شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۴۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 5301
  • روش های تخریب سنتی و نوین ساختمان
    روش های تخریب سنتی و نوین ساختمان

    روش های تخریب سنتی و نوین ساختمان

    برزن نیوز: به طور کلی طول عمر ساختمان های بتن ارمه بین ۴۰ تا ۹۰ سال تخمین زده می شود ولی با توجه به شرایط مختلف مانند بلایای طبیعی،تغیر کاربری ،باز سازی و یا افزایش ظرفیت سکونت نیاز به تخریب ساختمان های قدیمی و احداث ساختمان های جدید می باشد.
    از جمله روش هایی که در شهر های بزرگ برای تخریب ساختمان ها استفاده می شود می توان به تخریب ساختمان ها از بالا به پایین به روش دستی ، تخریب ساختمان ها از بالا به پایین به روش مکانیکی ، استفاده از گوی تخریب و همچنین از روش انفجار اشاره کرد که این روش های تخریب را می توان در ضمره روش های تخریب سنتی دسته بندی کرد
    در اینجا به بررسی هریک از این روش ها و بیان مزایا و معایب آنها و سپس به معرفی یک روش نوین برای تخریب ساختمان ها در بافت شهری می پردازیم.
    _ روش تخریب از بالا به پایین به روش دستی:
    در این روش با استفاده از نیروی انسانی،کارگران ماهر و نیروی متخصص شروع به تخریب ساختمان از بالاترین طبقه می نماییم در این روش به سه مساله بر می خوریم یکی خطر بالا برای کارگران که نیازمند ایمنی سازی قبل از عمل تخریب می باشد دیگری نیاز مند نیروی مجرب و ماهر در امر تخریب به طور مثالب نکته ای که در تخریب تیر ها باید رعایت شود این است که ابتدا باید تیر های جلو اممده یا همان تیر های یک سر گیر دار سپس تیر های ثانویه و بعد تیر های اصلی تخریب شوند . دیگر موضوع مورد بحث در این بخش مدت زمان بشتری است که این روش نسبت به روش استفاده از ماشین الات مکانیکی می برد .
    _روش تخریب از بالا به پایین به روش مکانیکی :
    در این روش ساز و کار تخریب ساختمان همان ساز و کار تخریب به روش دستی است با این تفاوت که از ماشین الات ساختمانی استفاده می شود
    با توجه به اینکه سرعت عملیات تخریب توسط ماسین الات بیشتر است باید به یکسری نکات توجه کرد
    مواردی مانند بالا بردن ماشین آلات و روش حمل آنها به بالاترین طبقه ساختمان دیگری وزن بالای ماشین آلات ساختمانی که خود به صورت یک بار به ساختمان اضافه می شود که باید قبل از اقدام مورد بررسی قرار گیرد . در بسیاری موارد برای اجرای بالابر هایی که این ماشین آلات را به بالا حمل می کنند نیاز به شمع زدن در محل پایه های این بالابر ها می باشد که این خود وقت گیر و هزینه بر است ، در بسیاری موارد برای اجرای این بالابر ها نیاز به فضای کافی می باشد که خود مستلزم مسدود کردن راه ها برای اجرای بالابر و حمل ماشین آلات به بالای ساختمان می باشد.
    _روش استفاده از گوی تخریب :
    استفاده از گوی تخریب از روش های قدیمی برای تخریب ساختمان های بلند می باشد که به دو صورت حرکت افقی گوی و حرکت قائم گوی می باشد از جمله مواردی که برای اجرای این روش تخریب مورد نیاز می باشد فضای کافی در اطراف ساختمان است که با توجه به بافت فشرده شهری و امکان اسیب رسیدن به ساختمان های اطراف استفاده از این روش در خیلی از موارد امکان پذیر نمی باشد.
    _روش انفجار:
    این روش یکی از سریع ترین روش ها برای تخریب ساختمان های بلند می باشد که با استفاده از دینامیت یا سایر مواد منفجره در قسمت های حساس و بار بر ساختمان و تخریب این نواحی حساس تخریب کلی ساختمان توسط نیروی گرانش زمین انجام می شود.
    اما این روش هم محدودیت های خاص خود را دارد از جمله این موارد نیاز به نیروی مجرب برای عملیات انفجار، عمل نکردن مواد منفجره که خود یکی از مشکلاتی است که ایمنی این روش را به خطر می اندازد و همچنین با استفاده از این روش از امکان بازیافت مصالح برخوردار نیستیم و بسیاری از مصالح که ممکن است قابل بازیافت باشند از بین می روند همچنین در روش تخریب با انفجار به دلیل پراکنده شدن ذرات گرد و غبار و سیلیکا و اکسید ها در اطراف محل انفجار باعث ایجاد آ لودگی های زیست محیطی و سلب آسایش شهروندان می شود.

     

    _روش تخریب نوینTecorep
    یک شرکت ژاپنی به نامTeisei از یک روش نوین برای تخریب یک ساختمان بلند استفاده کرد که در این روش از یک قاب فولادی به عنوان پوسته در اخرین طبقه استفاده شده و به صورت یک لایه محافظ طبقات بالایی ساختمان را در بر می گیرد ، سقف طبقه اخر برداشته نمی شود از داخل طبقات اجزا به صورت مرحله به مرحله تخریب و جدا سازی می شوند و ستون های نگه دارنده قاب طبقه به طبقه پایین می ایند تا در اخر کل ساختمان تخریب گردد .
    از مزیت های این روش می توان به دور نگه داشتن فضای تخریب از فضای بیرون ، استفاده از قاب پوششی اطراف به عنوان عایق صدا که با کاهش ۱۷ تا ۲۳ دسی بل صدا همراه خواهد بود، جلوگیری از معلق شدن ذرات گرد و غبار در فضای اطراف ساختمان و همچنین مصالح با دقت از هم جدا می شوند و قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.
    از مزیت های مهم این روش استفاده از انرژی حاصل از پایین اوردن مصالح (انرژی گرانشی) و تبدیل ان با استفاده از مبدل ها به انرژی الکتریکی است که به طور معمول کاهش ارتفاع ۱۰۰ متری ۵ تن نخاله حدود ۱۰۰ کیلووات انرژی الکتریکی در ساعت تولید می کند که برای روشنایی سایت کافی می باشد.
    از جمله ایراداتی هم که به این روش نوین برای تخریب ساختمان وارد است هزینه بالا و وقت گیر بودن این روش می باشد اما باید توجه داشت که هزینه های اضافی از محل کاهش اثر مخرب روی محیط زیست و همچنین بازدهی بالاتر بازیافت مصالح استخراج شده جبران میگردد.

     



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *