سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 5111
  • باغ‌های تاریخی که بوستان شدند | لذت قدم زدن در باغ آدم‌های سرشناس
    باغ‌های تاریخی که بوستان شدند | لذت قدم زدن در باغ آدم‌های سرشناس

    زیباترین باغ‌ های ایرانی کدامند؟

     

    باغ ایرانی به باغ‌هایی گفته می‌شود که بر پایه معماری ایرانی که متاثر از فرهنگ ایرانی است، ساخته شده‌اند. در ادبیات ایران زمین به باغ ایرانی، پردیس یا فردوس، باغ سرا، بوستان و یا بستان می‌گفتند. باغ‌های ایرانی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران هستند که در بسیاری از شهر‌های ایران وجود دارند. انتخاب زیباترین باغ ایرانی دشوار است، اما در این مطلب چهار مورد از زیباترین باغ‌های ایرانی را معرفی کرده‌ایم.

    باغ ارم شیراز 

    شیراز شهر بهار نارنج و باغ‌های دلگشاست. باغ ارم در شمال غربی شیراز را می‌توان گل سرسبد باغ‌های زیبای این شهر دانست. درباره زمان دقیق ساخت باغ ارم اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما آن‌چه می‌دانیم این است که در سفرنامه‌های قرن دهم هجری نیز به وجود این باغ اشاره شده. در حال حاضر مساحت باغ ارم در حدود ۱۱۰۳۸۰ متر مربع است.

    محوطه باغ که بیش از سه هکتار وسعت دارد پر است از درختان سرو و مرکبات. در میان درختان سرو باغ ارم، سروی بلند قامت توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند. سروی کم‌نظیر که به دلیل موزون بودنش، سروناز نام گرفته است. صحن باغ نیز جامه‌ای از انواع درختان زینتی، سرو و نارنج و انواع گل‌های زیبا به تن دارد.

    ستون‌های به‌کار رفته در دو طبقه بالایی عمارت با الهام از تخت جمشید ساخته شده و تصاویر مختلف از داستان‌های شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی بر دیوار‌های عمارت نقش بسته و آن را به زیباترین نحو آراسته است. تصاویر و نقاشی‌های مربوط به شاهان قاجار نیز در این بنا به چشم می‌خورد.

    باغ فین در کاشان

    باغ فین کاشان از مشهورترین باغ‌های ایرانی است و بعید است تا به حال چیزی درباره‌اش نشنیده باشید، باغی که قتلگاه میرزا تقی خان امیرکبیر بوده و محل وقوع یکی از تراژدی‌های تاریخ ایران.

    قدمت مجموعه بنا‌های باغ فین به دوران صفوی و احتمالا شاه عباس بزرگ باز می‌گردد. طراحی باغ فین نمونه عالی و کم‌نظیر باغ ایرانی است. محوطه باغ ۵۷۹ اصله درخت سرو و ۱۱ اصله درخت چنار داردو بیشتر این درختان بین ۱۰۰ تا ۴۷۰ سال سن دارند. در طراحی این باغ درخت همیشه سبز سرو نقش کلیدی داشته و آب نیز اساسی‌ترین عنصر بوده است. در باغ فین آب در استخر مقابل کوشک و حوض‌خانه صفوی، جوی‌ها و فواره‌ها حضور دارد. زیبایی این باغ سرسبز و معماری هنرمندانه و اصیلش سالانه مسافران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند..

    باغ دولت‌آباد در یزد

    شاید برای شما عجیب باشد که یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی در دل شهر کویری یزد باشد. باغ دولت‌آباد یزد با مساحتی در حدود ۶.۴ هکتار از زیباترین باغ‌های ایرانی است و به‌عنوان یک اثر تاریخی و میراث فرهنگی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. محوطه باغ با درختان انگور، سرو و کاج پوشیده شده و در فصل بهار نیز گل‌های محمدی زیباترش می‌کنند. اگرچه باغ دولت‌آباد در دوره افشاریه ساخته شده است، اما معماری‌اش بیشتر به معماری دوره زندیه شباهت دارد. بلندترین بادگیر خشتی جهان نیز در باغ دولت اباد قرار داردو بنایی کم‌نظیر که از شاهکار‌های معماری ایرانی محسوب می‌شود.

    باغ چهلستون در اصفهان
    ممکن است حرف از زیباترین‌ها باشد و نام اصفهان در میان نباشد؟ اصفهان هم یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی را دارد که شهرتش جهانی است و میان گردشگران خارجی نیز محبوبیت فراوانی دارد. اگرچه باغ چهلستون که قدمتش به دوران صفویه باز می‌گردد بیشتر به خاطر عمارت باشکوه چهلستون مشهور است، اما باغ و محوطه آن نیز از لحاظ زیبایی چیزی از عمارت کم ندارد. باغی که پر است از درختان سربه‌فلک کشیده و تنومند. درختانی که پیکر باغ را با جامه‌ای سبز پوشانده‌اند و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. هم‌چنین در میان باغ استخری بزرگ وجود دارد که زیبایی باغ ا. دوچندان کرده و انعکاس تصویر عمارت در آن منظره زیبایی می‌آفریند. ساختمان عمارت هم که نیاز به تعریف ندارد و معماری‌اش از برترین شاهکار‌های معماری ایرانی است.


    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *