن به هاب یا مرکز تجارت منطقه‌ای و بین المللی غذا را دارد این مرکز با هدف( تولید محلی غذا ، جذب سرمایه ، ایجاد یک شبکه بین المللی در حوزه غذا ) تبدیل شدن به مرکزی جهانی برای استارت آپ های حوزه غذا احداث میشود این پارک با احداث در منطقه ویژه اقتصادی دبی در چهار بخش فعالیت خواهد کرد :
    ۱-( فناوری و مهندسی کشاورزی ) : این مرکز با داشتن مزارع عمودی و استفاده از آخرین فناوریها در تحقق شهر‌های هوشمند و استفاده از ربات‌ها ، بیومهندسی ، اتوماسیون و هوش مصنوعی به کشاورزی کمک خواهد کرد .
    ۲- ( مرکز نوآوری غذا ) : به منظور رونق بخشیدن به ایده های جدید در صنعت غذا نظیر استارت‌ آپ‌ها و رستورانهای نسل دو و کاهش دور ریز و مصرف در صنعت غذایی .۳-( امکانات و تاسیسات تحقیقاتی و توسعه ای ) : به منظور انجام مطالعات در مورد تاثیر ربات ها و هوش مصنوعی برای افزایش تولید در مزارع و تربیت دانشمندان این حوزه .
    ۴- ( هاب پشتیبانی هوشمند غذا ) : این بخش میزبان نسل چهارم انبارداری ، توزیع غذا ، نظارت بر کیفیت و . . . با به کارگیری جدیدترین علوم از جمله بلاکچین را پشتیبانی میکند
    یکی از مولفه های امنیت غذایی سهم بالای یک کشور از تجارت مواد غذایی جهان و منطقه میباشد که کشور ما با داشتن بنادر مهمی همچون بندر بین المللی(چابهار ، بندرعباس ، بندر بوشهر ، بندر خرمشهر ) در جنوب و بنادر ( نوشهر ، امیرآباد ، انزلی ) در شمال پتانسیل فوق العاده‌ای در این زمینه دارد کشور ایران با داشتن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان و(مناطق مرتفع ، خاک حاصلخیز ، آب کافی ، رطوبت مناسب ) میتواند به کشور پیشرو در تولیدات محصولات کشاورزی و مواد غذایی دنیا تبدیل شود ولی ( بی برنامه گی دولتها ، موازی کاری ، تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی ، زمین خواری ، عدم مسئولیت پذیری مسئولان ، ریسک بالای سرمایه گذاری ، رباخواری بانکها ، فساد در سیستم اداری ،ارزش افزوده کاذب در تغییر کاربری اراضی کشاورزی ، عدم حمایت و سوبسید به بخش کشاورزی. همگی از عللی است که روز به روز شاهد پسرفت کشاورزی و امنیت پایدار غذایی در ایران هستیم و اگر مسئولین کما فی السابق به بخش کشاورزی بی توجهی باشند بلاشک در طی کمتر از یک دهه آینده ایران در دنیا تبدیل به یکی از بزرگترین وارد کننده های محصولات کشاورزی و مواد غذایی خواهد شد در صورتی که اگر اعمال مدیریت صحیح شود و اقتصادکشور ایران از اقتصاد بسته دولتی و رانتی خارج و مبتنی بر اقتصاد بازار آزاد شود و بسته های حمایتی برای کشاورزی لحاظ شود بلاشک دیری نخواهد پایید که ایران جزء قدرت های تولید کننده محصولات کشاورزی و غذایی منطقه تبدیل خواهد شد بزرگترین آفت اراضی کشاورزی و عدم تولید محصولات کشاورزی در ایران ( بنگاه داری و تعداد بیش از حد مشاورین املاک در مناطق کشاورزی خیز ایران ) است و استانهایی چون ( مازندران : نوشهر ، چالوس ، آمل ، بابل ، بابلسر ، ساری ، قائمشهر ) ،، ( تهران : دماوند ، لواسان ، فشم ، فیروزکوه ) ،، ( گیلان : رشت ، انزلی ، ماسال ، لاهیجان ، کلاچای ) و . . . که مورد حجمه زمین خواران قرار گرفته اند شوربختانه با هماهنگی بین زمین خواران و برخی افراد در دستگاههای دولتی موجب شده که این رویه ضربه جبران ناپذیری به (کشاورزی ، اقتصاد ، امنیت پایدار غذایی ) ایران بزند متاسفانه با چنین تفکرات و عملکرد صدرصد اشتباهی موجبات پسرفت ایران فراهم شده و کشور امارات متحده عربی که یکی از بد آب و هواترین نقاط دنیاست با ( پشتکار ، اراده قوی ، برنامه ریزی دقیق ) تبدیل به هاب کشاورزی منطقه خاورمیانه میشود .



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *