بطور طبیعی در شهرهای ایران ساختمانها با ضریب ۵/۲% تا ۴% در سال تخریب و بازسازی میشوند.
لاکن در شهرهایی که افزایش قیمت زمین به قیمت ساخت بنا سرعت بیشتری داشته باشد، سرعت بازسازی بالا میرود و گاهی به ۸% تا ۱۰% نیز میرسد.
علت این امر مبحثی است که از رابطه بین اقتصاد زمین و بنا نشأت میگیرد. بدینترتیب که سهم معینی از قیمت هر متر ساختمان میتواند به قیمت زمین اختصاص یابد و به ناچار وقتی قیمت زمین نسبت به قیمت احداث بنا، با سرعت بیشتری رشد میکند. ساختمانهای حتی دهساله نیز برای دستیابی به این نسبت که با افزایش تراکم ممکن میشود، شروع به تخریب و بازسازی زود هنگام مینمایند.
بگذریم از اینکه این امر با اتلاف مصالح و انرژی موردنیاز برای تولید مصالح (که همچنان با یارانه تهیه میشوند) همراه است، که در شکل اولی، به منافع دیگر شهروندان کشور (بجز مالک زمین) لطمه وارد مینماید (که خودش جای بحث مفصل و مجزایی را دارد)، ولی از جهاتی دیگر نیز حقوق شهروندان دیگر را به شرحی که خواهد آمد، خدشهدار میسازد.
چگونگی ساخت وساز در شهرهای ایران و حقوق شهروندی
الف- حمل و نقل مصالح
شهرداری تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ برای کاهش مشکلات آمد و شد شهری، عبور و مرور کامیونهای حمل مصالح را در طول روز ممنوع نمودهاند و این امر در شبها تا سپیده دم صورت میپذیرد.
اما باید دید خود این امر چه حقوقی را از شهروندان سلب مینماید:
اول- اغلب کامیونهای حمل مصالح بسیار کهنه هستند و بسیار بیشتر از ظرفیت خود مصالح حمل میکنند و درنتیجه زوزه حرکت آنها، تا چند صدمتر از محل عبورشان را، در طول شب با آلودگی صوتی مواجه میسازد.
دوم- همسایگان ساختمانها که احداث میشود، علاوه بر این صدا با آلودگی صوتی بسیار شدیدتری که با تخلیه مصالح رخ میدهد مواجهاند، که در طول شب ادامه دارد و اگر موضوع تخلیه آهن باشد، آنچنان شدتی دارد، که گاهی با تنشهای عصبی شدید، ناشی از پریدن ناگهانی و با صوتی غیرقابل تحمل نیز توأم میشود.
در مواردی که بتنریزی صورت میپذیرد، سروصدای دستگاه بتنریز، ساعتها و به مدت چند ماه خواب را بطور طولانی بر همسایگان حرام مینماید و البته روز بعد موجب کاهش راندمان کاری تمام آنها میشود. بیچاره شهروندی که در خیابانش تعداد زیادی ساختمان به بازسازی بپردازند و آنهم یکی بعداز دیگری.
ب- کارگاههای در کارگاه احداث بنا
موضوع دیگری که به شدت حقوق شهروندان را بهنگام ساخت و ساز ضایع میکند، انجام کارهای زیادی (که باید در کارخانهها و کارگاههای خاص انجام پذیرد) در محل احداث بناست.
بجای آنکه آهنها در کارخانه ها بریده و آماده نصب شده و در کارگاه احداث بنا فقط پیچ و مهره شوند. شمشهای آهن به زمین آورده میشوند (البته بیشتر مواقع به بخشی از خیابان مقابل زمین) و تمام عملیات برش، آمادهسازی و جوشکاری در زمین انجام میشود واغلب با موتورهای برش و جوش غیراستاندارد که با صدای مهیبی کار میکنند و ایجاد دود مینمایند.
در بسیاری از موارد دیگر هم، محل احداث بنا، نقش کارخانهها و کارگاههای ساختمانی را ایفا مینمایند.
ج – بستن پیادهرو
پیادهرو مقابل هر بنا و ظاهراً یک سوم معبر مقابل آن بوسیله سازنده مسدود میشود و در بهترین حالت ایمنسازی نیز میگردد. ولی بهرحال عابران مجبورند یا در جوار این بخش مسدود شده از خیابان و با ترس و لرز عبور نمایند و یا دوبار عرض خیابان را اجباراً، طی نمایند که بتوانند طول پیادهرو را حرکت کنند.
حالا این امر برای کودکان، کهنسالان و معلولان چقدر مشکل سازست، جای خود دارد. کاش موضوع بهمین جا ختم میشد و چند ماه این امر پیادهرو را مختل میکرد و در مواقعی که احداث بنا بعللی به تعطیلی کشیده میشود و یا بسیار کند پیش میرود، این امر ممکنست سالها یک پیادهرو را مسدود سازد. عکس زیر ساختمانی را نشان میدهد که بیش از دهسال است که بخش زیادی از پیادهرویی را بسته است و چون بعداز دیواره هم یک گودبرداری عمیق وجود دارد شهروندان با بیم زیاد باید از کنار یک معبر پر آمدوشد عبور نمایند.
آیا واقعاً این مزاحمتها اجتنابناپذیرست؟
اگر انجمن، سازمان یا ارگانی مسئولیت حفاظت از حقوق غیرسیاسی شهروندی را بر عهده داشت و یا شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم و حافظ منافع آنها خود را مسئول این کار میدانست حتماً میشد با تمهیداتی این مزاحمت را کم نمود و به حداقل رساند، با تمهیداتی مثل:
یک- کنترل ماشینهای حمل مصالح که دارای استانداردهای مناسب بوده و با سرعت مناسب حداقل سروصدا را ایجاد نمایند.
دو- ضرورت ندارد اگر قرارست کامیونها در شب حرکت نمایند، تخلیه مصالح نیز نیمه شب باشد.
حمل و نقل میتواند در آخرین ساعات شب اتفاق بیفتد، ولی تخلیه مصالح در ساعات مناسب اول روز مجاز باشد.
سه- ایجاد هر گونه اقدامی که در میباید در کارگاهها و کارخانهها صورت پذیرد، در زمین احداث بنا باید ممنوع شود و تنها نصب، آنهم با عدم آلودگی صوتی در زمین صورت پذیرد.
چهار- موتورهای جوش (که البته بهترست بعلل مختلف از ساختمانسازی حذف و پیچ و مهره جایگزین آن گردد) در صورت نیاز باید برقی باشند که صدای زیادی ایجاد ننمایند و آلودگی هوا را موجب نشوند.
پنج- طرحهای اجرایی ساختمانها دیگر کشورها وقتی پذیرفته میشود که: جای انبارکردن مصالح و حتی جرثقیل در خود زمین مشخص باشد و تحت هیچ عنوان خیابان نمیتواند به انبار مصالح، کارگاه ساختمانی و حتی محل نصب جرثقیل بدل شود.
شش- تمهیدات احداث بنا باید به نوعی فراهم شود که احداث بنا در زمان کوتاه و معینی ممکن شود و با طولانی شدن زمان احداث، کار تعطیل گردد و یا با جرایم زیادی مجوز اضافه زمان داده شود، که این جرایم هم باید بین همسایگانی که از موضوع لطمه میبینند توزیع گردد. وگرنه رفع مشکلات طولانیشدن زمان چون به سود شهرداری خواهد بود، خیلی مورد عنایت قرار نمیگیرد.
هفت- در کارگاههای تعطیل، میباید موانع پیادهرو رفع شود، و از گودبرداریها و ابنیه خطرآفرین هم رفع خطر شود و در زمان آغاز کار دوباره، پیادهها مسدود گردد.