جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 15110
  • از خدمات رایگان «بیمه پاک» استفاده کنید
    مدیریت پسماند‌های شهری با رویکرد مشارکت در کاهش اثرات زیست محیطی

    جولان مافیای پسماند در سایه شهرداری تهران

    سازمان پسماند شهرداری تهران در مدیریت گذشته تهران تصمیم گرفت ایستگاه‌های پردازش پسماند را در پهنه غرب، جنوب و شرق راه اندازی کند تا با پردازش، حجم پسماند تر انتقال یافته به آرادکوه از پایتخت کاهش پیدا کند؛ اما علی‌رغم پیشرفت احداث این ایستگاه‌ها به دلایل نامعلوم این مجموعه‌ها به بهره برداری نرسیده است.

    به گزارش برزن نیوز و به نقل از خبرآنلاین،  یکی از این ایستگاه‌های پردازش که با سرمایه گذاری میلیاردی بخش خصوصی مورد احداث قرار گرفته است و قرار بود در مدت زمان کوتاه مورد بهره برداری قرار گیرد، بعد از چندین بار وعده راه اندازی مدیران شهری همچنان روی فعالیت به خود ندیده است.

    براساس گزارش میدانی، این ایستگاه پردازش غرب تهران ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورتی که این ایستگاه راه اندازی شود حجم پسماند تر انتقال یافته از سه منطقه غربی تهران شامل مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ به منطقه آراد کوه کاهش خواهد یافت.

    وعده‌های پوچ

    برای اینکه این وعده‌ها را مرور کنیم، کافی است با یک سرچ کوتاه در گوگل پی به این بی‌برنامگی مدیریت شهری به ویژه سازمان پسماند ببریم.

    صدرالدین علیپور، مدیر عامل سابق سازمان مدیریت پسماند در خرداد ماه سال گذشته یعنی ۱۱ ماه پیش از بهره برداری و شروع به کار اولین ایستگاه پردازش و بازیافت یکپارچه پسماندهای شهری بلوار کوهک در ماه‌های آتی خبر داده بود؛ اما همچنان این وعده محقق نشده و معلوم نیست چند ماه آتی منظور دقیقا چند ماه بوده است.

    خبرنگار ما به ایستگاه پردازش در بلوار کوهک غرب تهران مراجعه کرده و طی یک بازدید میدانی شاهد تکمیل کامل سوله این مجموعه و قرار گرفتن چندین دستگاه تفکیک پسماند بوده است، اما خبری از فعالیت این مجموعه وجود ندارد.

    اهالی محل ناراضی

    در نزدیکی این ایستگاه پردازش محیط مسکونی در مسافت ۴۰۰ متر طول وجود ندارد، اما اهالی بلوار کوهک وجود این ایستگاه پردازش را خلاف مقررات زیست محیطی می‌دانند، معتقدند: مدیریت شهری زمانی که این مجموعه را در این محیط راه اندازی کرد هیچ واحد مسکونی در این بلوار وجود نداشته است، درحالی‌که این محله رو به توسعه قرار دارد؛ اما شهرداری تصمیم به جابه‌جایی آن نکرده است.

    وی که خود را جهانگیری معرفی کرد، ادامه داد: چطور شهرداری عوارض ساخت و ساز را از شهروندان دریافت می‌کند؛ اما نمی‌خواهد این ایستگاه دپوی زباله را جمع آوری کند و آن وقت به فکر این افتاده که این مکان را توسعه دهند و ایستگاه تفکیک زباله را نیز در این محیط راه اندازی کنند.

    این شهروند که دل پری از مدیریت شهری دارد؛ گفت: همه روزه صدها بار خودروهای حمل زباله از مناطق مختلف تهران به این مکان مراجعه می‌کنند و زباله‌ها را تخلیه و مجدد با خودروهای سنگین به خارج از شهر انتقال می‌دهند، که این انتظار وجود دارد مدیریت شهری این مکان را به محلی که مسکونی نیست انتقال دهد.

    این شهروند تهرانی اظهار کرد: یکی از نارضایتی‌هایی که شهروندان این محله دارند این است که شیرابه زباله‌های خودروهای حمل زباله به‌خصوص خودروهای بزرگ در هنگام تردد به بیرون از شهر در بلوار کوهک سرریز می‌شود که شهرداری معتقد است با راه‌اندازی این ایستگاه نه خبری از این شیرابه‌ها خواهد بود و بوی نامطلوب این محیط نیز کمتر انتشار پیدا خواهد کرد.

    مافیا مانع راه اندازی

    یک منبع آگاه در این خصوص گفت: مافیای پسماند یا همان زباله‌های خشک به قدری پول، قدرت و نفوذ دارند که اجازه نمی‌دهند این مجموعه‌ها در تهران راه اندازی شود، چرا که خودشان باید از این سرمایه تغذیه کنند.

    وی که تمایلی ندارد نامش در این گزارش درج شود، اظهارداشت: با یک حساب کتاب ساده اگر هر شهروند سه منطقه غربی تهران تنها در روز یک کیلو پسماند تولید کنند و جمعیت این سه منطقه (۲۲،۲۱ و۵) تهران را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم، حجمی معادل یک هزار و ۵۰۰ تن پسماند تولید می‌شود و اگر تنها ۲۰ درصد این حجم زباله خشک به دست آید درآمد بسیار بالایی برای مافیا به دست خواهد آمد.

    این مقام مسئول افزود: برخی از تجهیزات تفکیک مکانیزه پسماند خشک بسیار گران است و نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است، به‌همین منظور سرمایه گذاران نیز با این مدل مدیریت شهری کمی با احتیاط وارد سرمایه گذاری خواهند شد.

    برنامه‌های گوناگون شهرداری برای تفکیک پسماند

    علیرضا زاکانی قبل از اینکه سکانداری شهرداری پایتخت را در دست گیرد به فردی فساد ستیز معروف بود؛ حال باید دید او که این روزها در جایگاه یک مقام مسئول قرار گرفته توان مبارزه با فساد در این حوزه را دارد.

    البته در آخرین گفتگوی تلویزیونی زاکانی که در شبکه شش برگزار شد، وی نیز همانند محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران معتقد بود پسماند ارزشمند است و می‌توان با یک برنامه ریزی صحیح باعث کاهش پسماند تر شد تا هم کمک به اقتصاد شهری شود و هم اینکه به محیط زیست کمک خواهد شد؛ این در حالی است که اگر همان برنامه‌های مدیران قبلی در دستور کار قرار می‌گرفت و طرح سرعت در کاهش پسماند تر و تفکیک زباله از مبدا به اجرا در می‌آمد، از جمله اینکه ایستگاه‌های پردازش به بهره برداری می‌رسید، امروز بخشی از وعده‌ها عملی شده بود.

    البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس اسبق شورای شهر تهران معتقد بود که در دوره پنجم شورای شهر حجم جمع آوری پسماند در شهر تهران کاهش پیدا کرد، البته او این کاهش حجم را مربوط به کاهش قدرت خرید مردم و به دنبال آن کاهش تولید پسماند می‌دانست.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *