جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۱۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 10347
  • سکونت ۱۵ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده/۵۰ درصد فرسودگی تهران در ۴ منطقه
    سکونت حدود ۵۳۷ هزارنفر در بافت فرسوده استان فارس/بازآفرینی محله‌های هدف اولویت است

    تکلیف ساکنان مناطق پرخطر در بافت های فرسوده خوزستان چه می‌شود؟

    محمد جامع معاونت بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان گفت: خوزستان با مساحت ۶۴ هزار و ۵۷ کیلومتر و جمعیتی معادل ۴ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۵۰۶ نفر، پنجمین شهر پرجمعیت کشور است.

    او افزود: براساس سرشماری انجام شده مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، کلانشهر اهواز به عنوان مرکز استان دارای یک میلیون و ۳۰۳ هزار نفر جمعیت است که با احتساب ۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین شهر به جمعیتی نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می‌رسد، ضمن اینکه مساحت بافت‌های ناکار آمد شهری استان در قالب ۲۰۴ محله و ۳۰ شهر معادل ۱۲ هزار و ۴۸۹ بوده  که از این نظر دارای رتبه دوم کشوری است.

    جامع با بیان اینکه محلات منطقه یک و منطقه ۷ کلانشهر اهواز دارای بیشترین مساحت بافت ناکارآمد شهری هستند و مساحت آن‌ها معادل ۵ هزار و ۹۳۱ هکتار بوده که در قالب ۱۲ محله تعریف شده، اظهار داشت: وضعیت سکونت گاه‌های غیررسمی و بافت‌های استان خوزستان در ۸ شهر مورد مطالعه قرار گرفته اند که دارای مساحتی معادل ۴ هزار و ۳۵۴ هکتار در قالب ۳۴ محله مشتمل بر شهر‌های اهواز، دزفول، آبادان، مسجد سلیمان، اندیمشک، شهرک شهید چمران، بندرامام و ماهشهر است.

    معاونت بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در خصوص ساماندهی منطقه منبع آب اهواز بیان کرد: این منطقه با مساحت ۹۲ هکتار و جمعیت ۲۵ هزار و ۸۰۱ نفری جزو محله‌های دارای بافت ناکار آمد شهری است که به عنوان یک پروژه پایلوت کشوری انتخاب و طرح تفصیلی ویژه محله مذکور از سوی مهندسین مشاور شهری تهیه و مصوب کمیسیون ماده ۵ گردید.

    اهالی در معرض خطر منطقه منبع آب اهواز به کجا منتقل می‌شوند؟

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۳۸۰ نفر ساکن در پهنه خطر نیازمند جابجایی از محله منبع آب هستند که در قالب ۸۱۱ خانوار شناسایی شده و زمینی به مساحت ۲۲ هکتار در سپیدار اهواز به منظور جابجایی این تعداد خانوار در پهنه خطر اختصاص یافته است، ادامه داد: کار‌های مربوط به تغییر کاربری آن‌ها در کمیسیون ماده ۵ مصوب و انتخاب سرمایه گذار و روند مراحل آماده سازی آن انجام  شده است.

    معاونت بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان وضعیت پرداخت تسهیلات بهسازی و نوسازی بافت فرسوده خوزستان با دارا بودن ۲۹ شهر که دارای محدوده مصوب ناکار آمد شهری مصوب کمسیون ماده ۵ را تشریح کرد و افزود: در شهر اهواز به منظور بازسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری ۵۰میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد و تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان و ۲۳۰ میلیون تومان برای نرخ سود ساخت به روش فناوری‌های نوین با نرخ سود ۱۸ درصد قابل پرداخت است.

    جامع در پایان تصریح کرد: برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود دوران مشارکت ۹ درصد و تا ۱۷۰ میلیون تومان تا سقف ۲۳۰ میلیون تومان برای ساخت به روش فناوری‌های نوین با نرخ سود ۱۸ درصد و برای سایر شهر‌ها ۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد و تا ۱۴۰ میلیون تومان و سقف ۱۸۰ میلیون تومان برای ساخت به روش فناوری‌های نوین با نرخ ۱۸درصد، تسهیلات در نظر گرفته شده است.

    باشگاه خبرنگاران جوان اهواز



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *