چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۰۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 7580
  • حس تاریخی در شهرسازی ما کمرنگ شده است
    حس تاریخی در شهرسازی ما کمرنگ شده است

    حس تاریخی در شهرسازی ما کمرنگ شده است

    به گزارش برزن نیوز شهرام کوسه غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: مجلس درباره سیما و منظر شهری برنامه‌هایی دارد، اما متاسفانه ساخت و سازی که در کشور ما انجام می‌شود، در حوزه منظر و سیمای شهری بسیار ضعیف است و شهرهایی مانند اصفهان، یزد و گنبدکاوس که وقتی وارد آن می‌شوید، حسی از آن شهر برایش ایجاد نمی‌شود، اگرچه ساختار هر شهر طبیعت مختلفی دارد و از یک قانون خاص پیروی نمی‌کند، شاید هر کسی خواسته خودش سازنده ساختمان باشد و به نوعی با نقشه خودش ساختمان و پس از آن شهر را شکل دهد.

    وی افزود: شهری که ساختارش به دور از هویت فرهنگی و تاریخی ما به ویژه در نگاه ایرانی -اسلامی است. لذا نگاهی متقارن در ساخت و ساز و هویت بخشی به فضای شهری در تمام کشور مشاهده می‌شود و وقتی به یک شهر تاریخی سفر می‌کنیم، حس آن شهر تاریخی در ما دیده نمی‌شود. برای مثال وقتی فردی وارد شهر گنبدکاوس می‌شود، از آنجا در آن بزرگ‌ترین بنای آجری وجود دارد، از دیدن مناظر و ساختمان‌های آن احساس حضور در یک شهر تاریخی را نمی‌کند، باید به این مساله توجه شود.

    عضو کمیسیون عمران ادامه داد: کمرنگ شدن حس تاریخی و به حاشیه رفتن هویت ایرانی -اسلامی در ساخت و ساز شهری باید مورد توجه قرار گیرد، اگرچه یکی، دو سال است که کارهایی برای بهتر و نزدیک شدن فضای معماری به هویت تاریخی ما آغاز شده است، اما این موضوع کارهای بسیار زیادی را می‌طلبد به ویژه که قوانینی باید به نگارش دربیاید تا در حوزه معماری و شهرسازی و منظر شهری کارهایی صورت بگیرد تا بتوانیم از معماری کهن ایرانی بهره بگیریم و با الهام گرفتن از معماری ایرانی اسلامی دوباره به هویت تمدنی خود نزدیک شویم.

    شهرام کوسه‌غراوی عنوان کرد: امیدوارم با تدوین قوانین مناسب در حوزه معماری و نظارت بر اجرای آن در کوچه ۶ متری ساختمان ۲۰ طبقه ساخته نشود و موضوعات دیگری نیز مدنظر ناظران و متخصصان حوزه معماری و شهرسازی کشور قرار گیرد تا شاید آرام آرام سیما و منظر شهری رنگ و بوی میراث تمدنی ما را بگیرد.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *