پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 7298
  • اسلامی: تفاهم‌نامه خانه‌دار شدن خبرنگاران منعقد می‌شود
    اسلامی: تفاهم‌نامه خانه‌دار شدن خبرنگاران منعقد می‌شود

    حرکت لکوموتیو توسعه در کشور باید شتاب گیرد

    محمد اسلامی بابیان اینکه حرکت لکوموتیو توسعه در کشور باید شتاب بگیرد، اساس ظرفیت وزارت راه و شهرسازی را به بخش خصوصی مربوط دانست و گفت: ما باید همچنان اتوبان‌ها و خطوط ریلی خود را توسعه و ظرفیت این خطوط را افزایش دهیم.

    نشست نقش و اهمیت برنامه‌های توسعه کشور و ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، علی آقامحمدی، مدیر گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، معاونان وزیر راه و شهرسازی و تعدادی از نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، روز دوشنبه، اول مهرماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

    وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این نشست با گرامیداشت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، گفت: زمانی‌که تهاجم عراق به کشور ما آغاز شد، دشمن، تسخیر کشور و سرنگونی انقلاب و جمهوری اسلامی را به‌صورت چندروزه برنامه‌ریزی کرده بود و همه قدرت‌های موجود شرق و غرب و منطقه‌ای نیز به‌صورت مالی، تسهیلاتی و اعزام نیرو با دشمن همکاری می‌کردند و یکپارچه بودند؛ در این مسیر اگر فرمان حضرت امام﴿ره﴾، اعمال رهبری قدرتمند ایشان و مقام معظم رهبری و جان‌فشانی جوانان غیرتمند کشور نبود، امروز از هیچ‌کدام از دستاوردهای بزرگ کنونی برخوردار نبودیم؛ باید خداوند را شاکر باشیم که دنیا به قدرت کشورمان پی برده است؛ این را از حرف‌ها و کنش‌های آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به‌راحتی می‌توان فهمید که این باور وجود دارد که ایران یک قدرت جهانی است و این باور باید در همه حوزه‌ها تسری یابد.

    اساس ظرفیت وزارت راه و شهرسازی به بخش خصوصی مربوط است

    وی، اساس ظرفیت وزارت راه و شهرسازی را به بخش خصوص مربوط دانست و افزود: ما هیچ‌چیز دولتی در این سیستم نداریم و در برخی سازمان‌های تابعه این وزارتخانه استفاده از ظرفیت‌ها و توان‌بخش خصوصی بسیار بالا و البته در برخی سازمان‌ها نیز کم و نامناسب است. بنابراین در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، راه‌آهن و هوایی هنوز فرصت‌های زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره برد و به حرکت روبه‌جلوی کنونی شتاب داد.

    اسلامی، دغدغه وزارت راه و شهرسازی را حضور نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون‌ها و شوراهای تصمیم‌گیری دانست و عنوان کرد: استفاده از خرد جمعی و مشورت بخش خصوصی در وزارت راه و شهرسازی یک خط‌مشی مستحکم است که به‌صورت ویژه دنبال می‌شود.

    پرداختن به مطالبات، مسائل و مشکلات بخش خصوصی را به جد دنبال می‌کنیم

    وی با اشاره به اینکه پرداختن به مطالبات، مسائل و مشکلات بخش خصوصی را به جد دنبال می‌کنیم و در این خصوص سستی به خرج نمی‌دهیم، خاطرنشان کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی، هم‌اکنون در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های پیمانکاری داریم درحالی‌که حداکثر بودجه‌ای که از نهادهای عمومی و دولتی جمع‌آوری می‌کنیم به ۱۰ هزار میلیارد تومان نمی‌رسد.

    وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه حرکت لوکوموتیو توسعه در کشور باید شتاب بگیرد، گفت: ما باید همچنان اتوبان‌ها و خطوط ریلی خود را توسعه و ظرفیت این خطوط را افزایش دهیم. اکنون رکود سنگینی در مسیرهای پربار داریم و باید خط دوم ریل را در این مسیرها ایجاد کنیم. ما همچنان نیازمند اتصال ریل به مراکز بار هستیم و در بحث ترانزیت وقت مفصلی را صرف کرده‌ایم تا بتوانیم با توجه به جایگاه‌هایی که در کمیسیون‌های مشترک با دیگر کشورها داریم، موانع را برطرف کنیم.

    به‌دنبال اتصال جاده‌ای و ریلی کراچی به بندر لاذقیه هستیم/ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان تا پایان مهر فعال می‌شود

    وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات و موانع ترانزیت به کشور ترکمنستان که از گلوگاه‌های ترانزیتی ما است به دلیل مشکلاتی که در سایر بخش‌ها وجود داشت، وقت طاقت‌فرسایی از ما گرفت، تصریح کرد: به‌زودی معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به همراه نمایندگان بخش‌های دولتی و خصوصی به‌منظور فعال کردن کمیته‌ها اقداماتی انجام خواهند داد تا بتوانیم تا پایان مهرماه کمیسیون مشترک را فعال کنیم و یک گام بزرگ برای تسهیل روابط ترانزیتی با آسیای میانه و چین برداریم و در این راه اقداماتی نیز در خصوص اتصال خطوط ریلی و جاده‌ای به‌منظور اتصال به کشورهای همسایه نظیر عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان و پاکستان را دنبال می‌کنیم و به دنبال این هستیم که مسیر کراچی به بندر لاذقیه را به‌صورت جاده‌ای و ریلی متصل کنیم. همچنین برای ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدامات طاقت‌فرسایی صورت گرفته است و در سفر اخیری که به سوریه داشتیم توانستیم بانک‌های دو کشور را به یکدیگر متصل کنیم تا دو کشور بتوانند با یکدیگر کار کنند و مبادلات مالی را انجام دهند. در این راستا اقدامات خوبی نیز برای تبادلات مالی و بانکی با روسیه و عراق نیز صورت گرفته است تا شرکت‌های ایرانی بتوانند با شرکای خارجی خود این تبادلات را داشته باشند.

    اسلامی، دامنه و حجم کار پیش رو در این خصوص را سخت و حجم کار را بالا عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز بالاست و شرکت‌های قدرتمندی در کشور داریم که امیدواریم در این مسیر توسعه پیدا کنند.

    در حمل و نقل دریایی با وجود تحریم‌ها شکوفاتر شدیم، در بخش ریلی باید تحریم‌ها را عقیم بگذاریم

    وی همچنین در خصوص حمل‌ونقل دریایی و دریانوردی کشور گفت: کسی تصور نمی‌کرد در شرایطی که کشور با تحریم‌های فراوانی روبرو است، در بخش حمل‌ونقل دریایی نه‌تنها فعالیت‌ها کاهش نیابد بلکه شکوفاتر نیز شویم؛ با تمهیدات انجام‌شده، مجوزهای لازم در این بخش اخذ و در اختیار سازمان بنادر قرار گرفت و از راه تسهیلگری خوبی در حوزه حمل و نقل دریایی صورت گرفت. همین اتفاق در شرکت راه‌آهن نیز صورت گرفته است و از زمان روی کار آمدن مدیرعامل فعلی این شرکت، قرارداد خرید دو هزار میلیارد تومان تجهیزات ساخت داخل، شامل، واگن‌های باری، مسافری و لوکوموتیو منعقد شده است و با توجه به ظرفیت داخل، اکثر قطارهای کشور نیازی به خرید خارجی ندارند و حجم بالای شرکت‌های دانش‌بنیانی که در حوزه ریلی فعالیت می‌کنند و در نمایشگاه صنعت ریلی نیز حضور داشتند غرورآفرین و لذت‌بخش بود و باید در این بخش تحریم‌ها را عقیم بگذاریم.

     



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *