جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۴۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 4679
  • کوچکترین واحد تقسیمات کشوری چگونه اداره می شود؟
    کوچکترین واحد تقسیمات کشوری چگونه اداره می شود؟

    توسعه تجدیدپذیرها مانع مهاجرت روستاییان به شهر

    کاوه معراجی، امروز، سه‌شنبه، در نشست تخصصی با موضوع نقش و پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور، با اشاره به وضعیت مناطق روستایی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند که این تعداد حدود ۲۶ درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص می‌دهند.
    وی با تاکید بر این مساله که نسبت جمعیت مناطق روستایی به شهری سال به سال کمتر می‌شود، ابراز کرد: نه تنها شاهد مهاجرت، بلکه در بعضی مناطق شاهد تخلیه روستاها هستیم که باید به این مساله توجه جدی کرد.
    معراجی درباره اشتغال در روستاها اظهار کرد: ۵۰ درصد شاغلان در روستاها در بخش کشاورزی، ۲۵ درصد در بخش صنعت و ۲۵ درصد نیز در حوزه خدمات مشغول به کار هستند. درآمد سالانه هر خانوار روستایی معادل ۲۰ میلیون تومان و هزینه سالانه هر خانوار معادل ۱۸ میلیون تومان است و این درحالی است که در ۱۰ استان کشور، درآمد سالانه کمتر از هزینه‌های خانوار است.
    وی با بیان این‌که این امر درنهایت به خروج روستاییان و مهاجرت آن‌ها به شهرها منجر خواهد شد، تصریح کرد: نرخ بیکاری در شهرها ۱۲ و در روستاها ۸ درصد است، ولی باید توجه کرد که دلیل کمتر بودن آمار بیکاری در روستا نسبت به شهر عمدتا ناشی از حضور بیکاران روستایی در مناطق شهری و ترک روستاست.
    او با بیان این‌که اقتصاد ما سبز نیست و چرخه اقتصادی ایران، وابسته به نفت، پتروشیمی و گاز است، گفت: اگر بخواهیم به رشد اقتصادی مطلوبی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برسیم، بنا به بند هشت از سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری، باید فعالیت‌های سبز را با تاکید بر عوارض و مالیات سبز گسترش دهیم.
    به گفته وی، اگر می‌خواهیم توسعه پایدار در روستا صورت بگیرد، باید به اقتصاد طرح‌ها نیز توجه کرد، برای مثال، در کشور ما به قیمت تمام شده تولید برق توجه نمی‌شود. وزارت نیرو هر کیلووات ساعت برق را به طور متوسط با قیمت ۱۰۰ تومان به فروش می رساند، در حالی که قیمت واقعی تولید هر کیلوات ساعت برق با سوخت‌های فسیلی در ایران، بیش از ۱۰۰۰ تومان است، یعنی درواقع معادل ۹۰۰ تومان از منابع کشور را به‌عنوان یارانه اختصاص می‌دهیم که سهم اعظم این یارانه طبیعتا به پرمصرف‌ها تعلق می‌گیرد.
    وی تصریح کرد: این در شرایطی است که پایین بودن قیمت برق موجب می‌شود که طرح‌های تولید برق مانند انرژی‌های تجدیدپذیر اقتصادی نبوده و نیز بهینه‌سازی مصرف صورت نگیرد.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *