جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۴۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 9742
  • ساماندهی بازار مسکن؛ از تک‌نسخه وزیر راه تا اظهارنظر جالب معاون وزیر اقتصاد
    ساماندهی بازار مسکن؛ از تک‌نسخه وزیر راه تا اظهارنظر جالب معاون وزیر اقتصاد

    ساماندهی بازار مسکن؛ از تک‌نسخه وزیر راه تا اظهارنظر جالب معاون وزیر اقتصاد

    طی ۲ سال اخیر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها از تاثیرگذاری طرح ملی مسکن بر تعادل بخشی این حوزه تاکید کرده است. وی در جدیدترین اظهارنظر در حاشیه آغاز ثبت‌نام واردات کلامیون‌های دست‌دوم گفته است:  هموطنانی که نیازمند خانه هستند و استطاعت خرید این خانه‌ها را ندارند، به هیچ عنوان نگران نباشند. در سامانه طرح ملی مسکن دست همه را باز گذاشتیم تا هرکسی خواست ثبت‌نام کند و هیچکس جا نماند. تقریبا نیمی از کسانی که ثبت‌نام کردند مالک بودند و از امتیاز قبلا استفاده کرده‌اند.

    وی با بیان “ما جامعه هدف خودمان را شناخته‌ایم و همه کار برای آن‌ها انجام می‌دهیم تا صاحبخانه شوند”، تصریح کرد: بازار مسکن تابع عرضه و تقاضا نیست و اتفاقی که برای سایر کالاها می افتد متاثر از شرایط اقتصادی کشور است. این‌که برای نگرانی از افت ارزش پول ملی به دنبال این هستند تا سرمایه خودشان را تبدیل به کالا کنند. به همین خاطر و به صورت خود به خود این تغییر قیمت‌ها توسط صاحبان کالا انجام گرفته و این افزایش قیمت متاثر از بخش مسکن نیست. مهم برای ما جامعه هدف است که شناسایی شده‌اند و برای آن‌ها برنامه اجرایی داریم.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ثبت‌نام ۱٫۶ میلیون نفر در طرح ملی مسکن برای دریافت ۴۰۰ هزار واحد افزود:‌ در طرح ملی مسکن به صورت پیامکی و از طریق سامانه ۱٫۶ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند که در بخش اول ۲۳۰ هزار نفر پالایش شدند، در بخش دوم هم کار در حال پالایش بوده و ثبت‌نام کنندگان پیامکی‌ باید اطلاعات خود را کامل کنند.

    این در حالی است که معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه برای رونق مسکن بایستی تامین مالی مناسب در حوزه‌های تولید و تقاضا انجام شود، گفته است: تسهیلات اعطایی مسکن نسبت به قیمت ملک بسیار پایین است، ضمن این‌که به دلیل بالا بودن نرخ بهره در بلند مدت، قدرت پرداخت اقساط نسبت به میزان درآمد محدود می‌شود‌.

    محمدعلی دهقان دهنوی در این‌باره به مثالی اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه در تهران محصول مالی مناسب برای یک وام ۵۰۰ میلیون تومانی با درآمد ثابت ماهانه ۵ میلیون تومان وجود ندارد و این مانع خانه دار شدن طیف وسیعی از ساکنین این شهر است، بنابراین باید یک محصول مالی متناسب با شرایط امروز برای تامین نیاز اقشار متقاضی تدوین شود.

    وی تاکید کرد: مسکن مهر نیز در این حوزه یک راه‌حل تلقی می‌شد، چراکه اولاً قیمت زمین را حذف کرد و در نهایت برای نیاز مسکن بیش از یک میلیون خانوار، هرچند با کاستی‌هایی، پاسخ ارائه کرد.

    تسنیم



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *