پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۴۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 15725
  • مدیریت صحیح پسماند در شهر‌های پرجمعیت
    اپلیکیشنی برای فروش زباله در تهران | چرخه دفن پسماند به صفر می‌رسد؟

    دانش‌بنیان‌ها برای مدیریت پسماندها راهکارهای متنوع ارائه می‌دهند

    به گزارش برزن نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،امروزه توسعه پایدار به گفتمان غالب در بین کشورهای جهان تبدیل شده که این موضـوع ناشـی از ضرورت مواجه بشر با چالش‌های بی پایان موجود است. در دهه‌های اخیر با توجه به تحولات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فناورانه مانند افزایش شهرنشینی، تغییر در الگوی مصرف و میزان مصـرف گرایی، افزایش نفوذ و بهره گیری از فناوری‌های به‌روز، زندگی بشر با چالش‌ها و مسائل جدیدی در سبک زندگی و محیط زیست مواجه شده است.

    پدیده‌هایی مانند چاقی و پیری جامعه، کمبود منابع آبی پایدار، تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا، ایمنی و امنیت غذایی و پسماند در چند وقت اخیر به مسائلی کلیدی برای بشر تبدیل شده‌اند که آینده و بقا را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

    با گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در سال‌های اخیر، علاوه بـر توجـه بـه حوزه‌هـایی کـه بازگشـت سـریع اقتصادی داشته‌اند، با مدل‌های کسب وکار جدید توانسته‌اند خدمات و ارزش‌های جدیدی را با بهره‌وری بالاتر و همچنین قیمـت پایین‌تر به مشتریان عرضه کنند.

    رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق

    روند رو به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق باعث شده برای مسائل و چالش‌های کلیـدی زندگی امـروزی راه‌حل‌های کارساز و مفید ارائه شود، به همین جهت در سال‌های اخیر یکی از ماموریت‌ها و جهت گیری‌های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بوده است.

    پسماندها که امروزه از آن به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌شود، خطرات و تهدیدهای فراوانی در حوزه زیست محیطی و سلامت انسان‌ها دارند که اگر مدیریت صحیحی در این حوزه صورت نگیرد، جان بسیاری از انسان‌ها و نابودی آب، خاک و هوا به خطر خواهد افتاد.

    محصولات متنوع برای مدیریت پسماند

    در این راستا محصولات و خدمات متنوعی برای مدیریت پسماند در حال عرضه است، سیستم پایش مستمر و برنامه ریزی یکی از این محصولات برای مدیریت تولید پسماند و فرآیند جمع آوری آن محسوب می‌شود.

    در این سیستم با استفاده از سنسورهای وایرلس‌، داده‌های مربوط به میزان پسماند داخل هر سطل زباله گردآوری می‌شود و بر مبنای آن ظرفیت باقی مانده اندازه‌گیری و روند پر شدن سطل پیش‌بینی می‌شود. سپس از این اطلاعات برای هماهنگی برنامه‌ی حرکت ناوگان جمع‌آوری زباله استفاده می‌شود.

    از دیگر محصولات در این حوزه می‌توان به سیستم پایش سطل زباله و بهینه‌سازی مسیر کامیون اشاره کرد. با قرار گرفتن حسگرهایی در سطل‌های زباله میزان پر شدن آن‌ها را فارغ از نوع زباله اندازه‌گیری می‌شود، این حسگرها قابلیت نصب بر روی انواع مختلف سطل‌های زباله را دارند که پیش‌بینی زمان پر شدن سطل‌ها اعلام و پس از آن نرم افزار با بهینه‌سازی مسیرها بهترین مسیر را برای حرکت کامیون‌های جمع‌آوری پسماند با در نظر گرفتن عوامل محیطی مانند ترافیک تعیین می‌کند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *