شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۴۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 15989
  • خانه‌سازی
    خانه‌سازی

    تلاش مدیریت شهری برای تحقق یک رویا

    شهردار تهران اعلام کرد: «شهرداری نمی‌تواند نسبت به مسکن مردم بی‌تفاوت باشد. در بخشنامه‌ای خطاب به همه مدیران ستادی و شهرداران مناطق، دستور تشکیل قرارگاه جهادی مسکن در شهرداری تهران صادر کردم».

    علیرضا زاکانی زمانی این توئیت را منتشر کرد که بازار مسکن با بحران شدیدی مواجه بود و بر همین اساس، قرارگاه جهادی تأمین مسکن در شهرداری تهران به‌منظور ساماندهی بازار مسکن کار خود را آغاز کرد.

    صدور یک دستور برای ساماندهی بازار مسکن

    شهردار تهران در رأس مدیریت شهری شش دستور مشخص در حوزه مسکن خطاب به مدیران مربوطه شهرداری صادر کرد که عبارتند از ۱) راه‌اندازی قرارگاه جهادی تأمین مسکن در شهرداری تهران برای مدیریت هماهنگ و همکارانه و مانع‌زدایی از همه فرآیندها ۲) به حداقل رساندن زمان و حذف فرآیندهای موازی و زائد برای صدور مجوزهای لازم برای تولید مسکن در شهر تهران ۳) در اولویت قرار دادن و بکارگیری همه ابزارهای مورد نیاز برای سرعت بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد ۴) شناسایی همه ظرفیت‌های تولید مسکن در شهر تهران و تلاش برای فعال‌سازی آنها ۵) به میدان آوردن همه امکانات شهرداری تهران (شامل زمین، مجوزها و جز آن) برای تأمین مسکن و به ویژه مسکن استطاعت‌پذیر ‏۶) فعال کردن اجرای بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم جهت تأمین مسکن برای افراد و گروه‌های بی‌بضاعت و کم‌استطاعت.

    تلاش مدیریت شهری برای تحقق یک رویا

    خرید خانه در تهران؛ رویایی دست نیافتنی

    بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار ایران، بهای میانگین خانه در پایتخت از متری ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در ماه مرداد عبور کرده است و این اعداد و ارقام عملاً خانه‌دار شدن و حتی اجاره خانه را در پایتخت برای شهروندان به آرزویی دست نیافتنی بدل کرده است.

    از جمله دلایل اصلی افزایش قیمت خرید و یا اجاره مسکن در پایتخت، کمبود مسکن به ازای جمعیت متقاضی است؛ به‌عبارت دیگر؛ افزایش تقاضا از یک سو و نبود عرضه به‌واسطه کاهش چشم‌گیر ساخت مسکن در شهر تهران از سوی دیگر سبب شده است تا قیمت مسکن در تمامی نقاط شهر تهران افزایشی نجومی و چشم‌گیر با خود به‌همراه داشته باشد.

    هدف‌گذاری شهرداری تهران برای احداث ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در شهر

    زاکانی در این زمینه و در آخرین روزهای سال گذشته از هدف‌گذاری شهرداری تهران برای احداث ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در شهر خبر داد و در نهایت در روز ۱۲ شهریورماه کلنگ ساخت ۵ هزار واحد مسکونی در شهر تهران در قالب شنبه‌های «امید و افتخار» بر زمین خورد.

    شهردار تهران در این آئین گفته بود: قرارگاه جهادی معطوف به نیاز قطعی مسکن است؛ چرا که سال‌ها در تهران و کشور نگاهی وجود داشت که ما به ازای آن کمبود یک میلیون مسکن است.

    تلاش مدیریت شهری برای تحقق یک رویا

    شهرداری تهران مطابق با قانون به موضوع ساخت مسکن وارد شده است

    در همین راستا؛ جعفر شربیانی در گفتگو با خبرنگار مهر و در خصوص اقدام مدیریت شهری در حوزه تأمین مسکن برای شهروندان گفت: توجه به هزینه تأمین مسکن از اهمیت بسزایی برخوردار است و مدیریت شهری مطابق با قانون به موضوع ساخت مسکن وارد شده و با تشکیل قرارگاه مسکن این اقدام ملی را تسهیل بخشیده است.

    عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه از ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۰ هزینه تأمین مسکن در سبد خانوار بین ۳۰ تا ۶۰ درصد سال ۱۴۰۰ نوسان داشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش‌های صورت‌گرفته، آنچه که در واقعیت جامعه وجود دارد و امروز مشاهده می‌شود این است که در برخی از نقاط پایتخت برای تأمین مسکن گاهاً بیش از یک و نیم برابر درآمد یک خانواده صرف مسکن می‌شود.

    وی ادامه داد: شخصی که حداقل حقوق را دریافت می‌کند، باید یک و نیم برابر از درآمد خود را برای اجاره مسکن اختصاص دهد و اگر یک واحد ۷۰ متری را میانگین متری ۲۴ میلیون تومان در یافت‌آباد در نظر بگیریم، قیمت آن در حدود یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

    شربیانی اظهار کرد: با چشم‌پوشی از هزینه‌های بهداشت و درمان، پوشاک و خوراک و تورم، کسی که کارگر است و حدود پنج میلیون و اندی می‌گیرد، ۲۵ سال طول خواهد کشید تا بتواند با این روند صاحب خانه شود و کارمند متوسط شهرداری نیز ۱۲ سال طول خواهد کشید که صاحب چنین خانه‌ای شود.

    به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری قصد دارد با ایجاد رونق در امر ساخت و ساز مسکن در شهر تهران، رؤیای صاحب‌خانه شدن شهروندان را محقق کند؛ البته تحقق این امر صرفاً با کلنگ‌زنی صورت نخواهد گرفت و زمانی می‌توان در خصوص کارنامه مدیریت شهری در حوزه ساخت مسکن بر کرسی قضاوت نشست که خروجی قرارگاه جهادی تأمین مسکن، ایجاد سرپناه برای شهروندان باشد./مهر



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *