شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۴۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 10992
  • تنها 5 درصد کارگاه های استان تهران در وضعیت سفید ایمنی هستند
    تنها ۵ درصد کارگاه های استان تهران در وضعیت سفید ایمنی هستند

    تنها ۵ درصد کارگاه های ساختمانی استان تهران در وضعیت سفید ایمنی هستند

    به گزارش اختصاصی  برزن نیوز  آیین بزرگداشت روز ملی ایمنی با شعار “تعهد و تخصص مهندسان، ضامن ایمنی بناها و صیانت از جان شهروندان است” صبح چهارشنبه ۹ مهر ماه در ساختمان نظام مهندسی استان تهران برگزار شد.

    هدف از برگزاری این مراسم ارتقاء رویکردهای ایمنی ساختمان بوده است.

    در شروع این برنامه پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و سرود ملی کشورمان، سعیدیان ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران ضمن عرض خیر مقدم عنوان کرد ایمنی از الزاماتی است که در مقررات ملی ساختمان باید به آن توجه شود و در بحث ساختمان یک مبحث به ایمنی اختصاص داده شده است.

    وی افزود بیش از نیمی از حوادث مربوط به جرح و فوت در اثر اتفاقات ساختمانی است و سقوط از ارتفاع از شایع ترین هاست.وزارت کار باید کمک کند تا در این زمینه با همکاری و هم افزایی اتفاقات از این دست را کاهش دهیم.

    سازمان نظام مهندسی همیشه رعایت مقررات ایمنی را از کارفرمایان مطالبه داشته و این مهم بر آمده از بدنه سازمان و اعضای آن بوده است. در همین راستا سازمان نظام مهندسی تفاهم نامه ای با انجمن عمران داشته تا در این زمینه فعالیت های بیشتری صورت گیرد.

    علی اکبر نبی ئی عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی استان تهران به ارائه گزارشی از فعالیت های این کمیته در زمینه ایمنی گفت: کمیته از ابتدای سال با توجه به کرونا فعالیت در زمینه کرونا را شروع کرده است. دفترچه راهنمایی برای کارگاه های ساختمانی تهیه شده است، جلسات مجازی و حضوری تشکیل شده و سازمان نظام مهندسی در این زمینه نقش خود را ایفا کرده است.

    از زمانی که مسئول کمیته امینی شده ام حس کردم نیاز است حضور جدی تری در کارگاه ها داشته باشیم تا ایمنی را افزایش دهیم. به همین دلیل نظارت و بازرسی ها را افزایش دادیم و نتایج خوبی هم بدست آمد.

    رئیس کمیته ایمنی سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود  تفاهم نامه ای در زمینه ایمنی با اداره کار منعقد شده است.

    در پیشگیری از سانحه به جای پول خون، پول جان داده ایم چرا که با فوت یک نفر سه نسل از خانواده درگیر می شوند، لذا هزینه برای ایمنی هزینه برای زندگیست.

    نبی ئی افزود آموزش می تواند به ارتقاء ایمنی کمک کند ، چک لیستی برای پایش گودبرداری ها و سایر موارد ایمنی ساخت و ساز تهیه شده و با تلاش ناظرین سازمان نظام مهدسی ریزش گود ها کاهش یافته است.

    در حوزه مدیریت شهری، مدیریت باید یکپارچه باشد تا همه دستگاه ها بتوانند با همدیگر ایمنی را تامین کنند.

    در ادامه حسین احمدی معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی استان تهران  گفت مدیریت کلان کشور باید مدیریت ایمنی در کارگاه ها را افزایش دهد. قبل از ورود به ایمنی کارگاه باید به ایمنی محل احداث ساختمان توجه کرد، اینکه فاصله ایمنی ساختمان ها از گسل ها چگونه است.

    احمدی افزود از سال ۹۵ با همکاری سازمان نظام مهندسی استان تهران اقدامات مشترکی با سازمان استاندارد، اداره برق و آبفا ایجاد شد و نظارت آب و برق افزایش پیدا کرد و موجب افزایش نظارت گردید و منجر به کاهش ۲۳درصدی تلفات انسانی شد.

    معاون خدمات نظام مهندسی استان تهران همچنین گفت در این مدت ۴۵۷۱ بازدید ایمنی انجام شده و این رقم در سال ۹۶ حدود ۲۵۰۰ بازدید بوده است. در بازرسی از کارگاه ها مشخص شده که تنها در ۴ درصد کارگاه ها فردی با عنوان مسئول ایمنی وجود دارد.از نظر رعایت شرایط ایمنی ۳۶ درصد کارگاه ها در وضعیت قرمز، ۳۹ درصد در وضعیت نارنجی و تنها ۵ درصد در وضعیت سفید ایمنی هستند.

    احمدی همچنین مهم ترین چالش های ایمنی ساختمان را این گونه بر شمرد

    عدم توجه مدیریت کلان کشور به ایمنی

    عدم آگاهی کافی کارفرمایان و کارگرها

    عدم وجود سیستم آموزشی موثر

    عدم وجود سیستم نظارت بر رعایت قانون

    در ادامه جباری رئیس بازرسی اداره کار به ایراد سخن پرداخت.وی گفت هر کس جان یک انسان را نجات دهد همانا جان یک جامعه را نجات داده است.

    در حوزه قانون کار و شرح وظایف بازرسان نظارت بر جامع تاکید شده است و بازرسان را موظف به نظارت بر همه کارگاه مشمول قانون کار کرده است. مهم ترین کار در این حوزه سرعت اطلاع رسانی و گزارش تخلفات است.

    جباری افزود در تمام کارگاه ها وابستگی موضوع ایمنی به اقتصاد موجب شده است که کارفرما ها به خاطر ارزان شدن تولید، ایمنی را قربانی کنند. باید برای موضوع ایمنی برنامه ریزی و برای اجرای آن اقدام شود.

    وی افزود مهم ترین موضوع تقویت حضور مهندسان ناظر در ساختمان های در حال ساخت است . در مورد گزارش های مهندسین ناظر باید در کمتر از سه روز اقدام لازم انجام شود.

    از یک میلیون و دویست کارگر ساختمانی فقط ۴۰۰ هزار نفر بیمه هستند و از این تعداد تنها ۲۵۶هزار نفر دارای گواهی مهارت اند و همین باعث پایین آمدن سطح ایمنی در کارگاه هاست.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *