جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۰۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 5227
  • زیست شبانه به تهران باز می‌گردد؟ | سخنگوی شورای شهر: اجرای برنامه‌ها در شب به معنای خروج از چارچوب‌ها نیست
    موافقت پلیس با اجرای طرح حیات شبانه در تهران

    تهران در شب، فصلی جدید در مدیریت شهری

    هویت شبانه‌ شهر، بخشی مهم از هویت یک شهر مدرن به شمار می رود. بی شک تهران به عنوان پرجمعیت ترین شهر ایران، شب هایی به روشنایی روز دارد و مانند شهرهای بزرگ جهان دارای زیبایی‌های زیادی است که در شب نیز امکان دیدن آنها وجود دارد که ساکنان آن برای دست یافتن به فضای شهری، نیازمند زنده بودن شهر برای ساعات بیشتری هستند تا بتوانند در امنیت و به دور از دغدغه های زندگی در کنار دوستان و خانواده های خود بنشینند، گپی بزنند و در پایان با خاطره ای خوش به خانه بازگردند. البته باید به این نکته نیز توجه شود که اگر قرار است این نیازها در خیابان های روشن و امن تهران برآورده شود باید با نظارت کامل متولیان امر و تدوین قوانین در سیاست های شهری صورت پذیرد زیرا در این صورت هیچ تضمینی برای آسیب زا بودن این اماکن نیست.

    کارشناسان شهری معتقدند شهری مانند تهران باید در شب نیز جنب و جوش داشته باشد و همانند دیگر شهرهای بزرگ دنیا بیدار بماند. در همین ارتباط اعضای شورای شهر تهران پس از بررسی های لازم، تصمیم گرفته است تا به طور آزمایشی پنج خیابان تهران را به مدت سه ماه از خواب شبانه بیدار کنند.

    «زهرا نژاد بهرام» عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهاد شورا بر این است که طبق مصوبه شورا، شهرداری تهران پنج محور را برای توسعه زیست شبانه در تهران انتخاب و با همکاری نهادهای مختلف نسبت به تجهیز و تأمین زیرساخت‌ها اقدام کند، گفت: «بر اساس مصوبه، شهرداری می‌بایست در یک برنامه کوتاه مدت از ابتدای اردیبهشت سال آینده که مصادف با اعیاد شعبانیه است به مدت سه ماه در پنج محور از ساعت ۲۴ تا سه بامداد زیست شبانه را اجرایی کند. شهرداری می‌بایست نسبت به معرفی پنج محور یا خیابانی که امکان اجرای زیست شبانه در آن است، هرچه سریع‌تر اقدام کند تا مقدمات برپایی آن فراهم شود.»
    در ادامه گفتگوی ایرنا با نهاوندی آمئه است.
    قرار است زیست شبانه به صورت آزمایشی در برخی نقاط از پایتخت اجرا شود، نیاز به بازآفرینی فضاهای شبانه در تهران چه ضرورتی دارد؟
    *** نهاوندی: تهران به عنوان پایتخت ایران نیازمند بازآفرینی فضاهای شبانه است زیرا به لحاظ ساختار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تاثیر مستقیمی در زندگی شهروندان دارد. از همین رو مسوولان شهری در شورای شهر تهران در چند ماه اخیر با رایزنی های مختلف با دیگر ارگان ها به این نتیجه رسیدند که این مهم را تصویب کنند. تهران به عنوان یک کلان شهر بیشترین جمعیت را در خود جای داده است و از هیچ حیات شبانه ای برخوردار نیست، یعنی تقریبا از ساعت ۱۲ شب به بعد جنب و جوشی در آن دیده نمی شود. این موضوع از منظر وقوع آسیب های اجتماعی در برخی مناطق که تنها در آنها مراکز تجاری یا پاساژهای شهر قرار دارد، دارای اهمیت است. بسیاری از شهروندان به دلیل مشغله کاری و روزمره نمی توانند از مراکز خرید یا فضاهای شهری استفاده کنند، بنابراین زیست شبانه بهترین فرصت برای این گونه موارد است و فرصتی به شمار می رود تا محیط شهری را که در روز برای شهروندان پر از هیاهو و آزار دهنده است، در شب به محیطی دوست داشتنی و آرام تبدیل شود. استفاده از تجارب جهانی افزون بر کمک در راهنمایی مناسب می تواند در ارایه راهکارها، راهبردها و تصمیم گیری درست یاری بخش باشد.

    ** ایرنا: این موضوع تا چه اندازه می تواند در رشد اقتصادی و فضای کسب و کار و درآمدزایی تاثیر داشته باشد؟
    ***نهاوندی: پیش از آنکه طرح زیست شبانه در قالب طرح تصویب شود این موضوع در برخی از مناطق تهران مانند خیابان سی تیر وجود داشت که با استقبال خوبی هم از طرف شهروندان روبرو شد اما اگر تدابیر لازم برای گستردگی آن در سطح شهر فراهم شود، افزون بر پویایی و جنب و جوش فضای کسب و کار هم از رونق چشمگیری برخوردار خواهد شد و جوانان جویای کار به رضایت نسبی خواهند رسید. حیات شبانه به نوعی استفاده از ظرفیت های شهری در ساعت های پایانی شبانه روز است تا امکان جذب جوانان و خانواده ها در این مکان های سالم و فرهنگی فراهم شود.

    تهران از قابلیت ها و زیبایی های خاص و منحصر به فردی برخوردار است که باید زندگی شبانه را در آن به رسمیت شناخت و در این راه، مدیریت شهری تمام سعی خود را در هر چه زیباتر کردن آن به کار بندد. همچنین دانشجویان امکان گذراندن اوقات فراغت در فضای شهری و دسترسی به خدمات تحصیلی به صورت ۲۴ ساعته را دارند. خدمات عمومی مثل فضاهای سبز یا پارک ها اصولا در ساعاتی خاص خاموش می شوند و دیگر هیچ رفت و آمدی در آنجا نیست و شب مردگی حکمفرما می شود، در صورتی که شهرهای بزرگی مانند تهران هیچگاه نباید به حالت تعطیلی در بیایند. این موضوع باید در تمامی فصول و در دیگر کلانشهرها نیز اجرا تا زندگی شبانه در تمام سطح شهر جاری شود.

    ** ایرنا: تامین امنیت، نشاط و رونق گردشگری شهری از موضوعات بسیار مهمی است که مسوولان شهری همواره باید برای آن تدابیر لازم را اتخاذ کنند، اکنون اجرای طرح شبانه نیاز به همکاری چه دستگاه های اجرایی در این زمینه دارد تا موارد یاد شده حاصل شود؟
    *** نهاوندی: بالابردن امنیت شهر در مناطقی مانند بازار یا مراکز تجاری که تک کاربری هستند، بسیار لازم و ضروری است. این مهم می تواند با همکاری نهادهایی مانند شهرداری، نیروی انتظامی و دیگر بخش های شهری صورت بگیرد تا اینگونه با بالارفتن رفت و آمد، امنیت نیز افزایش یابد. سوق دادن مشاغلی مانند دستفروشی به ساعت های آخر شب و بامداد سبب می شود تا ضمن اینکه فعالیت افزایش پیدا کند، از تقابل آنها با مغازه داران نیز کاسته شود. استفاده از ظرفیت های گردشگری شهری از دیگر مواردی به شمار می رود که با اجرای این طرح سبب رونق آن خواهد شد.

    وجود ترافیک و طرح ترافیک در برخی مناطق و دیگر معضلات شهری باعث می شود که شهروندان کمتر از نقاط شهر استفاده کنند اما اجرای این طرح افزون بر رونق گردشگری و جاذبه های شهری، درآمدزایی هم دارد. البته مسوولان شهری می توانند با زیباسازی بیشتر و نورپردازی های متنوع در مناطق به جذابیت شهری بیافزایند زیرا این موضوع ارتباط مستقیمی با روان و سلامت شهروندان دارد. آنها باید توجه داشته باشند که این طرح را در مناطق مختلف شهر اجرا کنند و تنها مختص مناطق شمالی نباشد تا تمامی شهروندان از شهر خود بیشترین لذت و بهره را ببرند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *