جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۳۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 8440
  • دیدگاه معماران باید به سمت منافع عمومی باشد/ضرورت ایجاد نظام معماری در کشور

    دیدگاه معماران باید به سمت منافع عمومی باشد/ضرورت ایجاد نظام معماری در کشور

    در ابتدای پنل گردهمایی طراحان و سازندگان منطقه یک  سالاری با بیان اینکه جامعه از رویکرد کنونی خسته است گفت:جامعه دیگر از شهرفروشی ،بی قانونی و بی توجهی به کیفی سازی خسته شده است. در حال حاضر سخن از معماری فاخر فقط از گدشته دور وام می گیرد چرا که در حال حاضر معماری برجسته بسیار اندک شمار است .
    وی گفت:در حال حاضر نگاه فردی بر جنعی اولویت دارد و این مورد باید اصلاح شود.
    سالاری با بیان اینکه جلوه های امید بخش از موارد تقلید گونه معماری بر نمی تابد عنوان کرد:دلیل اصای این موارد در نگاه ما است متاسفانه نگاه جامعه دچتر مشکل شده است .
    جامعه ایرانی مبتنی بر منافع شخصی شده و نگاه عمومی جایی در بخش حاکمیتی ،دولتی و مراجع تصمیم گیر ندارد .
    سالاری با بیان اینکه معماران، شهرسازان و مدیران شهری ما تحت تاثیر منافع شخصی و اقلیت ها قرار گرفته اند، تصریح کرد: امیدوارم به منافع عمومی نیز توجه و در این خصوص اقدامات مبارکی صورت گیرد.
    وی با تاکید بر اینکه امروز مدیریت شهری در تنگنای مالی بسیار جدی قرار دارد، گفت: رویکردهای محدوده هویت بخشی و کیفی سازی باعث ‌می‌شود که درآمدهای شهرداری به شدت افول کند چراکه اساساً منابع درآمدی شهرداری بیشتر به حوزه شهرسازی و شهرفروشی وابسته است.
    حال ایران خوب نیست
    سالاری با بیان اینکه حال ایران خوب نیست گفت:این حال بد به دلیل حال بد ما است.
    وی گفت :سال ها تهران تحت تاثیر نگاه یوداگرانه بوده و شهر را می فروختند تا شهر را زنده نگه دارند .
    اما شورای پنجم جلوی این اتفاقات را گرفته و البته از سوی برخی از شهروندان برچسب نا توانی و بی کفایتی خورده است چرا که مردم فکر می کنند شورای شهر ایجلد کننده رخوت و سکون در ساخت و ساز است .اما در حقیقت اعضای شورای شهر پنجم  به عنوان نماینده اقلیت مردم به دنبال این است که جلوی عملیات سوداگرانه را بگیرد .
    وی گفت:لحاط و اخذ عوارض از ساخت و ساز به خوبی نشان میدهد که ما در ساخت و ساز های خود عوارض داریم که باید اصلاح شود .
    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: شهرداری در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد که از دوره‌ مدیریت شهری گذشته باقی مانده است و از طرفی املاک ارزشمند شهر نیز در فرایند اجرای برخی پروژه‌های بزرگ مقیاس و اتوبان‌سازی تهاتر شده و از دست رفته است.
    سالاری درباره تخلفات تراکم‌فروشی در تهران گفت: موضوع تراکم فروشی باید در شهر تهران تفکیک شود، تراکم فروشی قانونی و تراکم فروشی غیرقانونی. تراکم فروشی قانونی در چارچوب مفاد طرح تفصیلی شهر تهران که ملاک عمل برای شهرداری و مردم است، انجام می‌شود.
    سالاری در ادامه اظهار داشت: با ایجاد کمیسیون شهرسازی، ‌ معماری در دوره چهارم شورای شهر، ‌ از ابتدای سال ۹۳ به بعد و به ویژه از دوره پنجم شورای شهر، ‌ شاهد کاهش چشمگیر فروش تراکم خارج از طرح تفصیلی بوده‌ایم. به طوری که در شوراهای معماری مناطق که بعضا کارگروه نظارتی کمیسیون جهت نظارت ورود می‌کرد و مفاد شوراهای معماری مناطق ۲۲ گانه را به صورت رندم چک می‌کرد، ‌ در بعضی مناطق شاهد صدور مجوز ایجاد ده‌ها مورد اضافه طبقه خارج از مفاد طرح تفصیلی، در یک هفته و یا یک ماه بوده‌ایم.
    وی در ادامه افزود: متاسفانه در جامعه اینگونه جا افتاده است که شهرداری تنها در صورتی کارنامه بهتری دارد که نسبت به ایجاد پروژه‌های صرفا عمرانی اقدام می‌کند، اما شهرداری به چه قیمتی این کار را باید انجام دهد؟ با فروش شهر و اراضی، فروش تراکم، ‌ ایجاد مال‌ها و مگامال‌ها، آن هم بدون داشتن پیوست‌های مطالعاتی به این امر باید رسید؟ این مساله‌ای است که باید برای جامعه شهری تبیین شود تا همگی بدانیم که تداوم روزهای گذشته و عدم توجه به تبعات سوء آن منجر به کاهش بیشتر کیفیت زندگی شهرها می‌شود و امروزه توجه به ماموریت‌های نرم افزاری و رعایت قانون و مقررات شهرسازی و معماری و حقوق عمومی شهر باید اولویت اصلی مدیریت شهری و مطالبه عمومی مردم باشد.
    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه در خصوص نما و منطر شهری گفت: شهرداری تهران با توجه به راهبرد تعیین‌شده در اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری باید به سامان‌دهی سیما و منظر شهری ورود کند، ما نیز در شورای چهارم از سال ۹۳ با توجه به دغدغۀ حرفه‌مندان و ذی‌نفعان از طریق ایجاد کمیته‌های نما به این موضوع ورود کردیم تا مسالۀ نمای ساختمان نیز در فرایند صدور پروانه در اولویت قرار گیرد‌.
    محمد سالاری ادامه داد: از آنجا که طراحی نما حاصل خلاقیت‌های معمارانه و یک موضوع محتوایی است و خیلی نمی‌توان برای آن ضابطه تعریف کرد، بنابراین سه نوع حکم شامل بایدها، نبایدها و توصیه‌ها برای آن تهیه شد تا در کمیته‌های نما ملاک عمل قرار گیرد. البته باید انتقاد کرد که متأسفانه دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها در این حوزه، تولید دانش قابل‌دفاعی نداشته‌اند تا ما از مبانی نظری تولید‌شده توسط آن‌ها، در عمل و به عنوان یک سند مبنا استفاده کنیم.
    وی تصریح کرد: من معتقدم که پس از دوران گذار و فرهنگ‌سازی عمومی و رسیدن به باورهای مشترک میان جامعۀ شهری و جامعۀ حرفه‌ای، کمیته‌های نما باید حذف شوند، چراکه در آنجا بر اساس سلایق شخصی تصمیم‌گیری می‌شود نه تضارب آرا و با اتکا بر اصول و چارچوب مرتبط. اما از این نظر که در گذشته نمای ساختمان‌ها بدون ضابطه و از طریق کپی‌کاری ایجاد می‌شد، وجود این کمیته‌ها ضرورت دارد.
    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه تعیین ضوابط برای نمای ساختمان‌ها به این مفهوم نیست که شهرداری نظر خود را به مالک و طراح تحمیل کند گفت: نمای ساختمان‌ها باید براساس نظرات نمایندگان حرفه‌مندان و متخصصان و مدیران مربوطه بررسی شود تا واجد کیفیت‌های بصری و هویتی باشد. کمیته‌های نما باید محلی برای گفت‌و‌گو باشند تا مالک اقناع شود نه اینکه الزام شود. حتی قبل از ارائۀ پروانه به مالکان نیز باید اتاق‌های گفت‌و‌گو وجود داشته باشد تا ادبیات مشترک میان مسئولان و مالک شکل بگیرد.
    سالاری افزود: نمای ساختمان‌ها، حقوق عمومی شهر محسوب می‌شود و نه حقوق شخصی و از آنجا که سیما و منظر شهر هویت یک شهر را می‌سازد اگر مدیریت شهری به این حوزه ورود نکند در تاریخ مؤاخذه خواهد شد‌.
    سالاری در ادامه با بیان اینکه معاونت شهرسازی و معماری سال‌ها از مأموریت اصلی خود دور شده بود و خود عامل اصلی انحراف از قوانین و مقررات شهرسازی و معماری شده بود گفت: در این فضا ما در شورای چهارم، شهرداری را برای تشکیل شورای ارتقای کیفی مجاب کردیم و سپس کمیته‌های نما شکل گرفت. درست است که خروجی کمیته‌های نما با نقطۀ مطلوب فاصلۀ زیادی دارد اما در این کمیته‌ها هیچ اجباری برای ایجاد نماهای یک شکل با فرم و مصالح یکسان وجود ندارد.
    وی افزود: با یک نسخه نمی‌توان برای تمام شهر تهران ضابطه تعیین کرد، قطعاً ضوابط تعیین‌شده برای نماهای مناطق مرکزی شهر مانند منطقۀ ۱۲ با ضوابط تعیین‌شده برای منطقۀ شمیران فرق می‌کند و باید در سطح حرفه‌مندان دغدغه ایجاد شود که بیایند نظر دهند. اما تا اکنون چیزی که مورد اجماع همه باشد وجود نداشته است.

    نظام معماری در کشور نداریم

    در ادامه صالحی معاونت معماری و شهرسازی گفت :همواره دعدعه این است که فصا برای خلاقیت کم است در حالی که امروز در لین گردهمایی به خوبی دیدیم که فضای خلاقیت به هیچ عنوان کم نیست .
    صالحی گفت:بزرگترین دغدغه ما این است که ما در کشور نطام شهرسازی و ساختمان داریم اما نظام معماری نداریم .
    وی گفت:و باید این مورد به یک مطالبه تبدیل شود .
    صالحی گفت:در حال حاضر موصوع معماری مبحث جدی است و رتبطه مستقیمی با هویت ما دارد.

    باید قوانین و ضوابط خاص برای هر مناطق ایجاد کنیم.

    موسوی شهردار منطقه ۱ با بیان ما در کشور ما فاصله دانشگاه و قشر دانشگاهی با صنعت زیاد است گفت:کمیته های نما تجلی ارتباط با دانشگاه با بدنه اجرایی مدیریت شهری است .
    موسوی گفت :اعضای اصلی این کمیته ها، اساتید دانشگاه ها هستند و این اعضا می تواند به روز و پویا باشند .
    وی گفت:همواره گفتیم که نما جدای از معماری و پلان نیست .
    وی با بیان اینکه در حال حاضر سه وجه ساختمان ها خاکستری است گفت: عملا خسارتی که این سه وجه وارد می کنند با یک وجه جبران نمی شود.
    وی گفت:در حال حاضر قوانین منطقه یک همان قوانین مناطق جنوب یا شرق تهران است و نیاز است این قوانین تغییر کند .

    صما



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *