جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۵۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 14410
  • یک اتفاق عجیب و خطرناک؛ فرونشست زمین در ساحل دریاچه ارومیه! + عکس
    یک اتفاق عجیب و خطرناک؛ فرونشست زمین در ساحل دریاچه ارومیه! + عکس

    راهکارهای مقابله با فرونشست چیست؟

    مهدویان معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان درباره پیش‌روی فرونشست در اصفهان و ضرورت پیاده سازی راهکار‌های افزایش ایمنی ساختمان ها، اظهار کرد: در مباحث محیط زیستی شهر اصفهان با مشکلات زیادی گرفتار است، اما باید توجه داشت برای هر مشکلی راهکاری وجود دارد.

    وی با بیان اینکه در دنیا ۱۵۰ شهر همانند اصفهان با مشکل فرونشست مواجه بودند که حتی شرایطی بدتر از اصفهان داشتند، اما با ارائه راهکار‌هایی این بحران را کنترل کرده اند، تاکید کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، در حال حاضر فرونشست در شمال شهر اصفهان بیشتر از جنوب آن است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان افزود: در سنوات گذشته مطالعات مختلف در این باره صورت گرفته و اخیرا نیز عکس برداری لیزری هوایی در حال انجام است و میزان فرونشست به صورت مشخص در اصفهان اعلام می‌شود تا براساس آن تصمیم درستی اتخاذ کنیم.

    وی تاکید کرد: برای سال آینده بودجه خوبی در شهرداری اصفهان برای موضوع فرونشست در نظر گرفته شده تا بتوانیم راهکار‌های اجرایی و علمی برای کنترل این بحران را پیاده کنیم.

    مهدویان با تاکید بر اینکه فرونشست زمین را نمی‌توان از بین برد، بلکه با راهکار‌های علمی و اجرایی امکان کنترل آن وجود دارد، تصریح کرد: یکی از اقدامات بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی بعد از بررسی‌های علمی، بحث تغییر در طراحی ساختمان‌ها از لحاظ سازه‌ای است، همچنین الزام آزمایش‌های ژئوتکنیک و به نوعی به دنبال تغییر در بارگذاری ساخت و ساز‌ها در شهر اصفهان هستیم تا در نقاطی که بیشترین میزان فرونشست وجود دارد، بتوانیم با تدبیر مهندسی و علمی بارگذاری ارتفاعات ساخت و ساز را کمتر کنیم.

    وی افزود: فرونشست دامنه‌های گسترده‌ای دارد که یکی از موارد آن به ساخت و ساز‌های شهری بر می‌گردد که امیدواریم در ساختمان‌های موجود و ساخت و ساز‌هایی که قرار است انجام شود، تدابیر علمی در نظر بگیریم.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به بحران کم آبی اصفهان، گفت: یکی از مباحثی که از ابتدای امسال به طور جد دنبال آن بودیم اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است و اجرای ساختمان‌های پایدار است.

    وی افزود: یکی از مواردی که به دنبال آن هستیم و اکنون در مراحل تصویب قرار دارد، آب‌های خاکستری است که دستورالعمل و ضوابط آن تهیه شده و در حال چکش کاری آن هستیم که با تصویب نهایی در شورای شهر و مراجع قانونی به صورت الزامی در ساختمان‌ها اجرا خواهد شد.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *