شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۰۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 15081
  • در شهر زاغه، صرفا شهرداری تعطیل نیست، همه چیز بنوعی تعطیل است!
    در شهر زاغه، صرفا شهرداری تعطیل نیست، همه چیز بنوعی تعطیل است!

    در شهر زاغه، صرفا شهرداری تعطیل نیست، همه چیز بنوعی تعطیل است!

    روز گذشته خبری عجیب در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه شهرداری شهر زاغه از توابع شهرستان خرم‌آباد به دلیل حجم بالای بدهی و حقوق معوقه به کارگران تعطیل شده است.

    پیگیری‌های خبرنگار یک رسانه حاکی از آن است که وجود نیرو‌های مازاد و مهم‌تر از آن ضعف مدیریتی و ناهماهنگی بین شهرداری و شورا باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای شهرداری زاغه شده است.

    با توجه به حساسیت موضوع در رابطه با علل تعطیلی شهرداری زاغه و اقداماتی که در خصوص رفع مشکل انجام شده است با مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری لرستان گفتگو کرده‌ایم.

    میرزایی در گفتگو با خبرنگار رسانه در خصوص تعطیلی شهرداری زاغه اظهار کرد: شهر زاغه از جمله شهر‌هایی است که به دلایل متعدد در طول سالیان گذشته نتوانسته حقوق پرسنل خود را پرداخت کند به طوری که معوقات انباشته شده و امروز شکل حادی پیدا کرده است.

    وی افزود: شهرداری زاغه هر آنچه درآمد در سال ۱۴۰۰ دریافت کرده صرف پرداخت مطالبات و معوقات سال ۹۹ شده و اکنون انباشت معوقات به حدی شده که بعضی پرسنل خود محورانه بنری را در شهرداری مبنی بر تعطیلی این نهاد نصب کردند.

    مدیرکل امور شهری و شورا‌های استانداری لرستان به علل مشکلات شهرداری زاغه اشاره کرد و گفت: مشکلی که در شهر زاغه با آن مواجه هستیم مازاد نیرو است، شهرداری زاغه در حال حاضر ۸ نیروی رسمی و پیمانی و ۱۱ نیروی خدماتی دارد که برای شهر کوچکی مانند زاغه زیاد است.

    میرزایی افزود: نکته دیگر وجود اختلاف بین شهرداری و شورای شهر است، که در چند روز گذشته به مشکلات دامن زده به طوری که چند نفر از پرسنل از این فضا سوء استفاده کرده و خودسرانه در محل کار حاضر نشدند.

    وی با بیان اینکه امروز جلسه‌ای با شهردار و اعضای شورای شهر زاغه برگزار و موارد را تبیین کردیم، خاطرنشان کرد: تعطیلی شهرداری یک اتفاق ناشایست بود که نه در شان شهرداری و نه شورای شهر است.

    مدیرکل امور شهری و شورا‌های تاکید کرد: در این جلسه بر اساس قانون تکلیف کردیم که شهرداری و شورا به اختلافات پایان دهند، حالا یا در قالب حمایت از شهردار یا عزل وی.

    میرزایی گفت: کار‌ها باید مطابق با مقررات پیش برود و هر کسی تخلف کند مطابق قانون با او برخورد می‌شود.

    وی با بیان اینکه اگر اختلافات کنار گذشته شود خود شهر ظرفیت‌های زیادی برای درآمد زایی دارد، بیان کرد: ما هم به دنبال این هستیم تا از طریق کمک‌های دولتی برای پرداخت حقوق و مزایای منابعی جذب کنیم، کما اینکه سال گذشته نیز ۲۵۰ میلیون تومان از منابع دولتی به شهرداری زاغه کمک کردیم.

    شایان ذکر است بسیاری از شهرداری‌های استان لرستان به دلیل ضعف مدیریتی و جذب بی ضابطه و غیر اصولی نیرو‌های غیر تخصصی و ناکارآمد در سنوات گذشته، در سالیان اخیر با مشکلات بسیاری همراه بوده اند و در حالی که شهروندان غالبا از ارائه خدمات رضایتمندی ندارد، شاهد عدم پرداخت حقوق به موقع کارگران و بعضا اعتصابات کارگران شهرداری به همین دلیل نیز هستیم.

    به نظر می‌رسد شورا‌های شهر در لرستان در سالیان اخیر نتوانسته‌اند برنامه ریزی دقیقی برای رفع مشکلات مدیریت شهری داشته باشند چراکه بسیاری از این مشکلات ناشی از ضعف مدیریتی است.

    زاغه سال‌هاست از کانون توجه دولتمردان خارج شده است، همان موقع که به بهانه‌های مختلف تنها مسیر توسعه یعنی راه را از این شهر دریغ کردند و با احداث کنار گذر، زاغه برای همیشه از مدار توجه خارج شد و احداث جاده جدید خرم‌آباد، بروجرد، اراک نیز بر رویای توسعه این بخش خط بطلان کشید!

    اینجا میراث فرهنگی، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و… تعطیل است.

    در این بخش که قدمت بالایی دارد علم و پژوهش، عمران و آبادانی، توسعه و پیشرفت به واسطه بخشی نگری و بازی‌های سیاسی و البته عدم مطالبه‌گری عمومی سال‌های سال است که تعطیلِ تعطیل است.

    اما چرا امروز تعطیلی شهرداری آنهم به واسطه عدم پرداخت مطالبات کارکنان در کانون توجه قرار گرفته به این دلیل است که شهرداری حداقل یک ساختمان فیزیکی دارد و یک فضای بصری را اشغال کرده است، اما دیگر ارگان‌هایی که در بالا ذکر شد یا وجود خارجی ندارند و یا آنقدر فشل و بیکار و بی دغدغه شده‌اند که کسی سراغی از آن‌ها نمی‌گیرد!

    زاغه تا قبل از احداث جاده جدید خرم‌آباد و بروجرد شاید در مسیر تردد مدیران استانی قرار داشت و به واسطه گذر از این بخش حداقل تابلوی آن به چشم مدیران و نمایندگان بی دغدغه این استان می‌خورد، اما حالا فرصت دیده شدن زاغه حتا از دور دست هم برای مردمان این دیار به رویا مبدل شده و بخش تاریخی زاغه برای همیشه از کانون توجهات حذف گردیده است.

    زمانی طرح مطالعاتی راه آهن خرم‌آباد، دورود برای این منطقه تهیه و نقشه برداری و اقدامات اولیه برای اجرای این طرح نیز صورت پذیرفت، اما متاسفانه فرصت طلبان و زیاده خواهان این اندک فرصت توسعه را هم از زاغه دریغ کردند تا این بخش به دلیل بی توجهی محض قربانی شعار توسعه متوازن گردد.

    حالا دیگر تعطیلی زاغه نه در قامت یک شهرداری بلکه در تمامی ابعاد که نیاز امروز یک جامعه مدرن بشری است نمایان گشته و زخم‌های کهنه‌ی آن سر باز کرده‌اند و حالا قرعه‌ی فال و نمود عینی این محرومیت‌ها به نام شهرداری مفلوک و متورم این شهر زده شده است!

    پایگاه خبری کشکان


    مطلب پیشنهادی

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

    طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *