جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۵۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 15372
  • خطر خرید خانه «بی‏‏‌تاییدیه»
    تدوین دو سند مهم درحوزه ساختمان و معماری و شهرسازی

    ساختمان‌های ناایمن قدیمی باید تخریب و بازسازی شوند

    خلیل محبت خواه با اشاره به ساختمان‌های با عمر بالا و بافت نه چندان با کیفیت، اظهار کرد: این ساختمان‌ها بر اساس طرح تفصیلی شهر باید تخریب و بازسازی شوند.

    وی که در یک برنامه رادیویی درباره ضرورت سامان دادن به وضعیت ساختمان‌های ناایمن در کشور سخن می‌گفت، از بازرسی و نظارت عالیه اداره راه و شهرسازی استان تهران بر ساختمان های نا ایمن ساخته شده یا در حال ساخت خبر داد و گفت: این اداره به متولیان ساختمان های نا ایمن درباره وضعیت ساختمان آن ها اخطار می دهد. همچنین این اداره به شهرداری ها و نظام مهندسی های استان تهران اخطار می دهد تا موارد ایمنی رعایت شود.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در عین حال از نبود ضمانت حقوقی گفت و بیان کرد: طبق قانون اداره راه و شهرسازی استان تهران صرفا می‌تواند به موارد ناایمنی که شناسایی می‌کند تذکر دهد. در مرحله‌ای که تذکر اثر نداشته باشد، علیه آن‌ها اقدام حقوقی و قضایی می‌شود.

    محبت خواه با اشاره به ساختمان هایی با عمر بالا و بافت نه چندان با کیفیت، اظهار کرد: این ساختمان ها بر اساس طرح تفصیلی شهر باید تخریب و بازسازی شوند. در بسیاری از مناطق بر اساس طرح تفصیلی شهر، تراکمی که برای ساختمان ها داده شده است، بلندمرتبه است به طوری که در برخی از مناطق تا ۲۰ طبقه نیز وجود دارد؛ اما گاها در مناطقی که نباید تراکم وجود داشته باشد، ساختمان هایی تا ۱۴ طبقه هم ساخته می شود که این ساختمان ها نوعی نازیبایی بصری ایجاد می کند.

    وی افزود: باید یک تدبیر، قانون و یا هماهنگی در بین دستگاه های متولی وجود داشته باشد تا برای این ساختمان ها تعیین تکلیف صورت بگیرد تا کسانی که قانون را رعایت می کنند دچار ضرر شوند و بگویند اگر قانون را رعایت می‌توانستیم چند طبقه بیشتر احداث کنیم.

    محبت خواه ضمن تاکید بر ضرورت رعایت قانون در ساخت و سازها گفت: وقتی راه گریزی مانند ماده ۱۰۰ در قانون برای کسانی که خواهان تراکم بیشتر هستند قرار داده می شود، عملا قانون رعایت نمی شود، زیرا افراد اقدام به تخلف از قانون می کنند و صرفا جریمه آن را پرداخت می کنند. یا باید این جریمه در حدی باشد که هیچ کس افزایش تراکم نداشته باشد، یا باید قانون سفت و سخت دیگری وجود داشته باشد که همه افراد آن را رعایت کنند.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *