پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 11438
  • زنان و احساس امنیت در شهر
    زنان و احساس امنیت در شهر

    زنان و احساس امنیت در شهر

    روزنامه همشهری یادداشتی به قلم زهرا بهروزآذر مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران منتشر کرد که در ادامه می خوانیم: زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت شهر، گروه مهم و اصلی شهروندانی هستند که با توجه به گروه سنی و یا تعداد نقش‌هایی که در خانواده و جامعه می‌پذیرند، نیازمند توجه ویژه‌ای در شهر هستند.
    امنیت به‌عنوان یکی از بنیادی‌ترین نیازهای انسان در جامعه، زمینه‌ساز خلاقیت، بروز استعدادها و رسیدن به کمالات انسانی است. بدیهی است که بدون برخورداری از امنیت نمی‌توان انتظار کارایی از ساختار شهری به‌مثابه سیستمی از اجزا و عناصر، برای زندگی همراه با رفاه و کرامت انسانی را داشت. سرزندگی، عدالت و امنیت شهری، با حضور گسترده و فعال همه شهروندان ازجمله زنان و خانواده در شهر حاصل می‌شود.
    شهر تهران، شهری است که برخی از نقاط آن برای زنان، از هر گروه سنی و موقعیت اجتماعی و نقشی که در خانواده یا جامعه دارند، چه از نظر کارکردهای غالب و چه از نظر ایمنی و امنیت فضاهای شهری قابل استفاده نیست و این موضوع در اوقات شب و تعطیلات که تردد در سطح شهر کمتر می‌شود، دوچندان است.
    زنان و دختران برای تحصیل و اشتغال و فراغت – که همگی از ضرورت‌های توسعه سرمایه انسانی شهر است – نیازمند حضور در فضاهای عمومی شهر هستند و درصورت وجود یا احساس ناامنی ممکن است از برخی فرصت‌ها کمتر بهره‌مند شده یا کاملا محروم شوند.
    وقتی زنان، مادران و دختران احساس امنیت نکنند، نمی‌توانند در خیابان‌های شهر قدم بزنند، از بازار خرید کنند، برای ورزش و تندرستی پیاده‌روی کنند، با کودکشان به زمین بازی پارک و بوستان بروند، از وسایل حمل‌ونقل یا حتی دستشویی‌های عمومی استفاده کنند.
    بالارفتن احساس ناامنی در زنان باعث پیامدها و نتایج نامطلوبی در زندگی زنان و در جامعه خواهد شد. رشد احساس ناامنی در مادران، استفاده کمتر کودکان از پارک‌ها و حضور کمتر در فضاهای عمومی و شکل‌گیری ناقص مهارت‌های زندگی و اجتماعی در کودکان یکی از پیامدهای غیرمستقیم این احساس ناامنی است.
    فضاهای خالی و بی‌دفاع، فضاهای محصور، مزاحمت‌های خیابانی، عدم‌دسترس‌پذیری، تاریکی، بلندی بوته‌های کنار گذرگاه‌ها و دیگر پوشش‌های گیاهی، خلوتی و یا شلوغی بیش از حد معابر و مشاهده اشکال مختلف جرم در معبر، مواردی هستند که به ایجاد احساس ناامنی در شهر دامن می‌زنند. بنابراین برای تغییر و اصلاح این احساس، لازم است تا به‌طور ویژه به  ایجاد امنیت در شهر در ابعاد مختلف از منظر زنان و کودکان که معمولا جزء گروه‌های مغفول در برنامه‌ریزی‌های شهری هستند، توجه شود.
    بخشی از احساس امنیت در شهر ناشی از رویت‌پذیری بالای معابر، در دسترس‌بودن امکانات و خدمات شهری، وجود نظارت اجتماعی در فضاهای عمومی، حذف فضاهای بی‌دفاع و ناامن و ایجاد تنوع کاربری است. هر چقدر بتوان فضاهای عمومی شهر را برای حضور زنان و کودکان مناسب‌تر کرد، حضور خانواده نیز بیشتر می‌شود و هر چقدر این حضور افزایش پیدا کند، فرصت برای ایجاد و گسترش «تجارب خانوادگی» برای شهروندان که یکی از زیربناهای تحکیم خانواده است، بیشتر می‌شود.
    بنابراین، امن و مناسب‌سازی فضاهای شهری برای زنان و خانواده به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای مدیریت شهری است و به همین دلیل «طرح ارتقای احساس امنیت زنان در شهر از طریق شناسایی و بهسازی فضاهای ناامن و بی‌دفاع شهری» در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.
    این طرح که پیش از این به‌صورت پایلوت در منطقه۱۰ اجرا شده و در دیگر مناطق شهر تهران در حال اجراست، قصد دارد براساس ماده۶۹ برنامه ۵ساله توسعه شهرداری تهران (توسعه و رفع فضاهای بی‌دفاع شهری) به شناسایی نقاط ناامن و بی‌دفاع شهری از منظر شهروندان بپردازد تا شهرداری تهران نسبت به رفع آنها اقدام کند.
    اجرای این طرح البته با مشارکت شهروندان تهرانی با گستردگی و کارآمدی بیشتری انجام می‌شود و به‌زودی بستر دریافت پیام‌های همشهریان تهرانی و معرفی فضاهای ناامن به شهرداری فراهم می‌شود، مشارکت مردم هدفی کلیدی برآمده از شعار محوری تهران شهری برای همه است.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *