جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۵۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 3131
  • در پایتخت ۱۲۹ ساختمان پرخطر داریم/ لزوم ورود میراث فرهنگی به ایمن‌سازی بازار
    در پایتخت ۱۲۹ ساختمان پرخطر داریم/ لزوم ورود میراث فرهنگی به ایمن‌سازی بازار

    شباهت های پلاسکو و ساختمان وزارت نیرو

    روز گذشته ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در حالی دچار آتش سوزی شد که ۵۰ نفر از افراد حاضر در ساختمان در آن حضور داشتند و بلافاصله تخلیه شدند.  تجربه تلخ فروریختن ساختمان پلاسکو در سال گذشته باعث شد تا از همان ساعات اولیه گزارش این آتش سوزی در محدوده میدان ولیعصر؛ سازمان آتش نشانی با جدیت و  هماهنگی بیشتری ابتکار عمل را در دست بگیرد. هر چند ظهر امروز سخنگوی این سازمان علت آتش سوزی را کپسول اطفای حریق در طبقه ۴- این ساختمان اعلام کرد و گفت: فعال شدن خود به خودی آن و پرتاپ پودر اطفای حریق که با حرارت همراه بوده روی اسناد و کاغذها، باعث مشتعل‌شدن این کاغذ‌ها شده اما؛ برخی کارشناسان حاضر در محل وقوع حادثه بر این باورند که ساختمان وزارت نیرو و پلاسکو به دلایل زیادی به یکدیگر شباهت دارند و هنوز علت دقیق حادثه مشخص نیست.

    این شباهت ها در قالب سازندگان و پیمانکاران این دو ساختمان و همچنین نوع اسکلت فلزی آنها مطرح می گردد. خبرگزاری  خبرآنلاین در همین رابطه نوشت: همزمان با عملیات نیروهای آتش‌نشانی اخبار هایی تایید نشده‌ای حکایت دارد سازنده این ساختمان که در آتش می‌سوزد همان سازنده ساختمان پلاسکو در سال ۱۳۵۶ است. از سوی دیگر سازه فلزی هر دو ساختمان باعث شده تا این نگرانی کماکان ادامه داشته باشد که ذوب شدن فلز ساختمان وزارت نیرو می تواند همانگونه که پلاسکو فرو ریخت؛ فرو بریزد. این ساختمان در سال ۵۴ ساخته شده و هم اکنون در اختیار اداره اسناد و مدارک وزارت نیرو است.
    با این حال براساس اعلام سازمان آتش نشانی، نوسان دما در ساختمان وزارت نیرو وجود دارد به طوریکه چند ساعت گذشته در طبقه منفی۴ دما ۲۵۰ بود و در حال حاضر از سوی آتش نشانان به ۲۰۰ رسیده است. ملکی سخنگوی ظهر امروز در همین رابطه در جمع خبرنگاران حاضر در محل حادثه گفت:
    جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: احتمال می دهیم در ساعات آینده با کاهش حرارت به طبقه منفی چهار دسترسی پیدا کنیم.
    او همچنین افزود: عملیات از لحظه شروع تاکنون متوقف نشده بلکه تاکتیک عملیاتی دائم در حال تغییر است و  تلاش می کنیم با حد اقل نیروها عملیات را اطفا کنیم .
    ملکی علت اطفای کامل حریق در همان ساعت اولیه را نداشتن اطلاعات کافی از وقوع آن عنوان کرد و گفت در ابتدا گزارش شده بود که آتش سوزی در آسانسور اتفاق افتاده که تیم اطفا دو دقیقه پس از اعلام  خبر؛ وارد ساختمان شدند و پس از اطفای آن مشخص شد که آتش سوزی در طبقه منفی چهار و بایگانی ۴۰۰ متری بوده که پس از آن تیم کاملتری برای خاموش کردن آتش اعزام کردیم.
    ملکی همچنین اظهار امیدواری کرد که در ساعت آینده با کنترل شرایط و پایین آوردن دمای ساختمان؛ خطر رفع خواهد شد.
    اما نکته قابل توجه در این بین همکاری مردم در این حادثه است. هر چند در برخی موارد برخی رسانه ها سعی دارند با یادآوری حادثه سال گذشته پلاسکو اینگونه به مخاطب خود بقبولانند که باز هم عده ای برای تماشا در محل حادثه حضور یافته اند اما دیده های خبرنگار دیده بان از این حاکی از این است که مردم نه تنها برای تماشای ساختمان مورد نظر، دست به تجمع نزدند بلکه عابرانی که از آن محدوده هم عبور می کردند سعی داشتند تا فاصله خود را نسبت به محل علامت گذاری شده و ممنوعه رعایت نمایند.
    کنترل آتش سوزی در حد امکان و همچنین مدیریت بحران و تخلیه سریع ساختمان های اطراف هرچند بدون نقص نبوده و در برخی موارد گله دانشجویان حاضر در خوابگاه را هم بدنبال داشت اما؛ برخی حاضران در محل حادثه در این موضوع اتفاق نظر دارند که تیم فرماندهی اطفای حریق و سازمان آتش نشانی نسبت به حادثه سال گذشته با  دقت و مدیریت بهتری ابتکار عمل را در دست گرفته اند.


    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *