جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۵۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 5712
  • برخی پیمانکاران مسکن با پول مردم خانه و ماشین خریدند
    هشدار درباره افزایش سوداگری و معاملات غیرقانونی در شهر جدید پردیس

    سوداگری در شهر موجب خیزش شهری می شود

    به گزارش برزن نیوز به نقل از ایمنا، امیر حسین شبانی اظهار کرد: در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد بافت شهرهای کشور بافت‌های ناکارآمد است که به واسطه ناکارآمدی جمعیت ساکن خود را از دست داده‌ است.

    وی افزود: بافت‌های ناکارآمد شهری بخشی از ظرفیت‌ خاموش شهر است که باید به درستی از آن استفاده شود.

    این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: امروزه زمین‌های قهوه‌ای در دنیا یکی از سرمایه‌های اصلی هر شهر به حساب می‌آید، این زمین‌ها زمانی در چرخه حیات شهر نقش فعالی داشتند، اما در حال حاضر کارایی قبلی خود را از دست داده‌ و به مکان‌های بلااستفاده تبدیل شده‌اند.

    شبانی افزود: توجه به فضای داخلی شهرها و استفاده از ظرفیت‌های خاموش برای جلوگیری از رشد افقی و خزش شهر یک ضرورت به حساب می‌آید، سیاست مداخله در بافت‌های ناکارآمد و بازآفرینی شهری موجب بهبود وضعیت مسکن و حمل ونقل درون شهری می‌شود.

    وی ادامه داد: در طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های درونی یک شهر به فراموشی سپرده شده است و هزینه‌های گزافی برای ایجاد تأسیسات زیربنایی و روبنایی در بیرون از حریم شهرها صرف می‌شود.

    این کارشناس شهرسازی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های درونی یک شهر عنوان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از واحدها از جمله واحدهای مسکونی در شهرهای کشور خالی و بلااستفاده هستند. در این شرایط توسعه برون‌زای شهری مدنظر مدیریت شهری قرار دارد این در حالی است که ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه درون زای یک شهر وجود دارد.

    شبانی خاطرنشان کرد: چنانچه سیاست‌های متناسبی در حوزه اقتصاد شهری اتخاذ شود زمینه برای استفاده از ظرفیت‌های درونی شهر فراهم شده و از سوداگری و پیشروی بدون برنامه شهر جلوگیری می‌شود.

    وی تاکید کرد: مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی کالبدی و اعمال مدیریت جامع شهری مانع سوداگری و رشد لجام گسیخته شهر شده و در عین حال پاسخگوی نیاز اجتماعی و فضایی شهر نیز خواهد بود.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *