جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۳۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 14370
  • راهکار مدیریت شهری جدید برای حفظ بناهای تاریخی پایتخت
    ایجاد صندوق مستقل بافت فرسوده شهر ری

    راهکار مدیریت شهری جدید برای حفظ بناهای تاریخی پایتخت

    پس ازتخریب های پی در پی بناهای ارزشمند شهر تهران، شورای شهر در اردیبهشت سال ۹۹ مصوبه‌ای درخصوص الزام شهرداری تهران برای حفاظت از میراث معماری معاصر شهر داشت که براساس آن مقرر شده بود شهرداری تهران سیاست‌های مالی، کالبدی و بهره برداری، برای حفاظت از این بناهای تاریخی را تدوین و ثبت برخی از این آثار در فهرست میراث فرهنگی را پیگیری کند. تهیه بانک اطلاعاتی و حق انتقال توسعه از دیگر محورهایی بود که شهرداری برای حفاظت از بناهای تاریخی باید انجام می‌داد.

    حمیدرضا صارمی، سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران  درخصوص برنامه‌های مدیریت شهری برای حفظ بناهای تاریخی شهر تهران گفت: «مولفه‌های هویت‌بخشی به شهر بخشی مربوط به هندسه و فیزیک شهر است و بخشی نیز رویداد و رفتار محور هستند. یکی از مهم‌ترین موضوعات هویت بخشی در شهر، آثار باارزش تاریخی است که در شهر برجا مانده است.»

    وی ادامه داد:‌ «شهرداری متولی این موضوع نیست اما در طی دوره‌های گذشته نشان داده که یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایش حفظ، بازسازی و بهسازی این بناها است و تلاش می‌کنیم براساس ضوابط وزارت میراث فرهنگی و شهرداری، حتی‌المقدور این بناها را از تعرض دور نگاه داریم و در نقاطی هم که برایمان امکان دارد با تعیین کاربردهایی برای آنها تلاش کنیم این بناها به محل تردد و کار تبدیل شوند تا مردم با این مکان‌ها اُنس بگیرند.»

    صارمی با اشاره به بازسازی و ساماندهی خانه نیما که مدتی پیش به بهره‌برداری رسید، گفت:‌ «همین اتفاقی که در بهسازی خانه نیما یوشیج رخ داد باعث می‌شود، مردم با آثار مفاخرشان بیشتر آشنا شوند وقتی مردم به این خانه‌ها می‌روند حس تعلق‌شان به شهر بیشتر می‌شود. این‌که در شهری زندگی می‌کنند که هویت دارد همه اینها مستلزم این است که با آثار تاریخی با یک نگاه مهربان‌تری برخورد کنیم.»

    وی در پاسخ به این پرسش که مدیریت شهری مصوبه‌ای درخصوص الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه حفاظت از میراث معماری معاصر شهر تهران داشت. آیا مدیریت شهری این مصوبه را عملیاتی می‌کند، گفت:‌ «در معاونت معماری شهرسازی مهم‌ترین اولویت این است که سیاست‌های شورای اسلامی شهر پیاده‌سازی شود.»/ پانا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *