جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۵۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 7995
  • سرانجام دوچرخه‌های اشتراکی در تهران
    سرانجام دوچرخه‌های اشتراکی در تهران

    دوچرخه‌های نارنجی تهران چه شد؟

    مشاهدات میدانی شهروندان در روزهای اخیر حاکی است دوچرخه‌های اشتراکی نارنجی رنگی که در چهار منطقه مرکزی شهر تهران به متقاضیان سرویس می‌دهند، فوق‌العاده کمیاب شده‌اند.

    این دوچرخه‌ها در چند روز اخیر نه‌تنها در ایستگاه‌ها مشاهده نمی‌شوند، بلکه در نقاط مختلف مناطق تحت پوشش نیز به‌صورت تک به تک رویت نشده‌اند و این یعنی دوچرخه سواری در تهران طی روزهای آلوده اخیر تعلیق شده است.

    البته ارائه‌دهنده خدمات دوچرخه اشتراکی در تهران اعلام کرده بود که برخی از دوچرخه‌ها در جریان اغتشاشات اخیر به دنبال تغییر نرخ سوخت آسیب دیده و به همین خاطر موقتا برای تعمیرات از ناوگان در حال سرویس به متقاضیان خارج شده است. اما در چند روز گذشته اثری از دوچرخه‌های سالم اشتراکی هم در عمده معابر وجود ندارد.

    به نظر می‌رسد آنچه که سبب تعلیق دوچرخه سواری در تهران شده، آلودگی مستمر هواست. البته شرکت ارائه خدمات دوچرخه اشتراکی اعلام نکرده که آیا به دلیل اینکه فعالیت ورزشی در هوای آلوده تهدید سلامت شهروندان را دوچندان می‌کند، دوچرخه‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کرده یا دلیل دیگری وجود دارد.

    اما آنچه مشهود است این است که در روزهای آلوده فعلی، شرایط برای دوچرخه سواری در معابر پایتخت مهیا نیست. وقوع پایداری جوی و آلودگی پیاپی هوا در هشت روز اخیر، مدارس استان تهران در تمام مقاطع را دیروز و امروز به تعطیلی کشانده است.

    در این بازه هشت روزه از دوم آذر تا روز گذشته، هوای تهران یک روز ناسالم برای عموم جامعه را نیز پشت سر گذاشت و آن، پنج‌شنبه هفته گذشته برابر هشتم آذرماه بود.

    در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در برخی از مناطق نه تنها غلظت آلاینده‌ها به حدی بود که هوا برای همه مردم ناسالم شد، بلکه حتی در برخی از مناطق شرایط از مرحله اضطرار هم بغرنج‌تر شد و شاخص کیفیت هوا از ۲۰۰ واحد فراتر رفت تا هشدار «قرمز» رنگ «بنفش» به خود بگیرد.

    بررسی مقایسه‌ای کیفیت هوا نسبت به دو سال قبل حاکی است هوای تهران در ۳۹ روز اول پاییز سال ۹۶ که یکی از آلوده‌ترین سال‌هایی بود که تهرانی‌ها پشت سر گذاشتند، حتی از امسال بهتر بود؛ به‌طوری‌که در آن مدت هوای تهران ۲ روز در وضعیت پاک قرار گرفت، در حالی که امسال در ایام سپری شده از پاییز شاهد هیچ روزی که شاخص کیفیت هوا زیر ۵۰ واحد و هوا پاک باشد، نبودیم.

    دنیای اقتصاد



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *