سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۱۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 10336
  • سرنوشت مبهم «محله ما»
    سرنوشت مبهم «محله ما»

    توس به مشهد رسید

    به گزارش برزن نیوز طرح منفصل توس روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه در شورای عالی شهرسازی مصوب شد. با تصویب این طرح توس پس از ۳۱ سال به شهر مشهد پیوست.

    بر اساس این طرح ۳۶۰۰ هکتار از اراضی منطقه منفصل توس به صورت قانونی به شهر مشهد ملحق شده است. یکی از برجستگی‌های طرح راهبردی این است که موقعیت توس و آرامگاه فردوسی و محوطه‌های تاریخی پیرامونی آن را ضمن به رسمیت شناختن، توسط مدیریت شهری مشهد حفاظت می‌شود .

    رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد گفت با اجرایی شدن طرح راهبردی توس و تصویب طرح تفصیلی آن، روند جبران عقب ماندگی تاریخی آن فراهم می شود.

    سید مسعود ریاضی همچنین افزود بر اساس این طرح ، امکان بازسازی  بنا ها و ساختمان های محلات و روستاهای پیرامون و اخذ پروانه فراهم شده است. و این طرح حکم نقشه راه برای تامین  سرمایه گذاری های لازم جهت توسعه منطقه و برنامه ریزی برای بهسازی و توسعه آن در آینده دارد.

    وی اظهار امیدواری کرد این طرح بتواند توس را از بلاتکلیفی و بی برنامگی رها کند و شرایط را مهیا کند تا بر اساس ضوابط، کاربری ها و تراکم تکلیف سرمایه گذاران، شرکت های مشاور، طراح و مجری مشخص شود و آغازی بر روند توسعه توس باشد.

    ریاضی با بیان اینکه توس ده درصد از مساحت شهر مشهد را شامل می شود گفت این ده درصد بلاتکیف بود و حال با تصویب این طرح توس می تواند گامی به سمت توسعه شهری بردارد.

    توس شهری تاریخی در استان خراسان رضوی در ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد. این شهر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با مجموعه ارگ و برج و بارو با شماره ۱۷۵۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

    سال ۱۳۹۶ به منظور رونق توس، برای تدوین “طرح راهبردی توس” مشاور استخدام شد و نتیجه این کار مطالعاتی سال ۱۳۹۷ در اختیار شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار گرفت.

    همچنین کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در شورای اسلامی شهر مشهد نیز شهریور ۱۳۹۶ از سوی پنجمین دوره شورای شهر مشهد تاسیس شد.



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *