جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۳۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 8325
  • راه و شهرسازی به وظیفه خود در توسعه صادرات کرمانشاه عمل کند
    راه و شهرسازی به وظیفه خود در توسعه صادرات کرمانشاه عمل کند

    راه و شهرسازی به وظیفه خود در توسعه صادرات کرمانشاه عمل کند

    محسن دارابی روز سه شنبه در نشست خبری با عنوان بیست و سومین سالروز ملی صادرات در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه مرز سومار از نیمه دوم تیرماه امسال توسط طرف عراقی مسدود شده است، گفت: در این مدت اقتصاد استان کرمانشاه یک پنجره مهم و تنفسی خود را از دست داده است اما با تلاش مدیریت ارشد استان اشکالات و موانع این بازگشایی مرتفع شده و سومار به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

    برگزاری نمایشگاه در عراق

    مدیر کل صمت کرمانشاه همچنین درباره برگزاری نمایشگاه تولیدات استان در عراق گفت: با توجه به اینکه یک استان دیگر پیش از این مجوز برگزاری نمایشگاه در عراق را از سازمان توسعه و تجارت گرفته است ما در تلاشیم تا نمایشگاه خود را در سال آینده برگزار کنیم و در این زمینه نظر مساعد استان های سلیمانیه و اربیل گرفته شده و هماهنگی لازم با سازمان توسعه تجارت نیز صورت می گیرد.

    وضعیت کولبری در استان

    دارابی همچنین درباره وضعیت کولبری در استان کرمانشاه گفت: ما در استان کولبری به معنایی که در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی وجود دارد، نداریم.

    به گفته او در سال ۹۶ و ۹۷ این موضوع با عنوان بازارچه‌های موقت غیررسمی در استان مطرح و در سه نقطه مرزی تیله کو، شیخ صله و شوشمی آغاز به کار کرد که در آن تسهیلاتی هم در قالب معافیت ۵۰۰ هزار تومانی برای هر کولبر در نظر گرفته شد اما این موضوع بعد از گرانی نرخ ارز و محدودیت‌های واردات و صادرات دچار تغییراتی شد.

    آنچنان که دارابی بیان کرد: براساس آخرین مصوبه هیات وزیران ۲ شرط برای فعالیت در بازارچه های مرزی در نظر گرفته شده که شامل ثبت سفارش و داشتن نمایندگی رسمی است.

    او با بیان اینکه این شروط مرزنشینان استان را با مشکلاتی مواجه می‌کند، گفت: پیشنهاد ما در استان این است که شرط ثبت سفارش به ثبت آماری تغییر پیدا کند و شرط داشتن نمایندگی هم لغو شود تا شاهد رونق فعالیت تجاری در سه بازارچه مرزی کرمانشاه و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان تیله کو، شیخ صله و شوشمی باشیم.

    استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *