پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴:۲۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 14574
  • از خرید خشکاله تولیدی شهروندان تا استحصال گاز متان آرادکوه و ایجاد تم پارک پسماند
    از خرید خشکاله تولیدی شهروندان تا استحصال گاز متان آرادکوه و ایجاد تم پارک پسماند

    ساماندهی پسماند تهران، همچنان منتظر ورود شهرداری

    به گزارش برزن نیوز  به نقل از ایرنا، ساماندهی پسماند تهران یکی از دغدغه های مدیران شهری سابق و کنونی است، تا آنجا که طرح جامع این مدیریت، ۲۲ فروردین  سال جاری در جریان دویست و هشتاد و پنجمین جلسه شورای پنجم شهر تهران بررسی و لایحه «طرح جامع مدیریت پسماند شهر» در دستور کار اعضا قرار گرفت و با رای موافق اکثریت اعضا تصویب شد.

    تصویب این طرح در شرایطی است که در آخرین کارگروه استانی مدیریت پسماند تهران، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری این وعده را داده است که تا ۲ ماه آینده طرح جامع مدیریت پسماند پایتخت را تدوین و ارائه می کند.

    مرکز جمع آوری و دپوی پسماند شهر تهران که از سال ۱۳۴۲ در سایت آراد کوه شکل گرفته، اکنون با چندین مساله جدی مواجه است، از بوی نامطبوع منتشر شده در پیرامون آن تا ریزش شیرابه های پسماندهای تر در مسیر انتقال.

    امین بابایی بخشدار کهریزک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که بارها به کرات و به طور متوالی موضوع آلایندگی سمی تیلرهای حامل پسماندهای کلانشهر تهران با ارائه مستندات به مسئولان شهرداری منتقل شده است، تذکراتی که با شعار زدگی همراه نبود و دغدغه مردم و مسئولان این منطقه را به نصیرن انتقال می داد.

    شیرآبه های دردسر ساز

    بابایی گفت: اغلب، مخازن خودروهای حامل پسماند باز است و شیرآبه زباله ها در مسیر دسترسی به کهریزک ریزش دارد و همین موضوع ۲ عارضه دارد، یکی اینکه شیرابه ها خورندگی دارد و به آسفالت جاده ها آسیب می زند  و از همین رو فرسودگی آسفالت در معابر ما بالاست و دیگری اینکه این شیرابه ها در فصل گرما خشک می شوند و در اولین بارندگی محورهای ارتباطی را لغزنده می کنند و به حوادث جاده ای دامن می زنند.

    وی با اشاره به تصمیمی که برای مدیریت این وضعیت گرفته شده، ادامه داد: متاسفانه سازمان پسماند شهرداری تهران، همکاری و تمشیت لازم را با حوزه حاکمیت منطقه کهریزک نداشت، از همین رو تصمیم گرفتیم که با اقدام فرماندهی انتظامی شهرستان و از طریق پلیس راهور، خودروهای سمی تیلر که ریزش شیرابه دارند، توقیف کنیم.

    بخشدار کهریزک با اشاره به فاصله نزدیک سایت آراد کوه و شهر کهریزک و تبعات آن برای ساکنان این منطقه، افزود: متاسفانه موضوع سایت آرادکوه یک تدبیر اشتباه در سال ۱۳۴۲ بوده که برای جمعیت پنج میلیون نفری تهران گرفته شده و بنا بوده با استانداردسازی و متد روز، این زباله ها مدیریت شود اما متاسفانه نگاه سنتی ادامه دار شده و اکنون که با جمعیت بیش از ۱۴ میلیون نفری در استان تهران مواجهیم، دود عوارض و تبعات آن به چشم مردم این منطقه می رود.

    ساماندهی پسماند تهران، همچنان منتظر ورود شهرداری

    ریزش شیرابه نداریم

    با وجود اعلام موضع بخشدار کهریزک در خصوص داشتن مستندات و مدارک لازم از آلایندگی خودروهای حامل پسماند، حسین حیدریان معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران این مساله را قبول ندارد تا آنجا که می گوید: ریزش شیرآبه‌های زباله در مسیر آرادکوه با عایق‌بندی مخازن خودروهای سمی‌تیلر (خودروهای مخصوص حمل زباله) مدیریت شده است.

    حیدریان معتقد است که بحث ریزش شیرابه های زباله در جاده ها و بزرگراه ها مطرح نیست و نگرانی ها مربوط به بحث شیرابه های حمل زباله ها به سمت منطقه آراد کوه است.

    وی یادآور شد: شیرابه های زباله در زمان حمل و جابجایی در گذشته بیرون می ریخت، اما با عایق بندی مخازن خودرو های حمل زباله، این مساله مرتفع شده است.

    حیدریان آنچنان در خصوص عایق بندی مناسب خودروهای سمی تیلر مطمئن است که تاکید دارد: در حال حاضر هنگام حمل زباله ها از مخازن، ریزش شیرابه ای وجود ندارد و اگر مسئولان و مردم مستنداتی در این زمینه دارند، ارائه کنند.

    معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه در مسیر حمل زباله نیز وضعیت خودروهای سمی‌تیلر رصد می شود، گفت: در داخل هر ایستگاه مجتمع آرادکوه نیز تعدادی مخزن (سپتیک) تدارک دیده شده است که شیرابه زباله ها قبل از حرکت در آن تخلیه شود.

    ساماندهی پسماند تهران، همچنان منتظر ورود شهرداری

    ورود رئیس جمهوری به مساله ساماندهی پسماند پایتخت

    محسن منصوری استاندار تهران نیز پس از نشستی که با رئیس جمهور داشت، اعلام کرد: اهمیت موضوع محیط زیست تهران باعث شد تا رئیس جمهوری از اختصاص برخی از جلسات هیات دولت به این موضوع خبر دهد تا با کمک کل بدنه دولت و مسئولان اجرایی، این مشکلات برطرف شود.

    منصوری گفت: موضوع مدیریت پسماند تهران، مشکلی تک بعدی نیست که فقط به شهرداری، استانداری و یا محیط زیست مرتبط باشد بلکه مساله‌ای است که رفع آن به عزم، اراده، تدبیر و برنامه ریزی تمامی مسئولان نیاز دارد.

    وی لازمه مدیریت سایت آراد کوه و زباله های ورودی به آن را فرهنگسازی در میان مردم برای کاهش تولید زباله، تفکیک در مبدا و استفاده از فناوری های نوین برای انتقال، امحا و بازیافت آن می داند.

    ساماندهی پسماند تهران، همچنان منتظر ورود شهرداری

    طرح جامع مدیریت پسماند تا ۲ ماه دیگر

    با وجود تصویب کلیات طرح جامع مدیریت پسماند پایتخت در فروردین امسال در شورای پنجم شهر و تاکید مجدد مسئولان بر ساماندهی پسماندهای تولیدی در شورای اسلامی شهر ششم، محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران در آخرین نشست کارگروه ساماندهی پسماند استان در اواسط دی سال جاری در استانداری، وعده ارائه طرح جامع را تا ۲ ماه دیگر داد، این بدان معناست که به احتمال زیاد، این طرح در سال آتی به تصویب می رسد.

    عابد ملکی  به مساله اجرای سامانه ام آر اف(سامانه تفکیک زباله، شیرابه و پرس پسماند) هم اشاره کرد و گفت: مسئولان سازمان در خصوص راه اندازی یک مجتمع صنفی برای تجمیع خدمات بازیافت، تفکیک و اقدامات مشابه برای مدیریت پسماند درخواستی دادند اما بنا شد در نشست ۲ ماه آینده موضوع طرح و بررسی شود و اکنون منتظر ارائه طرح جامع با مطالعات مشاوران سازمان پسماند هستیم.

    شورای شهر پنجم در برنامه پنجم توسعه، شهرداری را مکلف کرده بود که نسبت به تهیه طرح جامع پسماند این کلانشهر اقدام کند، این موضوع در فروردین امسال بار دیگر طرح شد، طرحی که از آبان سال ۹۷ بنا بود طی ۱۸ ماه به نتیجه برسد اما به سرانجام نرسید.

    سایت فعلی مدیریت زباله آرادکوه که در کیلومتر۲۳ جاده تهران قم، از مساحتی بالغ بر هزار و ۲۰۰ هکتار برخوردار است، به عنوان بزرگترین سایت بازیافت زباله خاورمیانه، روزانه پنج تا هفت هزار تن ورودی زباله دارد.

     



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *