در این میان هم در شورای شهر تهران و هم در شهرداری طرحها و برنامههایی برای حل آن ارائه شده بود اما کماکان این مشکلات ادامهدار است. در شورای شهر کمیسیونی با عنوان کمیسیون حمل و نقل و عمران به صورت کاملا نظارتی همراه با ارائه طرحهای کارشناسی شده برای موضوع ترافیک تهران چاره میاندیشد و در شهرداری هم یک معاونت با عنوان حمل و نقل و ترافیک اقدامات اجرایی مفصلی را برای رفع معضل ترافیک در پایتخت در دست اجرا دارد.در تمام ادوار مدیریت شهری هر دوی این بخشها چه در حوزه قوانین که بر دوش کمیسیون حمل و نقل و نقل و عمران شورای شهر است و چه در حوزه اجرایی که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری متکفل آن است، توسط افراد صاحبنظر و صاحب ایده مدیریت میشدند تا راهبردهای لازم را در این زمینه ارائه دهند؛ در این بین تنها یک نفر بود که بر مسند ریاست هر دو وجه این موضوع چه در حوزه اجرا (معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری) و چه در حوزه تقنین (کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران) نشسته بود و به همین دلیل یکی از صاحبنظران حوزه حمل و نقل و ترافیک پایتخت است.سیدجعفر تشکری هاشمی بنا به اعتراف خودش حالا که پس از سالها مدیریت در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اکنون در سمت ریاست کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران قرار دارد بیش از قبل با مباحث و موضوعات این حوزه درگیر بوده و بهتر میتواند برای حل مشکل ترافیک نسخه بپیچد. به گزارش ایرنا،هاشمی تشکری اظهار داشت: همه شوراها از شورای اول که کاملا سیاسی بود و نتوانست تا پایان دوره دوام آورد تا شورای دوم که یک دست از نظر سیاسی و با نگاه تحول آفرین در شهر کار خود را آغاز کردند و شوراهای سوم و چهارم که ترکیبی از جریانات سیاسی بودند و افراد وزینی به لحاظ سیاسی در این دو دوره در شورا حضور داشتند و شورای پنجم که به سمت جوان گرایی پوستاندازی کرد و به سمت جوان گرایی رفت اما یک شورای جوان و بیتجربه و نا آشنا با شهرداری بود؛ تا شورای ششم با سایریکدیگر تفاوتها و تمایزهای جدی دارد.رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه نمیتوانیم ردی از این تفاوتها و تمایزها در سایر شوراها ببینیم، به بیان ویژگیهای شورای ششم پرداخت و عنوان کرد: نیمی از اعضای شورای ششم در شهرداری کارکردهاند و در محیطهای کاری شهرداری تجربه دارند، شهرداری را خوب میشناسند و چون به صورت میدانی خودشان در این عرصه حضور داشتند، با تسلط و آشنایی عمیقی نسبت به کار، تصمیم میگیرند.رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، در پاسخ به این سوال که بعد از چهار سال حضور شورای ششم، چه چشماندازی را برای شهر تهران ترسیم میکنید، اظهار داشت: برای اینکه بخواهیم فعالیتها برای اداره شهر را به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم کنیم،می بینیم که در دوره مدیریت قالیباف کارهای زیرساختی گستردهای انجام شد و دیگر نیازی به اینکه کارهای زیرساختی مانند توسعه شبکههای بزرگراهی، توسعه خدمات اجتماعی و… انجام دهیم، نیست.وی افزود: در چهار سال آتی انجام کار سخت افزاری اولویت بالایی نخواهد داشت و باید به سمت کارهای شبه مینیاتوری در شهر برویم و در محلات فعالیتهایی را اجرا کنیم؛ این شورا آغاز کار خود را به مسائل محلات و نیازمندیهای مردم در محلات معطوف کرده است. رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در آغاز راهی هستیم که حدود ۲۰ درصدش را از دست دادیم؛ گفت: بیش از حدود ۸۰ درصد عمر کاری شورای ششم باقی مانده است. این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در بین اعضای شورای شهر، دیدگاههایی وجود دارد ولی دیدگاههایا باید تبدیل به طرح شود و یا به صورت لایحه به شورا بیاید و نهایتا اینکه یک گفتمان واحدی در بین اعضا برای این موضوعات شکل بگیرد.
شورای پنجم برای هر موضوعی قفل ایجاد میکرد
رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در چهار سال اخیر، دیوانسالاری پیچیده، خستهکننده و ناامیدکنندهای در شهرداری تهران شکل گرفته بود افزود: میخواهم با صراحت بگویم که در چهار سال اخیر در شورای گذشته با یک نگاه بدبینانه نسبت به همهی موضوعات سعی میکردند که برای هر موضوعی قفلهایی را ایجاد کنند که با این قفلها به زعم خودشان جلوی تخلفاتی گرفته شود.وی گفت: گاهی اوقات قفلها نهتنها جلوی تخلفات را نمیگیرند بلکه فساد ایجاد میکنند، مردم از حقوق اجتماعیشان محروم میشوند، اقتصاد کوچ میکند به جایی که مزاحم نداشته باشد و یا مزاحم در حداقل باشد میرود.تشکری هاشمی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که ما خیلی صریح به آن ورود پیدا کردیم این بود که این نظامات دیگر در شهر به عنوان شهرسازی، مردم را عاصی کرده و مردم سرمایهگذاری نمیکنند، مردم برای نوسازی بافتهای فرسودهشان جرات ورود به این کار را ندارند یا اگر میخواهند کار را انجام بدهند، انقدر این زمان طولانی و کسالتآور است که خیلیها پشیمان میشوند.وی با بیان اینکه دنبال یک شهر متحول هستیم، گفت: اگر دنبال این هستیم که به رفاه و معیشت مردم در شهر توجه کنیم، باید ببینیم چطور میتوانیم برای زندگی مردم تسهیل گر خوبی باشیم رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حوزههای دیگر هم میدانم استارت کار خورده، در حوزههای اجتماعی فعالیتهای خوبی شروع شده است.تشکری هاشمی افزود: در بخش حمل و نقل عمومی به عنوان یک اساس و زیربنای حوزه عرضه، معتقد هستیم که شهر را در حوزه حمل و نقل عمومی ظرفیتهایی ایجاد کنیم تا میل استفاده به خودرو شخصی را در شهر کاهش دهیم و در ادامه ایمنی و انضباط شهر را بتوانیم بهبود ببخشیم و بتوانیم به اقتصاد خانوار در بحث آمد و شدهای شهری کمک کنیم تا این چرخه بتواند تسهیلگر بقیه بخشها باشد.به گفته وی، توسعه پایدار باید بر مبنای حمل و نقل انجام شود، اگر حمل و نقل نتواند توسعه پایدار را پشتیبانی کند، یعنی ما عملا شاهد توفیقات چندانی نخواهیم بود.رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به استفاده از مد دوچرخه در سالهای گذشته، گفت: بعضی اوقات به نظر میرسد افراطیگری و زیادهروی در تصمیمات بود؛ مثل موضوع دوچرخه. وی افزود: ما میبینیم که در چهار سال گذشته، میل به توسعه حمل و نقل عمومی و میل به بهبود حمل و نقل عمومی چندان مورد توجه نبوده و بیشترین تمرکز را روی بحث توسعه دوچرخه گذاشتند. وی با طرح این پرسش که مسائل ما در تهران چیست؟ گفت: بینظمی در ترافیک، ایمنی مناسب در ترافیک، آلودگی هوا در شهر تهران و نهایتا موضوعاتی در زمینه زیرساختهای حمل و نقل مسائل ما در تهران است.تشکری هاشمی با بیان اینکه در موضوع هوای پاک و کاهش آلایندگی ها، ما راه حلهای شناخته شدهای داریم و قرار نیست چرخ را هم از نو اختراع کنند، اظهار داشت: منشا آلودگی هوا را شناسایی کردیم، مهمترین آلاینده حاکم بر شهر تهران ذرات معلق زیر۲.۵ میکرون هستند، که منشا صنعتی دارند؛ این آلایندگیها منشا طبیعی ندارند و در طبیعت تولید نمیشود.عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه دارد: بررسیهای بیشتر نشان میداد که موتورسیکلتها بین۶ تا ۸ برابر بیشتر به نسبت یک خودروی معمولی دارند تولید آلودگی میکنند. رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که به حمل ونقل عمومی چه نمرهای میدهید؛ گفت: من به مدیران نمره نمیدهم، در حوزه زیرساخت نمره بالای۱۹ میدهم، اما در حوزه اجرا و عملیات نمره ۹یا۱۰ به آنها میدهم که در واقع بدانیم وضعمان خوب نیست. وی با بیان اینکه شما هر چیزی را که میخواهید در نظر بگیرید، اگر نگهداری از آن به خوبی انجام نشود بهترینها را هم شما میتوانید در عرض یک مدتی کوتاهی از رده خارج میکنید و بیفایده و بیاثر کنید، گفت: شما بهترین ماشین را در نظر بگیرید؛ روغن آن را عوض نکنید، لاستیکهای آن را باد نزنید، بنزین به آن نزنید. چه مدتی برای شما کار میکند؟ چند روز یا چند هفته؟ اگر روغن ماشین را عوض نکنید، این ماشین بعد از چند ماه حتما از کار میافتد.تشکری هاشمی یادآور شد: موضوع نگهداشت و تعمیرات مسئله بسیار مهمی است که به نظر من در چهار سال گذشته به شدت مورد غفلت قرار گرفته است و از جیب خوردند؛ یعنی هیچ تلاشی برای اینکه احساس کنند باید از این امکان خوب نگهداری شود، صورت نگرفت و آماری که من دارم خدمت شما میگویم این حرف من را اثبات میکند و به همین خاطر نمره پایینی در بخش عملیات و نگهداشت میدهم. وی افزود: با این پدیده مواجه شدیم که هیچ لوازم یدکی موجود نداریم و آمار بالایی از ناوگان متروی ما به مرحله خرابی رسید، پس بنابراین من میتوانم بگویم الان وضعش خوب نیست، حال حمل و نقل عمومی ما الان خوب نیست و ما بایستی به سرعت اصلاحات را شروع کنیم.
آفتاب