چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۲۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 6695
  • تخت سلیمان، زیویه و کرفتو ؛ این محور را باید دید
    تخت سلیمان، زیویه و کرفتو ؛ این محور را باید دید

    تخت سلیمان، زیویه و کرفتو ؛ این محور را باید دید

    برزن نیوز: شمال­ غرب کشور که دربرگیرنده استان­های کردستان و آذربایجانات می­باشد، به لحاظ برخوردار از آثار و ابنیه تاریخی و باستانی و چشم ­اندازهای طبیعی، یکی از پهنه­ های ارزشمند کشورمان ایران از لحاظ جاذبه­ های گردشگری است. در این میان یکی از محورهای مهم گردشگری در حوزه سیاسی استان­های کردستان و آذربایجان غربی با پتانسیل غنی تاریخی، فرهنگی و طبیعی، محور گرشگری تخت­ سلیمان، زیویه و کرفتو است. این محور با توجه به وجود اکوسیستم طبیعی غنی(روددره­های زیبا با اقلیم ­آسایش مطلوب در فصول گرم و چشم­انداز کوهستانی و…) و وجود ابنیه باستانی و تاریخی(مانند محدوده باستانی زیویه، غار کرفتو، اثر تخت سلیمان) در طول مسیر مسافرت به شمال­ غرب کشور می ­تواند یکی از مسیرهای منتخب گردشگری به شمار آید.

    قلعه باستانی زیویه سقز بر روی یکی از کوه­های نسبتا مرتفع در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سقز در روستای زیویه(مسیر ارتباطی سقز به تکاب) قرار گرفته و حدود ۲۷۰۰ سال پیش در دوره مادها ساخته شده است. و برخوردار از آثار و بناهای متعدد باستانی است.

    غار و قلعه کرفتو هم در فاصله ۷۵ کیلومتری دیواندره(مسیر ارتباطی سقز به تکاب) قرار دارند، قدمت این غار به دوره اشکانیان بر می­گردد، این غار شامل ۴ طبقه و هر طبقه دارای اطاق­ها، سالن و راهروهای ارتباطی است و از چشم­انداز زیبایی نیز برخوردار است.

    محوطه تاریخی تخت ­سلیمان و آبگرم آن نیز در نزدیکی تکاب و روستای تخت­سلیمان(مسیر ارتباطی تکاب به زنجان) در استان آذربایجان غربی و ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار داد.

    نقشه محور گردشگری تخت سلیمان، زیویه و کرفتو
    نقشه محور گردشگری تخت سلیمان، زیویه و کرفتو

    برای بازدید از این محور گردشگری، بهترین مسیر جاده ارتباطی دیواندره سقز می­باشد. در طول این مسیر از خروجی دوراهی تکاب خارج شده و بعد از طی مسافتی بالغ بر ۸۰ کیلومتر و عبور از شهر تکاب به تخت­سلیمان می­رسید، در ادامه وارد مسیر ارتباطی غارکرفتو شده و در طول مسیر از این غار زیبا و همچنین محوطه تاریخی زیویه دیدن فرمایید. ادامه مسیر مذکور به شهرهای سقز و بانه منتهی می­شود.)



    مطلب پیشنهادی

    وای‌فای۷ و اهمیت آن برای شهرها

    وای‌فای۷ و اهمیت آن برای شهرها

    وای‌فای۷ نسل هفتم با قابلیت سرعت بالاتر و پیشرفت‌های هوشمندانه‌ برای کاهش تأخیر، افزایش ظرفیت و بالا بردن پایداری و کارایی شناخته می‌شود و با این ویژگی‌ها زندگی در شهرها را متحول خواهد کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *