پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 5203
  • ترافیک حاشیه
    ترافیک حاشیه

    ترافیک حاشیه

    زندگی در تهرانی بی حاشیه و جار و جنجال برای شهروندان این کلانشهر بزرگ، حالا دیگر مدت‌هاست که به یک رویا تبدیل شده ؛ تهرانی که امور شهری‌اش در آرامش و بی حرف و حدیث انجام شود و کسی برای توقف پروژه‌ها و مشکلات ریز و درشتی که مثل بختک روی شهر سایه انداخته، دنبال مقصر نگردد؛ جنجال‌هایی که هرچند وقت یکبار به یک بهانه از راه می‌رسند و به دغدغه تک تک آنهایی که سکان هدایت شهر را در دست گرفته اند و قرار است تهران را از توفان حوادث و اتفاقات به سلامت عبور دهند، تبدیل می‌شوند و در نهایت با ورود یک رقیب جدیدتر، بدون رسیدن به سرانجام به حاشیه رانده می‌شوند.

     

    حکایت جنجال جدید مدیریت شهری تهران که دیروز توسط چند عضو شورای شهر در یکصدو بیست و چهارمین جلسه شورا مطرح شد، حکایتی است که این بار پای شهردار اسبق تهران را وسط کشیده است؛ حکایتی که باب گله و شکایت اعضای فعلی شورای شهر را از حضور محمدباقر قالیباف که حالا عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است در یک برنامه تلویزیونی باز کرده است!
    ماجرایی داغ که سررشته اش به میزان بدهی‌های مدیریت شهری قبلی می‌رسد؛ بدهی‌هایی که به گفته مدیریت شهری فعلی رقمی بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان است و به گفته مدیریت شهری قبلی که حالا خارج از گود اداره پایتخت نشسته، چیزی حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان عددو رقم‌هایی با فاصله زیاد که فعلا آتش اختلاف را بین این دو گروه بیشتر از همیشه شعله‌ور کرده است.

    توضیحات قالیباف درباره مصوبه‌ها

    ماجرای بدهی ۵۴ هزار میلیارد تومانی را شهردار اسبق تهران از بیخ و بن تکذیب می‌کند؛ آخرین‌بار همین دو شب پیش در یک برنامه تلویزیونی فرصت دفاع به او داده شده و محمدباقر قالیباف گفته، بدهی ۵۴هزار میلیاردتومانی دوره گذشته یک دروغ بزرگ است. او این بدهی کلان را تکذیب کرده و گفته هرکسی که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند باید دروغ بگوید و البته مشخص است که منظورش همه آنهایی است که فعلا بر مسند اداره شهر نشسته‌اند.
    قالیباف در توضیح بیشتر گفته وقتی شورای چهارم تمام شد ما گزارش‌هایی را در خصوص میزان بدهی‌ها و اموال شهرداری تهران به شورای چهارم دادیم و این موضوع به‌صورت مصوبه شورا درآمد که میزان بدهی‌های شهرداری چقدر است و در نهایت نیز این مصوبه به شورای پنجم ارائه شد و هم‌اکنون نیز اسنادش موجود است که در آن مصوبه، میزان بدهی‌های شهرداری تهران ۱۶هزار میلیارد تومان بود که از آن رقم ۱۴ هزار میلیارد تومان مربوط به طلب شهرداری از دولت است که این موضوع در دوره آقای نجفی شهردار وقت تهران نیز تاکید شد علاوه بر این‌که باید دولت دهم یک میلیارد دلار براساس مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به شهرداری می‌داد که این موضوع نیز محقق نشد.

    از توییت تا اظهار نظر رسمی
    این اظهارات قالیباف، خیلی زود به گوش اعضای شورای شهر تهران رسید و البته بی‌جواب هم نماند؛ آنقدر که آنها بخشی از زمان جلسه علنی روز یکشنبه خود را برای پاسخ دادن به این اظهارات اختصاص بدهند. مثلا محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سخنان قالیباف در برنامه تلویزیونی بدون توقف گفت: بخشی از سخنان قالیباف در صدا و سیما غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورا بوده و می‌بایست صدا و سیما فرصت پاسخگویی به شورا و شهرداری بدهد و قالیباف نیز اظهارات خود را اصلاح کند. در همین رابطه دیگر عضو شورا که عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم هست با یک واکنش توییتری سر صبحی در فضای مجازی درباره این اظهارات گفت: دیوار حاشا بلند است! توییت حسن خلیل‌آبادی البته پای همین دیوار حاشا تمام نشده و او در ادامه نوشته: در دوره گذشته شخصی می‌گفت صدای اعتراض مردم، نوار است و حالا می‌گویند بدهی دروغ است. سری به خیابان بهشت بزنید، تظاهرات مکرر طلبکاران شهرداری دروغگو را مشخص می‌کند. البته بلاتشبیه!

    محکومیت به اتهام نشر اکاذیب

    این اما همه ماجرای دیروز شورای شهری‌های تهران نبود و محمود میرلوحی که عضو کمیسیون بودجه شورای شهر تهران است در حاشیه همین جلسه از شهردار فعلی تهران یعنی حناچی خواست که بدون درنظر گرفتن ملاحظات، فهرست بدهی‌های شهرداری را منتشر کند.
    حکایت اختلاف میرلوحی و قالیباف البته فقط به این جلسه شورای شهر برنمی‌گردد، چراکه ماجرای شکایت قالیباف از این عضو شورا و محکومیت او به اتهام توهین و نشر اکاذیب یکی از خبرهای داغ هفته گذشته تهران بوده است؛ ماجرایی که فعلا به ۶ ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری برای میرلوحی ختم شده است. در آن سوی این حکم اما نام محمدباقر قالیباف به عنوان شاکی به چشم می‌خورد، شکایتی که قالیباف به خاطر انتشار یک خبر از قول میرلوحی در مردادماه امسال در یکی از خبرگزاری‌ها مطرح کرده است. در این خبر، میرلوحی عنوان کرده بود که شهرداری را با ۵۲ هزار میلیارد بدهی تحویل دادند، پرداخت‌های سال آخر دوران قالیباف همگی خاص بوده است ؛ قائله‌ای که به تشکیل یک پرونده در دادسرا رسید و فعلا رای این پرونده در دادگاه کیفری ۲ مجمع قضایی کارکنان دولت تهران، صادر و این عضو شورا را در مورد توهین و نشر اکاذیب مجرم و مستحق مجازات دانسته است؛ رایی که البته به صورت غیابی صادر شده و ظرف
    ۲۰ روز قابل تجدیدنظر خواهی است.
    ​​​​​​​
    در جست‌وجوی سند
    بحث بدهی بالای ۵۰ هزار میلیاردی از دوره مدیریت محمدعلی نجفی شهردار اول دوره مدیریت جدید شهرداری مطرح شد؛ ادعایی که به گفته شهردار مستعفی تهران، در جلسه علنی ۲۴ دی ۹۶ در صحن شورا، معادل ۵۲ هزار و یکصد میلیارد تومان و معادل سه برابر بودجه سال ۹۶ بوده است.
    ادعایی که همان زمان از سوی قدرت
    ‌ا… گودرزی، معاون سابق معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران تکذیب شد و گودرزی از نجفی خواست که اسناد بدهی ۵۲هزار میلیاردی را منتشر کند.
    او با اشاره به این گزارش که نجفی از عملکرد ۱۲ساله مدیریت شهری ارائه کرده بود،‌ گفت: این گزارش کاملا سیاه‌نمایی است و انصاف در آن رعایت نشده بود.
    معاون سابق شهردار تهران با تاکید بر این‌که کل بدهی شهرداری تهران در دوره قبل
    ۱۶هزار میلیارد تومان است، گفت:‌ نمی‌دانم ۵۲ هزار میلیارد تومان را از کجا آوردند و طبق چه سندی اعلام می‌کنند بهتر است اگر اسناد این بدهی‌ها را دارند بر روی سایت‌های رسمی شهرداری بگذارند تا مردم آنها را ببینند.
    معاون سابق شهردار تهران گفت:‌ اعلام شده پروژه‌های نیمه‌تمام نیز جزو دیون هستند. من اعلام می‌کنم پروژه‌های نیمه‌تمام سرمایه‌های شهر هستند و جزو دیون حساب نمی‌شوند. دیون چیزی است که باید ثبت شود و حسابرس آن را تأیید کند. لطفا مسؤولان با سند حرف بزنند. بنده قاطعانه و با سند اعلام می‌کنم کل بدهی ۱۶هزار میلیارد است نه ۵۲ هزار میلیارد تومان. گودرزی با بیان این‌که اعلام شده در ۱۲سال گذشته ۲۸۳ هزار میلیارد در شهر هزینه شده است، یادآور شد: اسناد را بیاورند و با سند حرف بزنند. در ۱۲ سال گذشته از سال ۸۴ تا پایان ۹۵، ۱۱۲ هزار و ۳۱۱میلیارد تومان درآمد و بودجه شهرداری تهران بوده و تقریبا همین اندازه هزینه شده که سندهای آن موجود و به نجفی ارائه شده است.

    نظارت همه جانبه اعضای شورای چهارم بر عملکرد شهرداری 

    از دوره نجفی تا حالا که نوبت هدایت شهر به حناچی رسیده است، چندماه بیشتر نگذشته اما به ۵۲هزار میلیارد آن موقع، فعلا دو میلیارد اضافه شده و رقم بدهی به گفته اعضای شورای شهر به بیش از ۵۴هزار میلیارد رسیده است.
    ابوالفضل قناعتی، عضو سابق هیات رئیسه شورای شهر تهران، نسبت به همین موضوع واکنش نشان می‌دهد و به ما می‌گوید: امروز عصر فناوری و ارتباطات است؛ عصری که تمام اطلاعات مالی هر شرکت یا وزارتخانه‌ای به صورت شفاف و روشن می‌تواند مورد حسابرسی قرار بگیرد و نمی‌شود درباره یک موضوع مشترک دو نظر مختلف، آن هم به این شکل وجود داشته باشد.
    قناعتی می‌افزاید: من از مسؤولان حقوقی کشور می‌خواهم از هر دو طرف این ماجرا بخواهند اسنادشان را منتشر کنند؛ چون بحث آبروی افراد و اعتبار مدیریتی شان مطرح است.
    عضو سابق شورای شهر تهران تاکید می‌کند: تمام اطلاعات حساب‌های مالی شهرداری با مدارک و مستنداتش برای شورای چهارم کاملا مشخص بوده و همان‌طور که می‌دانید در شورای چهارم هم جریان اصولگرا وجود داشت و هم اصلاح طلب و هر دو جریان بر فعالیت‌های مالی شهرداری قبلی نظارت می‌کردند و امکان تخلف وجود نداشت.
    قناعتی پیشنهاد می‌دهد در یک جلسه مشترک هرچه زودتر به این مشکل رسیدگی شود و یک بار برای همیشه بحث بدهی شهرداری قبلی که از ابتدای دوره مدیریت جدید مطرح بوده، بسته شود.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *