جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۵۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 12522
  • تحقق وعده‌های مدیریت شهری در حوزه شهرسازی/حمایت شهرداری از جشنواره فجر تخصیص امکانات و فضا است
    تحقق وعده‌های مدیریت شهری در حوزه شهرسازی/حمایت شهرداری از جشنواره فجر تخصیص امکانات و فضا است

    تحقق وعده‌های مدیریت شهری در حوزه شهرسازی/حمایت شهرداری از جشنواره فجر تخصیص امکانات و فضا است

    در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود که در ساختمان مرکزی شهرداری تهران در خیابان بهشت برگزار شد، اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت شهری که از نیمه سال ۹۶ قول‌هایی دادیم و اعتقاد داشتیم روند اداره سابق شهر ما را به بن‌بست خواهد رسانید و تنها باعث ایجاد عارضه جدی در شهر می‌شود.

    وی با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری به‌دنبال تغییر پارادایم در اداره امور شهر بودیم، عنوان کرد: اصلی‌ترین مگاپروژه ما در کنار اقدامات جاری اصلاح ضوابط باغات، بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ و سیستم صدور پروانه منطبق با طرح تفصیلی بود.

    شهردار تهران تصریح کرد: صدور پروانه منطبق با طرح تفصیلی بدین معنی است که دیگر پروانه‌ای برخلاف طرح تفصیلی صادر نمی‌شود که البته این بدان معنی نیست که تخلف صورت نمی‌گیرد.

    حناچی با بیان اینکه وعده‌هایی که در حوزه شهرسازی دادیم محقق کردیم، گفت: در کنار این اقدامات انجام شده دو اقدام موازی هم صورت گرفت که تقدیم دو لایحه منابع مالی پایدار و مالیات بر ارزش افزوده بود که امیدواریم این دو لایحه در مجلسی که ۱۹۷ عضو فراکسیون مدیریت شهری دارد به تصویب برسد.

    وی در ادامه در ارتباط با موضوع شهرداران دو منطقه که اخیرا بازداشت شده‌اند نیز بیان کرد: بازداشتی‌ها در حد اتهام است و بازپرسی در حال انجام است و خاتمه پیدا نکرده چون اگر تمام شود با قید وثیقه می‌توان آنها را  آزاد کرد.

    شهردار تهران ادامه داد: سازمانی که ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه آن است  یک درصد تخلف آن ۳۰۰ میلیارد میلیون تومان می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه من قصد دفاع ندارم، عنوان کرد: مدیران باید آن گونه کار کنند زمانی که از آنها سؤال شد بگویند که چرا کاری را انجام می‌دهند. تا زمانی که رسیدگی قضایی صورت نگیرد قضاوتی نمی‌کنم.

    حناچی در ارتباط با اولویت واکسن کرونا در میان کارکنان شهرداری نیز گفت: رانندگان تاکسی و اتوبوس و شاغلان در حوزه پسماند در اولویت‌های واکسیناسیون هستند. متأسفانه ۲۶ نفر از تاکسی‌رانان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و در این عرصه مظلوم واقعه شدند.

    حناچی در ارتباط با تأخیر در بهره‌برداری از قطار ملی گفت: کارهای این قطار انجام شده است، ۳ واگن این قطار برای ۲۲ بهمن آماده افتتاح بود اما به دلیل چند روز تعطیلی و اینکه چند مراسم افتتاحیه نگیریم، مقرر شد قطار ملی در اسفند ماه برگزار شود‌.

    شهردار تهران در خصوص انتشار اوراق مشارکت حمل و نقل عمومی بیان کرد: تاکنون هزار میلیارد از اوراق مشارکت را گرفته‌ایم و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه اتوبوسرانی باقی مانده است که به‌زودی پرداخت خواهد شد‌. واقعیت است که شهرداری دیگر توان پشتیبانی حمل و نقل عمومی همانند گذشته را ندارد.

    وی تصریح کرد: ما بیش از ۵ میلیون نفر مسافر در تهران را مدیریت می‌کنیم که این موضوع دشوار است. موضوع این است که حمل و نقل عمومی در تهران حاکمیتی است و اصلی‌ترین کمک دولت اوراق مشارکت است که با سختگیری بانک ملی روند اخذ آن نیز بسیار سخت شده است .

    حناچی با اشاره به املاک شهرداری تهران گفت: ما ۲ هزار ملک داشتیم که هزار مورد آن را می‌توانستیم تغییر ایجاد کنیم ؛ ۹۲۴ ملک با نظارت شهرداری در حوزه اجتماعی عمل می‌کنند. ۵۸ ملک در اختیار نهادهای عمومی مانند پلیس راهور است، ۹۵ ملک کاملاً منطبق با ماده ۵۵ است. حدود ۵۰۰ ملک فاقد شرایط لازم بودند، ۲۳۹ ملک در دست بررسی است و ۷۶۸ ملک باید بازپس گرفته شود که اقدامات در این خصوص درحال انجام است.

    شهردار تهران درباره پرونده عیسی شریفی، معاون قالیباف نیز گفت: قبل از بازداشت، ایشان ۱۲ سال مسئولیت رسمی دیگری نداشتند و نمی‌توانستیم تصور کنیم موضوع دیگری برای بازداشت وی مطرح باشد.  چون پرونده در نیروهای مسلح است ما اطلاعات لازم نداریم اما ما هم جزو شاکیان آن پرونده هستیم.

    وی در خصوص محافظت از ساختمان‌های ارزشمند شهر بیان کرد: در مورد آثار باارزش شهر تهران اگر قانونی و حقوقی صحبت کنیم آنهایی واجد ارزش هستند که ثبت ملی شده‌اند و توسط میراث به ما اعلام شده است.

    حناچی با اشاره به اینکه محافظت از ساختمان‌هایی که ثبت ملی شده رعایت می‌شود، اظهار کرد: معمولاً بحث آنجاست که اثری واجد ارزش باشد ولی ثبت نشده باشد ولی مردم دوست ندارند تخریب شود و ما تا جای ممکن تلاش می‌کنیم آن را حفظ کنیم.

    شهردار تهران تصریح کرد: ما در برابر رویه قضایی دستمان خالی است و در این موارد مالک اگر تلاش کند رأی دیوان عدالت اداری برای صدور پروانه مراجعه می‌کند. ما مذاکره می‌کنیم که تخریب نشود گاهی اتفاق می افتد و گاهی هم مالک رضایت ندارد و تخریب می‌شود. تا آنجا که بضاعت شهرداری اجازه دهد نمی‌گذاریم این تخریب‌ها اتفاق بیفتد.

    وی درباره ارائه کد ملی برای دریافت کارت بلیت مترو توضیح داد: ۸۰ درصد کسانی که کووید مثبت هستند در سطح شهر حرکت می‌کنند و حرکت آنها باعث آلودگی می شود و ما در تلاشیم که کووید مثبت‌ها از طریق کد ملی شناسایی شوند تا با آنها برخورد شود.

    حناچی با بیان اینکه یکی از راه‌های شناسایی از طریق کدملی بوده و این موضوع برای افغان‌ها و دیگر اتباع مشکل ایجاد کرده، گفت: دریافت بلیت‌های تک‌سفره مشمول این طرح نمی‌شود.

    شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره حمایت شهرداری از جشنواره فیلم فجر نیز گفت: معتقدم جشنواره فرصتی است تا تولیدات هنری و سینمایی بسط و نشر پیدا کند و در شهرداری سعی می‌کنیم حمایت کنیم. مثل خیلی از جشنواره‌های جهانی متولی شهرداری هستند ولی ما تنها فضا و امکانات را در اختیار قرار می‌دهیم.

    وی افزود: خروجی جشنواره فیلم فجر برای مدیریت شهری کلیپ‌های کوتاه با موضوعات رعایت حقوق شهروندی، آپارتمان نشینی و آلودگی و ترافیک است که در ابتدای فیلم‌ها پخش می‌شود که اگر بخواهیم آنها را خارج از این فضا تولید کنیم هزینه بسیار بیشتری خواهد داشت.

    حناچی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که شهرداری قصد دارد وارد بازی انتخاباتی شود، عنوان کرد: خیر، ما تلاش می‌کنیم که اداره شهر را از مسائل سیاسی دور کنیم و سیاست در موضوع شهر سایه نیندازد.

    شهردار تهران همچنین احتمال کاندیدا شدن خود در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد و گفت: من برنامه‌ای در این زمینه ندارم البته از آنجایی که شهرداری‌ها گسترده هستند و گستره مدیریتی دارند شهرداران آنها در معرض کاندیدا شدن هستند و این قضیه هم فقط مختص ایران نیست.

    وی در ارتباط با سرانجام قرارداد شهرداری با ارتش بر سر پادگان ۰۶ هم بیان کرد: ما سر حرف‌هایی که در مورد این پادگان زده‌ایم هستیم البته ارتش خودش می‌خواهد موزه‌داری کند و شاید به مصلحت هم نباشد. اگر آنچه ما می‌خواهیم اتفاق نیفتد مسلماً مصوبات مربوطه باطل خواهد شد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *