پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۴۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 12450
  • راه آهن در ادوار گذشته به جای خصوصی‌سازی، اختصاصی سازی شد
    رستم قاسمی با اشاره به مذاکرات با طرف عراقی، اظهار کرد: تقریبا ۲۰ سال است با عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم‌های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید. وی با اشاره به ملاقات با وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق ادامه داد: با مذاکرات صورت گرفته قرارداد اتصال راه‌آهن ایران و عراق (شلمچه-بصره) امضا شد. به این ترتیب طلسم سال‌ها تفاهم نامه و مذاکره شکسته شد. این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخصی بوده و یکی از بند‌های آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد. وی بیان کرد: توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت راه آهن عراق مشترکا این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی گفت: منتظر تشکیل شرکت مشترک در ۲ ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شدهو عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم. این عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است. چرا ما گوشی شیائومی ۱۱ لایت با ظرفیت ۲۵۶ گیگ را اینقدر ارزان میفروشیم؟ چرا ما گوشی شیائومی ۱۱ لایت با ظرفیت ۲۵۶ گیگ را اینقدر ارزان میفروشیم؟ خرید yektanet-logo-sign تبلیغ بیشتربخوانید:کاهش ترانزیت کالا به افغانستان قاسمی همچنین از تقویت حضور ایران در بازسازی عراق خبر داد و یادآور شد: در دیدار با رییس‌جمهوری عراق در ارتباط با مسائل کلی ارتباطات بین دو کشور و افزایش سطح تجاری و حمایت از طرح شلمچه - بصره و نیز موضوع حمل و نقل هوایی بین دو کشور که تقریبا امروز حدود یکصد پرواز را از دو طرف دارییم مذاکراتی انجام شد. مقرر شد تا این میزان پرواز را به زودی دوبرابر کرده و به حدود ۲۰۰ پروار برسانیم. وی اضافه کرد: در این دیدار همین طور درباره ارتباطات جاده‌ای بین دو کشور و موضوعات مختلف دیگری بحث و تبادل نظر شد که امیدواریم توافق‌ها مورد حمایت نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق باشد.

    راه‌اندازی صندوق پروژه های ریلی در بورس به کجا رسید؟

    در حالی اوایل سال ۹۶ معاون راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی صندوق پروژه‌های ریلی در بورس خبر داده بود که پس از گذشت ۴ سال این وعده محقق نشده است.
    وی همچنین از آغاز تعاملات بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و با بیان اینکه راه‌آهن به دنبال استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت های جدید و متنوع مالی در این رابطه است، تصریح کرد: توافقات کلی در این زمینه با بورس انجام شده است و به سمت عملیاتی شدن این برنامه در حرکت هستیم. بیرانوند همچنین ادامه داد: صندوق پروژه به عنوان یکی از ابزارهای مورد استفاده برای پروژه‌های بزرگ و زیربنایی مورد نیاز این مجموعه قرار گرفته است. به این معنی که یکی از شرکت‌های خصوصی که مجری پروژه است، صندوقی را با همکاری بورس تشکیل داده و از این طریق به مشارکت در تضمین سود پروژه مورد نظر کمک می کند.

    این در حالی است که با گذشت حدود ۴ سال هنوز هیچ اقدامی در خصوص تامین مالی پروژه‌های ریلی مورد نیاز شرکت راه‌آهن به واسطه بازار سرمایه صورت نپذیرفته است. از سوی دیگر با توجه به کسری بودجه سال های اخیر دولت و کمتر شدن میزان سهم بودجه عمرانی از بودجه عمومی سنواتی کشور، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه های زیرساختی با چالش تامین مالی مواجه شده است. علاوه بر این، کاهش سهم بودجه عمرانی که میزان تحقق آن در سال های اخیر کمتر از همیشه پیش بینی می‌شود، تعداد پروژه های عمرانی نیمه تمام را افزایش داده است. بنابراین ضرورت دارد تا هر چه سریعتر شیوه‌های تامین مالی بروزتر و چابک تر به کار گرفته شود تا رشد اقتصادی کشور به واسطه عدم تکمیل پروژه های زیرساختی حیاتی با بحران مواجه نشود.
    روش های نوین تامین مالی در برابر اخذ وام خارجی
    بسیاری از کارشناسان اقتصادی راهکارهایی از جنس تامین مالی مردمی به جای وابسته کردن بودجه پروژه‌های زیرساختی به فروش نفت و یا فاینانس خارجی را توصیه می کنند و ضمن تاکید بر قابل اجرا بودن این مدل از تامین مالی به تبیین مزیت های آن نسبت به روش های معمول فعلی می پردازند.
    محمدجواد شاهجویی، کارشناس حمل‌ونقل می‌گوید: در اغلب کشورهای دنیا مساله تامین مالی پروژه‌های زیرساختی تا حد قابل قبولی حل شده است. بیشتر کشورهای توسعه یافته دریافته‌اند که بار توسعه زیرساخت‌های اقتصادی نمی‌تواند صرفا روی دوش دولت ها باشد. با این وجود در کشور ما چون تا به امروز تکیه بر فروش نفت و توسعه زیرساخت‌ها با درآمد حاصل از فروش نفت وجود داشته است، اساسا احساس نیازی برای به کارگیری روش‌های ‌نوین تامین مالی در مسئولین و تصمیم‌گیران به وجود نیامده است. مع هذا، با توجه به چالش های به وجود آمده در مسیر فروش نفت در سال‌های گذشته، این مهم بیش از هر مقطع تاریخی دیگری نیازمند توجه تصمیم گیران و مدیران اجرایی کشور است.
    وی با انتقاد از بعضی مسئولانی که راهکار تکمیل پروژه‌های زیرساختی را اخذ وام و یا سرمایه‌گذاری خارجی می‌دانند، این موضوع را از چاله به چاه افتادن دانست و افزود: بدون شک یکی از دلایل تاب‌آوری اقتصاد ملی در برابر طوفان تحریم‌های بین‌المللی، میزان پایین بدهی خارجی ایران نسبت به سایر کشورها بوده است. بنابراین، راهکارهایی از جنس اخذ وام خارجی نمی‌تواند علاج مشکل توسعه زیرساخت های نیمه تمام کشور تلقی شود و بالعکس، اخذ این وام ها خود به مصیبتی بزرگ تر از آنچه اکنون کشور با آن دست به گریبان است بدل خواهد شد.
    وی با اشاره به حجم بالای میزان نقدینگی موجود در کشور اضافه کرد: با وجود میزان نقدینگی بیش از ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومانی موجود در کشور اساسا دلیلی برای اخذ وام و یا سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد. چرا که بخش کوچکی از این میزان نقدینگی، اگر بسترهای لازم سرمایه‌گذاری امن همچون صندوق های سرمایه گذاری پروژه فراهم شود می تواند به راحتی مشکل تامین مالی پروژه های زیرساختی را برطرف کند.
    وی ادامه داد: بدون شک روش های نوینی چون صندوق های سرمایه گذاری پروژه علاوه بر تامین نیاز اعتباری پروژه های زیرساختی، به بهبود کیفیت در ساخت، سرعت احداث، رعایت اولویت های واقعی احداث و در نهایت به کیفیت هزینه کرد منابع در پروژه های زیرساختی کشور کمک کرده و می تواند ریل گذاری جدید در توسعه اقتصادی کشور محسوب شود.

    تجارت امروز


    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *