پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۳۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 10051
  • دردسری به شیرینی توت
    دردسری به شیرینی توت

    دردسری به شیرینی توت

    میوه‌های  فصل و بهار و تابستان از تنوع بالایی برخوردار هستند که هر کدام از میوه‌ها طرفداران خاص خود را در بین افراد جامعه دارند، زردآالو، گیلاس، گوجه سبز، توت فرنگی، هلو، آلبالو، آلو، انجیر و …. از جمله میوه‌هایی هستند که در این ۲ فصل سال به وفور یافت می‌شوند، توت یکی از میوه‌های بهاری  با طعمی شیرین است که  از نظر طب سنتی دارای طبیعتی گرم و خواص متعددی است که انواع مختلفی از جمله توت برگی( توت زینتی)، توت سفید، توت‌قرمز و شاه‌توت دارد.

    فراوان‌ترین نوع  این میوه در چهارمحال و بختیاری به رنگ سفید است که با عنوان توت‌سفید شناخته می‌شود، توت‌برگی با سازگاری بسیار و مناسب با اقلیم چهارمحال و بختیاری است که از سال‌ها قبل در این استان کاشته شده، اما مثمر بودن درختان توت و میوه‌دهی آن در فصل بهار در خیابان‌ دردسرهای زیادی برای شهر، شهروندان و درختان به دنبال دارد.

    میوه‌دهی درختان‌ توت و رسیدن این میوه در فصل بهار و ریختن توت‌ها در پای درختان که در کنار خیابان‌های‌اصلی، بلوار و معابر قد برافراشته‌اند، نه تنها زیبایی شهر را تحت ثاتیر خود قرار داده بلکه باعث آسیب‌زدگی به درختان و شکسته شدن شاخه‌های آن‌ها به دلیل چیدن توت توسط افراد می‌شود و وجود این درختان و به ثمر نشستن درختان در حالی است که در اصل توت‌ها به طور مستقیم در معرض آلودگی محیط و دود ناشی از خودروها و وسایل نقلیه قرار دارند و مصرف آن‌ها تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود.

    سیدرضا هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اصل و مبنا بر کاشت درختان غیرمثمر در کنار خیابان‌های اصلی، بلوار و معابر بوده‌است، اظهار کرد: درختان توت کاشته شده در سطح شهر توت‌‎برگی (توت زینتی) هستند که قاعدتا نباید به ثمر بنشینند، روش تولید نهال‌های این درختان به این صورت است که بذر توت، کاشته شده و بعد از یک سال توت‌برگی بر روی آن‌ها پیوند می‌شود.

    سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد در ادامه افزود: بعد از رشد پیوندک نهال توت‌برگی به دست آمده و به دلایلی از جمله‌ اشتباه در پیوند جوانه توت برگی و یا شکسته شدن ، قسمت پیوندی نهال از حالت پیوندی درآمده و توت ناشی از بذر رشد کرده و در نتیجه بار می‌دهد.

    وی در ادامه بیان کرد: به منظور حل این مشکل بایستی درختان سرشاخه کاری شوند و پیوند در قسمت‌های بالا و با حفظ تنه صورت گیرد، البته در چنین شرایطی امکان رشد مجدد شاخه‌های بارده و شکسته شدن قسمت‌های تازه پیوند شده در اثر باد و برف و … افزایش پیدا می‌کند.

    هاشمی در خصوص مصرف میوه‌های درختان توت در سطح شهر، تاکید کرد: در فصل حاضر از شهروندان تقاضا می‌شود به علت آلوده بودن توت‌های شهری به آلودگی‌هایی نظیر دود، گرد و غبار و سم پاشی‌شدن درختان به دلیل مبارزه با آفات و نیز امکان خطر برخورد خودرو و … به هیچ صورت از توت‌ها مصرف نکنند.

    سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد نظافت درختان توت سطح شهر را از وظایف شهرداری دانست و اضافه کرد: خدمات شهری موظف است از طریق پیمانکاران در این زمینه براساس دستور کار نظافت را انجام دهند و این امر از جمله دغدغه‌های شهرداری است.

    هاشمی با تاکید بر ضرورت مراقبت و نگهداری شهروندان از درختان سطح شهر، خاطرنشان کرد: فضای سبز و درختان از سرمایه‌های ارزشمند هر شهری هستند و از همشهریان درخواست می‌شود در حفظ  و نگهداری درختان کوشا باشند به طوری که برای چیدن توت‌ها شاخه درختان را نشکنند و به آن‌ها آسیب وارد نکنند.

    وی در پایان یادآور شد: اگر درختی به دلیل رشد بی رویه، پوشش و … باعث ایجاد مزاحمت برای شهروندان شده‌ است و نیاز به هرس کردن دارد، تقاضا می‌شود افراد از هرس کردن بپرهیزند و این مشکل را به شماره ۰۳۸۳ ۳۲۲۲۴۵۵۰ اطلاع دهند تا نیروهای خدمات شهری در اسرع وقت نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

     



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *