جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۱۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 7229
  • نرخ بدمسکنی در مسیر صعود
    نرخ بدمسکنی در مسیر صعود

    تغییرات اقلیمی از عوامل مهاجرت و حاشیه نشینی است

    حسین ایمانی جاجرمی روز چهارشنبه در نشست تخصصی از حاشیه نشینی تا اسکان غیررسمی در ایران که در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد، افزود: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل تغییرات عمده اقلیمی، سازمان ها و دستگاه های اجرایی خود را بر اساس این تغییرات تغییر داده و بازنگری کرده اند؛ بنابراین باید قبول کرد که در این خصوص اتفاق های مهمی در حال رخ دادن است.
    وی افزود: این اتفاقات مانند کمبود منابع آبی است که به عنوان مثال در استان خوزستان موجب فرار جمعیت شده است یا شاهد حرکت جمعیت از استان سیستان و بلوچستان به سمت مشهد هستیم و شاهدیم که در حاشیه مشهد یک زاهدان کوچک ایجاد شده است.
    ایمانی جاجرمی تاکید کرد: بنابراین در بحث حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی موضوع تغییرات اقلیمی بسیار مهم است و همواره باید مورد توجه قرار گیرد. این تغییرات می‌تواند به همراه خود فرار عظیم جمعیتی را فراهم کند و به عنوان مثال اگر مسئله دریاچه ارومیه حل نشود، شاید شاهد این طور مسائل باشیم.
    وی گفت: اگرچه در سال های گذشته شاهد تولید ثروت بیشتر در دنیا و همین طور در ایران هستیم اما همچنان در دنیا می بینیم که نابرابری ها بیشتر شده و بخش عمده ثروت در اختیار یک درصد جمعیت است.
    ایمانی جاجرمی با بیان اینکه فاصله کشورهای توسعه یافته با دیگر کشورها بیشتر شده است، این فاصله را در حوزه‌هایی مانند دیجیتال و آموزش بیشتر شاهدیم.
    وی با اشاره به اینکه مسکن سازی سیاست نیست، بلکه یک اقدام است، گفت: هنوز سیاست بزرگ شهری برای ما معلوم نیست و نمی دانیم که شهرهای ما در کدام جهت و در کدام مسیر باید حرکت کنند و بخشی از آن آشفتگی ها مربوط به لابی گری هایی است که اتفاق می افتد.
    ایمانی جاجرمی اعلام کرد: به عنوان مثال در مناطقی از کشور می‌بینیم که فرودگاه، پالایشگاه یا کارخانه هایی ساخته می شود اما ساخت آنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه بر اساس روابط شخصی بوده است و بخشی از این مشکلات مربوط به این می‌شود که ما سیاست شهری روشن نداریم.
    وی گفت: به عنوان مثال برای تهران سیاست گذاری شده است که تهران ۹ میلیون نفر جمعیت داشته باشد اما مشاهده کردیم که اجازه ساخت و سازهای جدید در منطقه ۲۲ تهران داده می شود که نتیجه آن افزایش جمعیت بسیار زیاد در این منطقه و در نتیجه افزایش جمعیت تهران شده است.

    با گرانی مسکن شاهد مهاجرت جمعیت تهران به خارج از تهران بودیم 
    ایمانی جاجرمی گفت: در تابستان امسال در تهران یک موج گرانی مسکن و همینطور اجاره‌بها را داشتیم که موجب شد کسانی که قدرت ماندن در تهران را نداشتند، به سوی شهرها و روستاهای خارج از تهران مهاجرت کنند.
    وی ادامه داد: این گرانی ها حتی موجب شد در تهران هم شاهد جابجایی مناطق باشیم و کسانی که قدرت ماندگاری در مناطق بالایی تهران را نداشتند، به سوی مناطق پایین آمدند و در نتیجه این اتفاق، اقشار پایین تر جامعه نیز چاره‌ای جز حاشیه نشینی و اسکان در سکونتگاه های غیررسمی ندارند.
    ایمانی جاجرمی با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ سیاست ایجاد شهرهای جدید را گذاشتیم، گفت: بر این اساس روستاهای بزرگ تبدیل به شهر شدند و حالا در این شهرها شاهد هزار و یک مشکل هستیم. به دلیل اینکه بر اساس برنامه ریزی تبدیل به شهر نشده اند.
    وی گفت: بر اساس آمارهای غیررسمی در دهه ۷۰ حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر ساکن سکونتگاه های غیررسمی بودند و بر همین اساس در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر در این مناطق ساکن هستند.
    ایمانی جاجرمی اعلام کرد: در این راستا باید برنامه‌ریزی شود و مسکن های اجتماعی قابل استطاعت تهیه شود و در اختیار افراد قرار گیرد و در این خصوص هم از تجربه دیگر کشورها استفاده شود.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *