پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 8181
  • درخواست توجه به چگونگی تامین زمین اجرایی قانون جهش تولید مسکن و فرآیندهای مربوط به آن
    درخواست توجه به چگونگی تامین زمین اجرایی قانون جهش تولید مسکن و فرآیندهای مربوط به آن

    درخواست جامعه مهندسان مشاور ایران از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی

    برزن نیوز: جامعه مهندسان مشاوذ ایران در نامه ای خطاب به ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد مطالبات این صنف در بودجه امسال نوشت در این نامه آمده است:

    جناب آقای دکتر تاجگردون
    ریاست محترم کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

    موضوع: بودجه سال و ۹۸ شهرسازی

    با احترام و امید به تصویب بودجه ای متناسب با اوضاع کشور و در جهت حفظ مشاغل شهروندان همانطور که استحضار دارید ضرورت های قانونی متعددی تهیه « طرحهای جامع و تفصیلی » را برای ده درصد از شهرهای کشور، در هر سال ضروری می سازد ( چون عمر این طرح ها ده سال است) از جمله:
    -۱ ماده ۲۳ قانون شهرداری ها که می گوید « شهرداری ها مکلف به اجرای نقشه جامع هستند »
    -۲ ماده ۲۴ همین قانون که می گوید«شهرداری ها مکلف به تبعیت از ضوابط نقشه جامع شهر، می باشند »
    -۳ بند ۹ ماده ۲ قانون نظام مهندسی، که برای احداث هر ساختمانی « الزام به رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی » را گوشزد مینماید .
    -۴ ماده ۱۵ قانون نوسازی و عمران شهری، که میگوید :
    در بند یک « ضرورت تهیه برنامه ۵ ساله شهرداری، بر اساس نقشه جامع شهر »
    در بند « سه شهرداری ها در  بهره برداری از اراضی داخل حریم شهر، از جمله تعیین تعداد طبقات، ارتفاع، نما و کیفیت بنا، می باید براساس نقشه جامع شهر، عمل نمایند .»
    همینطور ده ها الزام قانونی ( و مصوبه و ها آئین نامه های دیگر) که هر نوع اقدام به ساخت و ساز و توسعه و عمر ان در شهرها را منوط به داشتن طرح های جامع و تفصیلی می نماید . لذا تهیه این طرح ها به وسیله وزارت و راه شهرسازی وظیفه ای قانونی و اجتناب ناپذیر می باشد . بدین ترتیب و با توجه به ده ساله بودن دوره هر طرح، ضرورت دارد که هر سال برای ده درصد شهرهای بالای ۲۵ هزار نفرکشور(حدود ۳۰۰ شهر) که شامل ۳۰
    طرح جامع و ۳۰ طرح تفصیلی می شود، طرح تهیه گردد .
    لاکن متأسفانه، ظرف چند سال اخیر وزارت و راه شهرسازی به علت محدودیت ها و تنگناهای موجود فقط برای اندکی شهر طرح تهیه کرده است که موجب خسارات فراوانی شده و می شود.
    بنابراین گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران به نمایندگی از شهرسازان کشور، مصراً از شما ( که خوشبختانه به تفکر سازنده مجهزید) می خواهند برای قطع این مسیر با تأمین بودجه ضروری، به تهیه طرح برای شهرهایی که دوره ده ساله طرحشان به پایان رسیده است، اقدام فرمایید .
    برآورد می شود که این بودجه، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان میباشد ( که معادل کمتر از سه ده هزارم بودجه کل کشورست).

    موضوع مهم دیگر ضرورت نظارت بر اجرای طرح های شهریست که به طور قطع نمی تواند با توجه تعداد زیاد شهرهای کشور به وسیله دفتر نظارت وزارت و راه شهرسازی ب تنهایی صورت گیرد ( که همین امر علت این همه انحراف از طرح های مصوب شهریست). برای همین قانونگذار در پیوست ۶ قرارداد تیپ ۱۲ سازمان برنامه و بودجه ، مهندسان مشاور شهرساز به را عنوان بازوی فنی این دستگاه برای این امر در نظر گرفت که در این صورت وظیفه دفتر نظارت آن وزارت در واقع هدایت کنترل و نظارت بر کارکرد مهندسان مشاور ناظر بر طرح ها خواهد بود . که برای این امر هم لااقل بودجه ای از معادل ۲۰۰ میلیارد تومان ( معادل ۴ هزارم بودجه) ضروری خواهد بود.
    امیدست که آن کمیسیون محترم اولاً به ضرورت تحقق این دو امر ( که علاوه بر ساماندهی به شهرها موجب ایجاد اشتغال برای چند هزار متخصص کشور می شود) واقف گردیده و ثانیاً موفق به وارد نمودن در آن بودجه کشور گردد.

     

    تهیه و تنظیم: عباس سوری



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *