جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۱۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 10378
  • بارگذاری جمعیت منطقه ۲۲ بر اساس طرح تفصیلی خواهد بود
    بارگذاری جمعیت منطقه ۲۲ بر اساس طرح تفصیلی خواهد بود

    جزئیات طرح تفصیلی منطقه ۲۲

    به گزارش برزن نیوز به نقل از ایسنا، عبدالرضا گلپایگانی  در مورد جزییات طرح تفصیلی منطقه ۲۲ گفت: پروانه ها و توافقاتی که در منطقه ۲۲ انجام شده روندی نبود که مطابق طرح جامع شهر تهران باشد و به همین دلیل از سال ۹۳ شورای عالی معماری درخواست ارائه طرح ویژه برای این منطقه را داشت تا توسعه این منطقه به طرح جامع آن برگردد.

    وی با بیان این که سال ۹۵ قرارداد طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ منعقد شد اما تقریبا رها شده بود تا این که در سال ۹۷ مجددا این موضوع پیگیری شد، ادامه داد: جلسات کارشناسی پی در پی با همت شهردار منطقه ۲۲ برگزار شد که نهایتا این “طرح ویژه” به نتیجه رسید که شورای عالی معماری ضمن موافقت با کلیات این طرح اعلام کرد که حتما نظرات شورای شهر تهران نیز لحاظ شود. چرا که منطقه ۲۲ دارای پیچیدگی های خاصی بود.

    گلپایگانی با بیان این که توافقات و روال های جاری در منطقه ۲۲ نیاز به تجدید نظر داشت تا منطقه تغییر جهت به سمت مصلحت شهر داشته باشد، گفت: بر همین اساس چندین جلسه با اعضای شورای شهر داشتیم که دریک فضای تعاملی این بندها اصلاح شد و خوشبختانه این طرح در شورای شهر نیز به تصویب رسید.

    وی با بیان این که اگر بر اساس طرح تفصیلی گذشته ، منطقه ۲۲ می توانست ادامه رویه داده و همچنان پروانه صادر کند جمعیت به شدت افزایش می یافت، گفت: در طرح جامع جمعیت پذیری منطقه ۲۲ ، ۴۵۰ هزار نفر تخمین زده شده بود؛ اما در صورت تداوم رویه های گذشته این جمعیت به ۷۵۰ هزار نفر می رسید که این مساله قطعا مشکلات فعلی ایجاد شده را تشدید می کرد. چرا که زیر ساختهای این منطقه برای ۴۵۰هزار نفر و نه بیشتر، طراحی شده بود.

    معاون شهردار تهران با ارائه یک مثال گفت: متوسط سرعت در اتوبان همت غرب ۶۰ کیلومتر است اما اگر جمعیت به ۷۵۰ هزار نفر می رسید سرعت در این بزرگراه ۲۰ کیلومتر می شد و فکر کنید چه اتفاقی می افتاد که در یک بزرگراه اصلی سرعت به یک سوم کاهش پیدا کند.

    وی با بیان این که برای اولین بار در طرح تفصیلی به موضوع حمل ونقل عمومی و شبکه مترو توجه ویژه شده به گونه ای که ارتباط منطقی میان این دو ایجاد شده است، ادامه داد: در طرح تفصیلی قبلی منطقه ۲۲ به جای آن که کارشناسان بر روی قطعات ، کاربری تعیین کنند ، پهنه بندی کرده بودند که تجربه نشان داد این رویه مشکلات زیادی ایجاد می کند و به همین دلیل بود که ما در منطقه ۲۲ فضاهای خدماتی کم داشتیم که در طرح تفصیلی ویژه جدید، دوباره کاربری قطعات مشخص شد و مشکلاتی از جمله نبود فضای آموزشی ، خدماتی و غیره نیز رفع می شود.

    گلپایگانی با بیان این که در طرح تفصیلی جدید نقشه محلات ارائه شده است، گفت: برنامه توسعه محلی بر اساس سیاست محله محوری دراین طرح ویژه اتفاق افتاده است که شاهد رویکرد جدید در این منطقه هستیم. هر چند که برای رسیدن به این مهم تمام رویه های گذشته را آسیب شناسی کردیم و یک دستاورد بزرگ بود.

    وی با بیان این که طبق قانون شورای شهر می بایست این طرح جدید را تصویب کند، افزود: کلیات این طرح در شورای عالی به تصویب رسیده است. و بعید می دانیم که نیاز به تصویب مجدد باشد. اما لازم است که درکمیسیون ماده ۵ مراحل نهایی را طی کند. اما به هر حال هر کجا که لازم باشد این طرح را ارائه خواهیم کرد.

    بررسی توافقات منطقه ۲۲ در کمیته ویژه

    گلپایگانی با بیان این که یکی از سخت ترین و پیچیده ترین مسائل در منطقه ۲۲ بحث توافقاتی بود که انجام شده بود، گفت: بحث توافقات خیلی مهم است چرا که جنبه حقوقی، مالی و ملکی و شهرسازی دارد و پیشنهاد شورای عالی این بود که در راستای بررسی توافقات، کمیته ای تشکیل شود و همه وجوه این توافقات را بررسی کند که ما نیز این مساله را در شورای شهر بررسی کرده و قرار شد کمیته ای با نظارت شورا که دو عضو شورا در آن عضو هستند، تشکیل شود تا راجع به توافقات در گذشته بررسی کنیم. اما این توافقات باید حتما ضوابط طرح تفصیلی را مد نظر قرار داده و به توصیه های شورای عالی معماری نیز توجه شود که بر همین اساس، کمیته توافقات پرونده ها را بررسی خواهد کرد.

    وی با بیان این که رویکرد کلی در تجدید نظرطرح تفصیلی منطقه ۲۲ لزوم توجه به حفظ ارزشهای این منطقه بود تصریح کرد: در این منطقه به حفظ ویژگیهای زیست محیطی ، فرهنگی و اجتماعی منطقه ۲۲ توجه ویژه ای شده است که قطعا این طرح تفصیلی ویژه جدید قطعا می تواند علاوه بر اصلاح رویه های قبلی، به بهبود کیفیت در منطقه کمک کند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *