جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۴۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 5105
  • خیلی از خانه‌‌ها تبدیل به انبار شده‌اند
    خیلی از خانه‌‌ها تبدیل به انبار شده‌اند

    خیلی از خانه‌‌ها تبدیل به انبار شده‌اند

    عبدالرضا گلپایگانی (معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران) درباره پاتوق شدن محله های شوش، مولوی و هرندی برای معتادان، گفت: زمانی که فعالیت و زندگی در بخشی از شهر مختل می‌شود، تبدیل به مامنی می‌شود برای کسانی که از نظر اقتصادی توان کمتری دارند. متاسفانه بخش‌هایی از بافت مرکزی تهران به دلیل تحولات موجود در شهر، تبدیل به بافت ناکارآمد شهری شده‌اند.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: تقریبا از سال ۱۳۸۰ بحث بهسازی بافت‌های فرسوده با روش‌های جدیدی که از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری منتج شده، در دستور کار جدی‌تری نسبت به سابق قرار گرفته است؛ هرچند که این موضوع سابقه‌ای طولانی دارد. اصولا قانون نوسازی شهر تهران که از سال ۱۳۴۷ تصویب و ابلاغ شد و سازمان نوسازی شهر تهران براساس آن شکل گرفت، هدفش این بود که بافت‌های ناکارآمد را نوسازی کرده و ارتقا دهد تا کیفیت زندگی در آنجا بهبود یابد.

    وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی و اجتماعی وجود دارد که بخشی از فضاهای شهر را متاثر می‌کند، عنوان کرد: در رابطه با بافت‌های فرسوده، ما کل عوارض ساختمانی در این بافت‌ها را تخفیف می‌دهیم و از متقاضی هیچ‌گونه عوارضی دریافت نمی‌کنیم تا تشویق به ساخت‌وساز شود.

    گلپایگانی افزود: علاوه بر این در محدوده بافت‌های شهری فعالیت‌های رونق‌بخشی نیز انجام داده‌ایم، به طور مثال یک سری مراکز تفریحی، گردشگری، پارک، فضای سبز در این بافت‌ها در نظر گرفته شده تا رونق زندگی را در آنجا افزایش دهد، اما هنوز راه درازی در پیش داریم و باید یک فعالیت چندجانبه انجام شود.

    وی با تقدیر از جمع‌آوری معتادان در شوش، مولوی و هرندی که با هماهنگی شهرداری منطقه ۱۲ توسط نیروی انتظامی‌انجام شد، گفت: باید با پدیده موجود در این مناطق که برآیند اتفاقات اقتصادی و اجتماعی است، مقابله کنیم، اما آنچه که بنیادی‌تر است، رونق بخش‌های متروکه شهر است که ما سیاست‌هایی در این زمینه مدنظر داریم و در گذشته هم فعالیت‌هایی در این بخش‌ها انجام شده، اما هنوز زمان زیادی لازم داریم تا به یک فضای مطلوب شهری برسیم.

    معاون شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی به مردم این مناطق می‌دهید که بدانند فضاهای بی‌دفاع، متروکه و فرسوده این مناطق به گونه‌ای نمی‌مانند که این معتادان یا معتادان دیگر پس از ترخیص از مرکز کهریزک دوباره برای مصرف مواد به این محلات بازنگردند، گفت: شهرداری، بسته‌های تشویقی سازمان نوسازی، بحث دفاتر خدمات تسهیل‌گری نوسازی بافت‌های فرسوده و تهیه طرح‌های موضعی و موضوعی که به رونق کار و فعالیت در این مناطق منجر شود، را دنبال می‌کند، اما این فعالیت‌ها کوتاه‌مدت نیستند که من بگویم به طور مثال ظرف ۳ ماه آینده آسمان به زمین می‌آید یا زمین به آسمان می‌رود و این فعالیت‌ها در بلندمدت جواب می‌دهد.

    گلپایگانی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از فضای ناکارآمد شهری محله‌های شوش، مولوی و هرندی متاثر از فعالیت سنگین اقتصادی بازار تهران است. بازار تهران انرژیی به این بافت‌ها می‌دهد و به دلیل صرفه اقتصادی برای بازاری‌ها، خیلی از خانه‌های واقع در این محدوده تبدیل به انبار می‌شوند. باید کار بزرگی را در مورد بازار تهران و نیازمندی‌های آن انجام دهیم که آن را نیز کلید زده‌ایم تا انرژی‌ای که بازار به بافت‌های پیرامونی خود وارد می‌کند، به سمت ارتقای کیفیت فضای زندگی برود. البته این هم کاری بلندمدت است و در کوتاه‌مدت ممکن نیست.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *