پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۱۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 5309
  • حاشیه نشینی، معضل بزرگ شهرسازی ایران
    حاشیه نشینی، معضل بزرگ شهرسازی ایران

    حاشیه نشینی، معضل بزرگ شهرسازی ایران

    برزن نیوز: کریم حسین زاده دلیر روز یکشنبه در کنفرانس ملی معماری و شهرسازی در هزاره سوم در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه افزود: مشکل حاشیه نشینی در شهرها، به بحرانی برای معماران، شهرسازان، جامعه شناسان و اقتصاددانان کشور تبدیل شده است.
    وی ادامه داد: در تبریز حدود ۵۰۰ هزار نفر و در مشهد ۷۵۰ هزار نفر حاشیه نشین هستند که این برازنده کشور نبوده و در صورت عدم مرتفع شدن آن، توان معماری و شهرسازی را زیرسئول می برد.

    حسین زاده دلیر اضافه کرد: در جامعه اسلامی باید نسخه ای موثر و عملی برای مشکل حاشیه نشینی در شهرها پیچیده شود و در غیر این صورت با مشکلات حاد اجتماعی روبرو خواهیم شد.
    وی با انتقاد از وضعیت فعلی ربع رشیدی و رصدخانه مراغه گفت: با وجود تاریخچه یکسان ایجاد دانشگاه های کمبریج و آکسفورد با این مراکز علمی در چندین قرن پیش، جایگاه فعلی این آثار و مراکز علمی و تاریخی در کجا قرار گرفته است.
    وی افزود: برای توسعه و ایجاد شهرهای مدرن و هوشمند باید از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی استفاده شود.
    وی با انتقاد از وضعیت عمران و شهرسازی در کشور اضافه کرد: جامعه پزشکان به دلیل درآمد و توان مالی بالا، جای مهندسان عمران و معماری را در ساخت و سازها گرفته اند و این امر خبر و واقعیت مناسبی برای جامعه نیست.
    فرماندار مراغه نیز در این همایش گفت: وجود ناهمخوانی های شهری نشات گرفته از مشکلات موجود در معماری و عمران شهری بوده که باید به صورت علمی و عملی مرتفع شود.
    حمید شکری افزود: در عمران و ساخت و سازهای شهری نباید اعتماد مردم قربانی مصلحت های زودگذر شود و وجود وجدان کاری می تواند زمینه ساز کاهش آسیب ها در حوزه شهرسازی شود.
    وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در زمینه عمران و شهرسازی، مهندسان فصل الخطاب فنی هستند، باید این ارزش و توان حفظ و صیانت شود.
    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه نیز در این همایش علمی گفت: شهرسازی و معماری اسلامی می تواند الگوهای برتری برای مسئولان و دستگاه های مختاف در زمینه عمران قرار گیرد.
    محمدرضا ولیلو افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای احیای معماری اسلامی، آماده همکاری و همراهی برای احیای رصدخانه تاریخی مراغه است.
    دبیر علمی کنفرانس نیز گفت: در برگزاری این همایش یکروزه دانشگاه های بین المللی قزوین، پیام نور آذربایجان شرقی، گیلان، هنر و دانشگاه های آزاد اسلامی تبریز، نجف آباد و زنجان همکاری داشتند.
    علی آذر افزود: ویژگی های جدید معماری و شهرسازی در تحقق الگوهای پایدار سکونتگاه های شهری، طراحی محیطی، ایده های نو در معماری، ترافیک، حمل و نقل و زیرساخت های شهری، گردشگری شهری و روستایی از جمله محورهای این همایش علمی است.
    وی ادامه داد: بافت فرسوده شهری، حقوق و قوانین شهری، برنامه ریزی، مدیریت واحد شهری، جامعه شناسی شهری، روان شناسی محیطی، حاشیه نشینی، فضای سبز، پدافند غیرعامل و معماری و انرژی از جمله محورهای دیگر این کنفرانس علمی است.
    وی اضافه کرد: چالش هویتی در شهرهای تاریخی، معماری معاصر، سبک شناسی و هویت شهری و الگوهای جدید برنامه ریزی شهری نیز از محورهای ویژه این کنفرانس است.
    وی افزود: از بین ۲۱۰ مقاله ارائه شده از دانشگاه های مختلف کشور، ۱۵۰ مقاله پذیرفته شده که ۶۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۹۰ مقاله نیز به صورت پوستر و بنردر اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *