جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۵۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 10481
  • ساماندهی حاشیه‌نشینی جزو اولویت‌های دولت سیزدهم است
    ساماندهی حاشیه‌نشینی جزو اولویت‌های دولت سیزدهم است

    توسعه نامتوازن و حاشیه نشینی معضل بزرگ شهر ساوه

    با اینکه اجرای طرح های بازآفرینی شهری و رسیدگی به مناطق حاشیه ای در چند سال اخیر با اجرای پروژه هایی چون آسفالت معابر، گازرسانی، احداث بوستان های محلی و حتی سنددار کردن برخی منازل مسکونی در دستور کار مسئولان ارگان های ذیربط و شهرداری قرار گرفته اما همچنان حجم مشکلات زیرساختی و به تبع آن معضلات اجتماعی و فرهنگی در این گونه مناطق بالا است.

    طبق اعلام مراجع شهرداری در ساوه ۲۷ محله حاشیه ای و سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که افزون بر ۱۳ درصد از کل مساحت این شهر را شامل می شود و جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در این شهرک ها که روی هم رفته حدود ۳۰۰ هکتار وسعت دارند، زندگی می کنند.

    رفع این مشکلات فقط از عهده شهرداری و مدیران امور شهری از جمله شورای شهر بر نمی آید و نیاز است همه ارگان ها از قبیل آب، برق، ‌ مخابرات، گاز، شبکه بهداشت و… پای کار باشند تا ضمن پیچیدن نسخه های توسعه ای به این مناطق سیمایی شهرگونه ببخشند.

    امروز در حوزه معاونت عمرانی فرمانداری ساوه جلسه ای با هدف بررسی مشکلات ۲ محله حاشیه نشین عبدل آباد و عباس آباد با حضور مدیران دستگاه های ذیربط، شهرداری، شورای شهر و نمایندگان مناطق یاد شده برگزار شد.
    در این نشست نماینده محله عبدل آباد به معضل نداشتن سیستم فاضلاب شهری در این منطقه و جاری شدن پساب منازل به صورت روان آب اشاره کرد که ضمن وارد شدن به کوچه ها و معابر عمومی می تواند سلامت شهروندان ساکن در این منطقه را به خطر اندازد.

    «علیرضا افخمی» اظهار داشت: جولان سگهای ولگرد در این منطقه سبب ناامنی برای خانواده ها و تردد زنان و کودکان شده است که از شهرداری انتظار داریم نسبت به جمع آوری آنها مبادرت کند.
    وی همچنین وضعیت نابسامان جمع آوری زباله و پسماندهای خانگی و همچنین نظافت معابر عمومی را مورد اشاره قرار داد و خواستار رسیدگی به این موارد شد.

    افخمی گفت: فضاهای خاکی مانند قلعه و آب انبار عبدل آباد نیز ساماندهی نشده اند و به دلیل رها شدگی به مکانی برای اتراق معتادان و برخی افراد خلافکار تبدیل شده است که درخواست می کنیم از ظرفیت این آب انبار در صورت ساماندهی برای فعالیت های فرهنگی و همچنین یکی از جاذبه های گردشگری استفاده شود.
    به گفته نماینده ساکنان محله حاشیه ای عبدل آباد، کمبود فضاهای ورزشی و سبز در منطقه نیز محسوس است و خواسته ساکنان تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در این رابطه است.
    وی تاکید کرد: روکش آسفالت معابر هم مناسب نیست و به دلیل فرسودگی نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.
    وی اظهار داشت: آنچه باعث رنجش مردم مناطق ساوه می شود، کمبود امکانات نیست بلکه اعمال نگرش های تبعیض آمیز است و توقع داریم که با مدیریت جهادی و نگاه یکسان به همه محلات برای بهره مندی از امکانات و خدمات،  مشکلات نیز رفع شود.

    در ادامه حجت الاسلام «مروتی» به عنوان امام جماعت و نماینده ساکنان محله «عباس آباد» ساوه مواردی از قبیل کمبود جایگاه های عرضه آب شیرین، آسفالت معابر، روند کند احداث مدرسه این شهرک به توجه به نبود فضای آموزشی تا مهر امسال، پیگیری مشکل ساکنانی که در خرید قطعات یک زمین ملی (به ادعای او) از شخصی دچار زیان و خسارت شده اند را از مشکلات عمده این منطقه برشمرد.

    وی افزود: تعیین تکلیف مسیل رودخانه عباس آباد جنوبی که از ارتفاعات سیلیگرد و نیوشت سرچشمه می گیرد نیز از خواسته های اهالی منطقه است.
    در همین رابطه مدیر امور منابع آب ساوه گفت:‌ کانالی با دبی بالا برای این رودخانه مشخص و قبلا نیز کار تعیین حریم رودخانه انجام شده است.
    «امیرحسینی» افزود:‌ طبق قانون، بازسازی مسیل های درون شهری بر عهده شهرداری است و ما هم در نامه ای به شهرداری ساوه خواستار انجام طرح مطالعاتی با استفاده از خدمات یک مشاور در این رابطه شدیم.

    امام جماعت محله عباس آباد در ادامه بر ضرورت شتاب در روند احداث مسجد این منطقه تاکید کرد و گفت: کارهای مربوط به نظام مهندسی این بنا به پایان رسیه و اکنون باید شهرداری برای صدور مجوزهای لازم  مساعدت کند.
    مروتی همچنین تعیین تکلیف ساخت مدرسه این شهرک که فضای آموزشی برای تحصیل دانش آموزان ندارد و ناگزیر باید از ظرفیت مدارس درون شهر به خصوص شهرک فجر استفاده شود را خواستار شد و افزود: با اینکه قبلا اعلام شد که این واحد آموزشی تا مهر تکمیل می شود اما روند ساخت مدرسه به گونه ای است که تا مهر آماده نخواهد شد.

    وی همچنین نبود پاکبان برای نظافت معابر این محله را یادآور شد و از شهرداری خواست در این زمینه مساعدت کند.

    به گفته او فضای سبز کافی در محله عباس آباد وجود ندارد و یکی از خواسته های مردم ساکن در این منطقه به خصوص بانوان و کودکان احداث بوستان و فضای بازی بچه ها است.

    کمبود نانوائی و نبود پاسگاه انتظامی هم از دیگر مشکلاتی بود که امام جماعت عباس آباد به آن اشاره کرد و در آخر هم پیشنهاد داد با توجه به وجود ۲ محله به نام عباس آباد در شهر ساوه و ۲ روستا به همین نام برای تسهیل در امور اداری و آدرس های پستی و… نام این شهرک به «الغدیر» تغییر یابد که قرار شد این مساله در کمیته نامگذاری شورای شهر بررسی شود.

    معاون امور عمرانی فرمانداری ساوه نیز با تاکید بر لزوم رفع مشکلات زیرساختی محلات حاشیه ای در این شهر، خواستار همکاری و مساعدت دستگاه های ذیربط شد.

    «مهدی الیاسی» افزود:‌ ساوه به دلیل ماهیت صنعتی، همواره با رشد جمعیت و به تبع آن افزایش مناطق حاشیه ای مواجه است و باید زیرساخت های زندگی شهری متناسب به این وضعیت ایجاد و توسعه یابد.

    وی تاکید کرد: با همکاری همه ارگان ها نسبت به تمهید بسترهای زندگی مدرن شهری در مناطق حاشیه ای اقدام می کنیم زیرا اگر این محلات به حال خود رها شوند، دامنه آسیب های اجتماعی و فرهنگی آنها به سایر مناطق شهر سرایت خواهد کرد.

    وی تاکید کرد: توسعه نامتوازن شهر را از پای در می آورد و به همین دلیل باید مشکلات محلات حاشیه ای از قبیل عبدل آباد، ‌عباس آباد، ‌فانوس آباد و سایر مناطق را به صورت ویژه در دستور پیگیری قرار دهیم.

    وی گفت: از مدیران دستگاه های اجرائی ساوه درخواست می کنیم که اعتبارات خود را به سمت مناطق حاشیه ای سوق دهند و نسبت به توسعه زیرساخت های فرهنگی، ‌اجتماعی و سایر امکانات در این سکونتگاه ها که برخی از آنها حتی نسبت به روستاها وضعیت نامساعدی دارند، اقدام نمایند.

    وی در مورد ساخت مدرسه در شهرک عباس آباد، گفت: این اقدام باید در اولویت برنامه های آموزش و پرورش استان مرکزی باشد زیرا شاخص محرومیت، تراکم دانش آموزی و نبود مدرسه در این منطقه چنین مساله ای را ایجاب می کند از این رو انتظار است با شتاب بیشتری و حتی با ترک تشریفات در ساخت آن اقدام شود.
    وی گفت: به عنوان مصوبه این جلسه، ‌قرار است مدرسه در دست احداث عباس آباد طبق گفته معاونت نوسازی مدارس تا مهر تکمیل و آماده شود.

    وی در مورد مشکل نانوائی در این محله نیز گفت: اداره صنعت، ‌معدن و تجارت ساوه قرار است با توجه به ممنوع بودن صدور پروانه نانوایی،  برای جابجایی واحدهای خبازی که تمایل دارند از سایر محلات شهر به این منطقه نقل مکان کنند، فراخوان بدهد.

    الیاسی همچنین در مورد مشکل خریداران زمین در عباس آباد که شائبه ملی بودن آن و فروش قطعاتی از یک زمین ۱۰ هکتاری در ۲۰ سال پیش مطرح است، ‌ گفت:‌ اهالی این منطقه باید در یک دادخواست دسته جمعی نسبت به مورد فروش مال غیر به آنها شکایت کنند و ما نیز پیگیری خواهیم کرد.

    وی در مورد معضل ترافیک در محله عبدل آباد نیز، گفت:‌با راه اندازی کمربندی شمالی ساوه و قطع تردد کامیون ها از درون شهر سیمای بهتری در انتظار این محله خواهد بود.

    معاون امور عمرانی فرمانداری ساوه افزود: با توجه به تجمع افراد معتاد در محل آب انبار موقوفه عبدل آباد، لازم است هرچه زودتر نسبت به ساماندهی این بنا اقدام و کاربری گردشگری آن فعال شود. وی همچنین بر ضرورت توجه به مشکل جولان شگ های ولگرد، جمع آوری زباله، کمبود فضاهای ورزشی و توسعه فضای سبز این منطقه تاکید کرد.

    مدیرعامل شرکت آبفا ساوه نیز با بیان اینکه میزان مصرف آب در این شهر حدود ۳۰ درصد افزایش یافته، افزود: با وجود فعالیت همه تاسیسات اما در بسیاری از مناطق افت فشار را داریم و بطور طبیعی در مناطق مرتفع تر مانند عباس آباد این مشکل را شاهد هستیم.
    «ابوالفضل شهباز» گفت: با نصب چند شیر فشارشکن تلاش کردیم وضعیت فشار آب در ساوه را متعادل تر کنیم تا آب به همه مناطق به صورت عادلانه برسد.

    وی در مورد تامین آب شیرین عباس آباد، ‌گفت: اکنون در مقابل حسینیه این منطقه ایستگاه آب شیرین فعال است اما برای توسعه آن نیاز به مساعدت شهرداری در زمینه حفاری ها داریم.
    معاون عمرانی شهرداری ساوه نیز گفت: شهرداری توان احداث ۲ کانال شهری موازی با هم را در منطقه عباس آباد ندارد زیرا از نظر اعتبارات مشکلاتی داریم که سبب شده حتی در پرداخت حقوق پرسنل نیز با موانعی روبرو شویم.
    «محمدحسن افشاری» گفت:‌ در مسیر رودخانه عباس آباد افزون بر ۲۰۰ خانه احداث شده و عرض معبر هم ۱۵ متر است که امکان احداث کانال را سلب می کند.
    وی گفت: مشکل دوربرگردان محله عبدل آباد را برطرف خواهیم کرد و نسبت به آسفالت معابر این منطقه و همچنین عباس آباد در حد توان و بضاعت اعتباری شهرداری، اهتمام خواهیم داشت.

    وی گفت: در عباس آباد تاکنون حدود ۷۰ هزار متر مربع عملیات آسفالت ریزی معابر انجام شده و در برنامه طرح های بازآفرینی شهری توجه به رفع مشکلات مناطق حاشیه ای همچنان در دستور کار است.

    وی در مورد کمبود فضای سبز در شهرک عباس آباد ساوه، گفت: طراحی و مطالعات یک بوستان به مساحت ۲ هزار مترمربع انجام شده است و در صورت تامین اعتبار نسبت به آغاز عملیات اجرائی آن اقدام خواهد شد

    شهر ساوه با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت پس از اراک دومین کانون جمعیتی استان مرکزی محسوب می شود که با توجه به وجود بزرگترین شهر صنعتی ایران (کاوه) و سایر شهرک های صنعتی همواره با رشد جمعیت، گرانی زمین و مسکن و افزایش سطح مناطق حاشیه ای مواجه است.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *