سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 12165
  • مقدمات احداث ایستگاه‌های جدید مترو فراهم است
    بررسی ظرفیت متروی تهران برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها

    داشتن تهران سبز نیازمند ایجاد ۲۵۰ کیلومتر خط جدید مترو است

    «سید حسن رسولی» روز یکشنبه در نطق پیش از دستور خود در دویست و شصت و سومین جلسه شورای شهر تهران، سالروز ارتحال آیت الله هاشمی، شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهادت مسافران هواپیمای اوکراینی را تسلیت گفت.

    وی در نطق خود، یکی از مهمترین چالش های شهر تهران را حوزه حمل و نقل و ترافیک دانست و  عنوان کرد: بر اساس نظرخواهی عمومی از شهروندان، آلودگی هوا و حمل و نقل ترافیک دو ابر چالش تهران است.

    رسولی در گزارشی از وضعیت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی گفت: سیستم حمل و نقل ریلی مسافری درون شهری که سبز، پاک و ایمن است، مناسب ترین ساز و کار حمل و نقل شهری است و تا پایان امسال ایستگاه های مترو از ۱۲۲ ایستگاه به ۱۳۹ ایستگاه افزایش خواهد یافت.

    رسولی ادامه داد: ارتقای ظرفیت مترو به مرز ده میلیون سفر شهری نیازمند طراحی، اجرا و تامین تجهیزات و ایجاد ۲۵۰ کیلومتر خط جدید و سه هزار دستگاه جدید مترو است که با رفع آن، تهران، سبز و پاک و زیست پذیر خواهد بود.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: برای افزایش این ظرفیت به ۵ میلیون نفر سفر شهری باید ۱۵۰۰ دستگاه واگن به این ناوگان اضافه شود.

    وی افزود: با فهرست بهای کنونی ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع برای رسیدن به این هدف نیاز است.

    رسولی ادامه‌داد:‌ امروز ۶ هزار  دستگاه اتوبوس با عمر متوسط بالای ۱۲ سال در تهران فعالیت می‌کند که ۶۲ درصد این ناوگان در اختیار بخش خصوصی است.

    وی با بیان اینکه، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه فقط مدیریت راهبری خطوط بی آرتی را عهده دار است، گفت: حداقل نیاز شهر ۱۰هزار دستگاه اتوبوس است و با نوسازی و بهسازی متوسط دوره‌ی کارکرد اتوبوس‌ها باید به حداکثر ۸ سال کاهش یابد.

    رسولی ادامه داد:‌ متوسط بهای خرید یک دستگاه اتوبوس تک و دوکابین گازسوز ۵/۵ میلیارد تومان است و مسافران یک سوم بهای تمام شده بلیط اتوبوس را پرداخت می‌کنند.

    به گفته وی،  تامین دو سوم باقیمانده قانوناً به‌صورت مساوی متوجه دولت و شهرداری است.

    وی در نطق خود، درباره وضعیت تاکسیرانی اظهار داشت: شبکه تاکسیرانی تحت نظارت و حمایت شهرداری فعالیت می‌کند و در حال حاضر ۸۰ هزار خودرو تاکسی در تهران فعال است.

    وی، متوسط عمر تاکسی به‌صورت استاندارد به شرط نگهداری صحیح را پنج تا ۱۲ سال دانست و گفت: ۵۰ درصد این ناوگان عمر بالای ۱۵ سال داشته و فرسوده‌اند.

    رسولی ادامه داد که متاسفانه تاکسی‌هایی با کارکرد حتی ۳۰ ساله نیز در تهران فعالیت دارند و دولت در نوسازی ناوگان تاکسیرانی سهم و نقشی ندارد.

    وی عنوان کرد: افزایش سریع قیمت خودرو از سوی خودروسازان باعث شده که علیرغم پرداخت وام به میزان ۸۰ درصد بهای خرید به رانندگان توسط شهرداری از سرعت قابل قبولی در فرآیند نوسازی این ناوگان برخوردار نباشیم.

    رسولی با بیان اینکه سالیانه ده هزار دستگاه باید نوسازی شود، گفت: برای سال جاری نوسازی یک‌هزار و پانصد دستگاه تاکسی هدف گذاری شده که تاکنون ۲۲۰ تاکسی با خودرو نو جایگزین شده است.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اظهارداشت: هزینه طراحی، اجرا و تامین تجهیزات و ناوگان هر یک کیلومتر بطور متوسط یک‌هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

    به گفته وی، طی سه سال گذشته این رقم ۴ برابر شده است، در آغاز دوره پنج شورا این رقم ۲۵۰ میلیارد تومان بود و با این حال دولت در لایحه بودجه تقدیمی سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی فقط ۶۴ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه مترو پایتخت پیشنهاد کرده است.وی با بیان اینکه با این رقم امکان اجرای ۶۴ متر خط مترو  امکانپذیر است، یادآور شد: طی ده سال گذشته از سوی وزارت کشور و دولت حتی یک دستگاه اتوبوس به تهران تحویل داده نشده‌ست.

    وی افزود: امسال علیرغم تنگناهای شدید مالی، از سوی حوزه مدیریت شهری پایتخت قرارداد خرید ۲۵۰ دستگاه اتوبوس منعقد شده و ۱۰۰ دستگاه نیز تحویل ناوگان شده است و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای تمام شهرهای کشور فقط ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار خرید اتوبوس پیش بینی شده که این عدد یعنی کمتر از ۱۰۰ دستگاه برای تمام شهرها و ۵ دستگاه  ۱۵ میلیونی برای پایتخت تهران است .

    وی با بیان اینکه قرارداد خرید قطعات و تجهیزات ۶۳۰ واگن مترو برای ساخت در شرکت واگن سازی تهران که سهام آن مشترک با شهرداری تهران و شرکت طرف چینی است و به دلیل تحریم طی ۵ سال اخیر تاکنون عملیاتی نشده است، گفت: اعتبار پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ برای پروژه‌ی شهر جدید پرند توسط دولت ۲۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و اتمام این پروژه حداقل ۱ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

    وی تاکید کرد که ۶۰ درصد جرائم راهنمایی و رانندگی بوقوع پیوسته در تهران پس از واریز به حساب تمرکز وجوه خزانه کل کشور باید به منظور کمک به کاهش ترافیک به حساب شهرداری تهران واریز شود.

    رسولی تاکید کرد: دولت در اقدامی خلاف بین شرع  و ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرجمع دریافتی‌های سال‌های اخیر که به امانت دست خزانه دولت بوده ، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شده است و پیش‌بینی ما برای سال ۱۴۰۰ رقمی بین ۱ هزار  تا ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد این بخش برای تهران است.

    به گفته وی،  در لایحه تقدیمی بودجه به مجلس شورای اسلامی تنها ۲۱۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده و میزان تخصیص آن نیز نامعلوم است.

    رسولی با اشاره به اینکه حوزه مدیریت شهری تهران  (شورا و شهرداری) در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا پیش‌قدم بوده و است، اظهار کرد: تحت تاثیر این بحران درآمدهای شهرداری به میزان حداقل ۴۰ درصد کاهش و هزینه های آن به همین میزان افزایش یافته است.

    عضو شورای تهران ادامه داد: تهران نماد اعتبار و حیثیت کشور است و شهروندان تهرانی که تمام هزینه‌های مشهود و نامرئی ایفای نقش پایتختی را پرداخت می‌کنند، حقوق و انتظاراتی به حق دارند.

    وی یادآور شد: آلودگی هوای ناشی از قصور و تقصیر دست‌اندرکاران اجرای قانون هوای پاک و سایر اسناد بالادستی قانونی مربوطه سلامت مردم را بیشتر از کرونا در معرض تهدیدات اساسی قرار داده است.

    وی با بیان اینکه از قوه قضائیه انتظار دارم که در مقام نظارت بر اجرای صحیح قوانین مصوب، نسبت به احقاق حقوق مالیه شهری و شهرداری اقدام کند ، گفت: همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بویژه نمایندگان تهران انتظار دارم به نمایندگی از حقوق ملت در رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده با تجدید نظر اساسی در ردیف ها و تبصره ها از تداوم ظلم های پیش گفته به شهر ها بویژه تهران جلوگیری قانونی کند.

    رسولی خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ توقع دارم با استفاده از تجارب و اشراف کامل به شهرداری تهران امروز که در جایگاه رئیس خانه ملت قرار گرفته اند، با آگاهی کامل و بدور از رویکردهای سیاسی و جناحی ایفای نقش عادلانه نماید که رضایت خالق و خلق را فراهم سازد.



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *