پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۴۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 6770
  • شما را به خدا پادگان‌ها را از تهران نبرید!
    شما را به خدا پادگان‌ها را از تهران نبرید!

    شما را به خدا پادگان‌ها را از تهران نبرید!

    قانون فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها ‌سال ٨٨ تصویب شد و طی ١٠‌سال گذشته بارها و بارها صحبت از فروش و انتقال آنها به میان آمد. این اراضی برای خروج از شهرها با سه روش مزایده، توافق یا فروش قابلیت معامله دارند و منابع مالی خرید این زمین‌ها هم باید در بودجه سنواتی دولت یا از طریق عرضه اوراق مشارکت دیده شود.

    شهرداری هم می‌تواند بعد از تعیین تکلیف برای نحوه تملک، این اراضی را توسط وزارتخانه‌های دفاع، راه‌‌وشهرسازی و کشاورزی، عرصه‌های آزادشده به نفع شهر دراختیار بگیرد. درمجموع ٢٨٧٣ هکتار از مساحت تهران تحت مالکیت مراکز نظامی و پادگان‌هاست که تقریبا ۵١٩ هکتار از آن قابلیت خروج از تهران را دارد.

    ماه گذشته هم محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی خبر از دستور مقام معظم رهبری برای اجرای ‏این قانون داده و گفته بود که «براساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها که مصوبات آن نیز اخذ ‏شده است، مقرر شده تا تعیین تکلیف کنیم و در اراضی پادگان‌ها براساس بارگذاری مجازی که پیش‌بینی شده، در چارچوب ‏ضوابط، ساخت‌وساز آغاز شود و برای پادگان‌ها نیز زمین معوضی در خارج از شهرها تخصیص یابد‎.‎‏»

    ‏ اما صحبت‌های روز گذشته محسن‌ هاشمی، رئیس شورای شهر تهران بار دیگر این موضوع را خبرساز کرده است.‌

    هاشمی در صحبت‌های روز گذشته‌اش با اشاره به اهمیت خروج پادگان‌ها به مسأله کمبود بودجه برای خرید این املاک اشاره کرده و گفته: «پادگان ٠۶ بین خیابان پاسداران و بزرگراه صیاد که زمینی پردرخت است، مربوط به ارتش بوده و باید از تهران خارج شود. شهرداری باید این پادگان را بخرد ولی از آنجایی که بودجه‌ای ندارد، باید تمهیدات صورت گیرد تا مصالحه انجام گیرد که می‌توان ٧٠‌درصد این پادگان را پس از ساخت در اختیار مردم قرار داد.»

    او همچنین اضافه کرده که شورای شهرسازی تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته و برنامه‌هایی برایش وجود دارد اما به هیچ‌کدام از تصمیمات و برنامه‌ها اشاره نکرده و نگفته این برنامه‌ها قرار است به چه سمت و سویی برود. آیا قرار است این اراضی منجر به ساخت‌وسازهای جدید شوند و در نتیجه فضای سبز و زمین باز آنها هم از بین برود؟

    نکته‌ای که جزییات آن را از محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران جویا شدیم.

    او با بیان این‌که هنوز از جزییات برنامه‌های ارایه‌شده اطلاع دقیقی ندارد، معتقد است که اگر قرار است به جای این پادگان‌ها برج و مال ساخته شود، چه بهتر که همان پادگان‌ها سر جای خودشان باقی ‏بمانند «در این صورت حداقل ترافیک درست نمی‌کنند و تراکم هم نمی‌خواهند و در مواقع بحرانی هم می‌شود از آنها استفاده کرد. اتفاقی که درصورت واگذاری این املاک نمی‌توانیم شاهدش باشیم. ما باید تا جایی که ممکن است از بحرانی‌شدن وضع مناطقی که این پادگان‌ها در آن قرار دارند، جلوگیری کنیم.»

    او همچنین درباره پادگان ٠۶ که ‌هاشمی از آن نام برده، می‌گوید: «محدوده این پادگان در جایی است که به لحاظ سرانه‌ها و ‏علی‌الخصوص ترافیک وضع بحرانی دارد، اما آنطور که شنیده‌ام، قرار است یک‌میلیون مترمربع در آن‌جا بارگذاری صورت بگیرد که امیدواریم این بارگذاری‌ها شامل ساخت‌وساز نشود.»‏

    سالاری از نگرانی‌هایی می‌گوید که برای خروج پادگان‌ها وجود دارد. پادگان‌هایی که هنوز مشخص نیست پس از خروجشان از تهران و سایر شهرهای بزرگ، قرار است چه بلایی بر سرشان بیاید و آیا جای آنها را برج و مرکز تجاری خواهد گرفت؟

    شهروند



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *