جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۰۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 13761
  • دفاتر تسهیلگری تا چه اندازه به اهداف مورد انتظار رسیده‌اند؟
    دفاتر تسهیلگری تا چه اندازه به اهداف مورد انتظار رسیده‌اند؟

    دفاتر تسهیلگری تا چه اندازه به اهداف مورد انتظار رسیده‌اند؟

    فرزاد مؤمنی اظهار کرد: هدف از ایجاد دفاتر بازنگری شهری، ایجاد پیوند میان مردم ساکن بافت و بازوی اجرایی و مدیریت شهری است تا افراد غیر متخصصی که دارای دانش کافی در حوزه‌های شهری نیستند از طریق این دفاتر که به نسبت شهرداری مسئولیت کمتری دارند، درخواست‌ها و نیازهای خود را مطرح کنند.

    وی با بیان این که حل ایجاد این دفاتر به تسریع امور شهر و شهروندان کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: چنانچه دفاتر تسهیلگری بتوانند پاسخگو باشند دیگر نیازی به مراجعه شهروندان بافت به شهرداری نیست و چنانچه نتوانستند پاسخگو باشند بر اساس ضوابط، این دفاتر بستر لازم را برای حل مشکل یا پیگیری مسئله فراهم کنند.

    این کارشناس شهرسازی با تاکید بر این که یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی که در این دفاتر پیگیری می‌شود ساماندهی بافت فرسوده شهری است، افزود: چنانچه بافت ریزدانه و دارای کوچه‌های باریک و تنگ باشد با برنامه‌ریزی متناسب و تجمیع کاربری‌ها می‌توان نوسازی بافت شهری را انجام داد.

    مؤمنی تصریح کرد: از جمله مشکلاتی که برای تبدیل بافت فرسوده به بافت نوساز وجود دارد، محرز نبودن مالکیت‌ها است بدین معنا که زمین‌ها دارای سند نبوده و مالکیت مشخصی ندارد که همین امر موجب شده در بدو فرآیند تجمیع، عملیات متوقف شود.

    وی ادامه داد: افراد بومی در برخی از این بافت‌ها اقدام به ساخت و ساز شبانه کرده‌اند و به دلیل تعداد زیاد این آلونک‌سازی‌ها و بر اساس مصوبات مجلس، خدمات شهری از جمله آب، برق و گاز به این مناطق داده شده است.

    این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: این افراد با این که در حاشیه شهر سکونت دارند اما از تمامی امکانات و خدمات شهری بهره مند هستند بنابراین باید در طرح‌های توسعه شهری دیده شوند و همین امر موجب شده تا این بافت‌های حاشیه به داخل متن شهر کشیده شوند و شهرداری ملزم است که برای ساماندهی آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

    مؤمنی خاطرنشان کرد: همه این مسائل در حالی است که مالکیت زمین در این بافت‌ها نامعلوم است و همین دوگانگی موجب سختی کار این دفاتر و کندی در روند انجام مسئولیت‌ها می‌شود.

    وی تاکید کرد: انجام کار دفاتر تسهیلگری در حوزه بافت فرسوده با چالش‌های جدی روبرو است لذا نیاز است در بافت‌های فرسوده دفاتر تسهیلگری تحت عنوان دفاتر بازآفرینی اقدام به فعالیت کنند تا با جداره‌سازی‌ها حداقل زیبایی بصری شهر محقق شود.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *