جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۵۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 13433
  • دسترسی ‌به ‌امکانات شهری و آسایش از ویژگی‌های مهم شهر زندگی ‌است
    دسترسی ‌به ‌امکانات شهری و آسایش از ویژگی‌های مهم شهر زندگی ‌است

    دسترسی ‌به ‌امکانات شهری و آسایش از ویژگی‌های مهم شهر زندگی ‌است

    مرتضی پدریان در خصوص مؤلفه‌های یک شهر خوب برای زندگی شهروندان، اظهار کرد: شهرنشینی کلیدی‌ترین نقطه‌های زندگی بشر است، یعنی اگر بخواهیم تمدن بشری را تقسیم‌بندی کنیم، مهم‌ترین شروع تمدن بشری از دوران شهرنشینی بوده است و به شهر از دیدگاه‌های مختلفی می‌توان نگاه کرد.

    وی اضافه کرد: یکی از مسائل مهم شهری مؤلفه‌های بصری است و با توجه به ساختار معماری شهرسازی می‌توان به این موضوع نگاه کرد. رنگ‌ها و مبلمان شهری از دیدگاه روانشناسی هم قابل توجه است.

    لزوم ارتباط سالم شهروندان در گره‌های شهری

    این جامعه‌شناس با تاکید بر این که شهرها باید محل بهتری برای زندگی شهروندان باشد، تصریح کرد: یکی از بحث‌های حوزه جامعه‌شناسی شهری نوع روابط اجتماعی، گذرگاه‌ها و تقاطع‌هایی است که در آن مردم با همدیگر ارتباط دارند و باید در شهرها به این موضوع توجه داشت.

    پدریان در مورد اهمیت ارتباط چهره به چهره افراد، ادامه داد: به عبارتی گره‌های شهری باید به گونه‌ای باشد که در آن‌ها مردم بتوانند یک ارتباط سالم و چهره به چهره با همدیگر داشته باشند همچنین باید شهروندان از نظر جامعه‌شناسی با حقوق و تکالیف شهری آشنایی کافی داشته باشند یعنی این که باید یک شهروند بداند در شهری که زندگی می‌کند حقوق و تکلیف او چیست.

    وی در خصوص ویژگی‌های یک شهر خوب که در آن شهروندان احساس امنیت و سلامت جسمی روحی داشته باشند، اظهار کرد: علاوه بر منظرهای شهرسازی و معماری باید به صورت مجموعه‌ای به بسترهای یک شهر خوب نگاه کنیم، اما در اصفهان گره‌هایی در تقاطع‌های شهری مانند چهارباغ، میدان نقش جهان، میدان جمهوری و میدان آزادی می‌بینیم این گره‌ها باید به گونه‌ای باشد که ارتباط شهروندان در آن‌ها، متناسب و سالم باشد از طرف دیگر وقتی شهروندان در این گره‌ها قرار می‌گیرند احساس امنیت خاصی به آنها دست دهد و خاطره خوبی از شهر داشته باشند.

    دسترسی و آسایش دو مؤلفه مهم برای شهروندان

    این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته دیگر این که شهر خوب از منظر جامعه‌شناسی باید دو ویژگی دسترسی خوب به تسهیلات شهری و آسایش داشته باشد، اگر این دو مورد با همدیگر در یک شهر جمع شود آن شهر از نظر جامعه شناسی مناسب‌ترین مکان برای زیست اعضای شهر است و این دو ویژگی در فرایند شهرسازی و زندگی شهری حائز اهمیت بالایی است.

    وی اضافه کرد: ممکن است شهروندی در نقطه‌ای از شهر دسترسی خوبی به تسهیلات شهری داشته باشد، برای مثال در خیابان حافظ زندگی کند و دسترسی خوب و عالی به میدان نقش جهان، بازار، فروشگاه‌ها و درمانگاه‌ها دارد، اما در آن نقطه از شهر برای تردد روزانه و برای پارک خودرو شخصی آسایش ندارد و جای یکی از ویژگی‌های شهر برای زندگی مناسب شهروندان خالی است.

    این جامعه‌شناس، خاطرنشان کرد: از نظر شهرسازی باید شهر خوب و شهر زندگی دو ویژگی دسترسی به تسهیلات شهری و آسایش را داشته باشد، اما کارکردهای شهر جزء ساختارهای شهری است و خروجی شهرها می‌شود.

    پدریان تصریح کرد: در حقیقت شهر را باید به گونه‌ای ساخت که دسترسی و آسایش در آن برای شهروندان برقرار باشد و در این نوع شهرها به افراد احساس آرامش و راحتی دست دهد و هیچ دغدغه، نگرانی، احساس ترس، ناامیدی و دلزدگی از شهر در و وجود آنها شکل نگیرد.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *