پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱:۴۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 15683
  • هشدار وزیر راه درباره سفر به قطر
    جهانگیری: راه را برای گفت‌وگوی ملی باز کنیم: اسحاق جهانگیری در مطلبی با عنوان «قدرت مردم، صدای مردم» گفته است: کشور امروز در شرایط دشواری است. مردم مهم‌ترین سرمایه ایران هستند و انسجام و وحدت ملی اصلی‌ترین مولفه قدرت و بازدارندگی ملی ایران بوده و هست. با اجرای دقیق و کامل قانون اساسی راه را برای گفت‌وگوی ملی باز کنیم. نه قدرت و نه صدای مردم را هیچ‌وقت نمی‌شود نادیده گرفت. به‌خاطر دارم چهار ماه پس از تشکیل دولت دوم روحانی که در سال ۱۳۹۶ با حدود ۲۴ میلیون رای روی کار آمد، اعتراضاتی نسبت به گرانی شکل گرفت، باب این بحث در دولت باز شد. البته تورم در آن سال هنوز تک رقمی بود (۹درصد)، ولی به دلیل اعتراضات، خرداد ۹۷، دولت تصویب کرد که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی و به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم، نحوه برگزاری اعتراضات و محل آن تعیین شود. «متاسفانه» دیوان عدالت اداری با شکایت افرادی این مصوبه را ابطال کرد. اگر این مصوبه اجرایی می‌شد شاید حداقل بخشی از حقوق ملت در قانون اساسی برجسته شده و طرح اعتراضات مردم در عرصه عمومی و ضرورت توجه به موقع مسوولان به آنها را ممکن‌تر می‌ساخت. در این شرایط بود که فرصت سوءاستفاده بیگانگان گرفته می‌شد. قانون اساسی در مبحث حقوق ملت از جمله اصل ۵۹ راه همه‌پرسی در برابر خواسته‌های مردم را باز گذاشته است. در قانون اساسی حرف آخر در همه امور را مردم می‌زنند و مسوولان اصلی کشور باید با رأی مستقیم یا غیر‌مستقیم مردم انتخاب شوند. اگر قدرت مردم را عملا نبینیم، صدای آنان به ویژه زنان و جوانان را به موقع نشنویم، و قدرت انتخاب مردم را محدود کنیم، آنان قدرت خود را به نحو دیگری اعمال می‌کنند که در این صورت ممکن است همه ضرر کنند. با اجرای دقیق و کامل قانون اساسی راه را برای گفت‌وگوی ملی باز کنیم. در این بین دولت و مجلس در عین یکدستی، بدانند باید با تدبیر و عقلانیت و انعطاف هر چه بیشتر به مسائل کنونی کشور و درخواست‌های مردم بپردازند. در این شرایط، بار مسوولیت آنها از همه سنگین‌تر است. هر که بامش بیش برفش بیشتر. / ایسنا

    سخنان عجیب وزیر راه درباره بازار اجاره/ قاسمی: آرامش را به بازار مسکن بازگرداندیم

    رستم قاسمی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که برای کنترل بازار اجاره و بحث اخذ مالیات از خانه های خالی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ اظهار داشت: گام اصلی ما آن است که عرضه و تقاضا را به یکدیگر نزدیک کنیم و تعهد دولت را اجرا کنیم. در سامانه املاک و اسکان اگر مردم ثبت نام نکنند از ارائه بسیاری از خدمات محروم می شوند و این اطلاعات در برنامه ریزی مسکن و اجاره بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

    وی افزود: ما هم اکنون اطلاعات ۷۲ میلیون نفر را در سامانه داریم و با وجود آنکه تکمیل نشده جامع ترین سامانه اطلاعات مردم است.

    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون سامانه املاک و اسکان تکمیل نشده و چه تعداد خانه خالی شناسایی شده است؟ عنوان کرد: برای ۷۵۰ هزار واحد خانه خالی کشور به سازمان مالیاتی قبض مالیاتی داده ایم. حدود ۶۰ هزار از ۷۵۰ هزار واحد خانه خالی اعتراض کرده اند هدف از مالیات خانه خالی، درآمد برای دولت نیست بلکه می خواهیم عرضه مسکن را زیاد کنیم و اگر مالکان خانه را خالی نگه دارند مالیات می پردازند و در صورت عدم پرداخت، جریمه می شوند.

    قاسمی در پاسخ به این پرسش که با اخذ مالیات خانه های آیا ترمز بانک ها در املاک کشیده می شود؟ گفت: بانک ها در حوزه املاک داری فعال هستند و در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه خواهند شد.

    وی در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی برای مصوبه ۲۵ درصد اجاره بها چیست؟ افزود: قیمت گذاری مسکن در بسیاری از کشورها وقتی با بحران مواجه می شوند گرفته می شود و این مصوبه ها در دو سال گذشته هم وجود داشت. این مصوبه سقف ۲۵ درصد در سران تصویب شد و بسیاری از مالکان واحدهای اجاره خود را تخلیه نکرد و تمدید کردند.

    وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد امسال بعد از مصوبه اجاره بها و تصمیمات مسکن اجاره بها تنها جابه جایی صورت گرفته است و آمارها نشان می دهد که بسیاری از موجران قوانین این بخش را رعایت کرده اند و این مصوبات تاثیر بسیاری زیادی در بازار داشته است.

    قاسمی عنوان کرد: ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار املاکی داریم و تعداد کمی از این مشاوران املاک در سامانه کد رهگیری قرار دارند اما در اتفاق جدید تمامی بنگاه های مشاوران املاک به سامانه کد رهگیری متصل می شود و تمامی معاملات رصد و بررسی می شود و تا سال آینده این اقدام اجرایی خواهد شد.

    وی در پاسخ به این سوال که آرامش به بازار مسکن بازگشته است؟ خاطرنشان کرد: با طراحی بسته اجاره بها آرامش بازار مسکن در این ماه نسبت به ماه گذشته بازگشته است.

    خبرآنلاین



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *