پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۳۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 8209
  • شهری سازی، آفت این روزهای الوند
    شهری سازی، آفت این روزهای الوند

    شهری سازی، آفت این روزهای الوند

    عصر بیست و یکم آذرماه، در شرایطی که به علت دغدغه های بیشمار روزمره، حضور مردم در فعالیت‌های اجتماعی و همگانی سرد و کمرنگ شده، شاهد حضور بیش از پانصد تن از علاقمندان و دغدغه مندان عرصه کوه و کوهنوردی در همایش روز جهانی کوهستان بودیم.
    همایشی کاملا خودجوش و مردمی، بدون وابستگی به نهاد های دولتی و برخاسته از عشق و تعلق مردم این دیار به کوهستان پرشکوه الوند. همایشی که درخشش و یکتایی‌اش را به زعم تنی چند از شرکت کنندگانش، مرهون تلاش‌های غیرمنفعت طلبانه برگزار کنندگانش می دانستند. به واقع هم هرجا صحبت از خواست و دغدغه های مردمی به میان آید، و به آنها فرصت پرداختن و تلاش کردن داده شود، رهاوردش اجرایی شدن چنین برنامه های بی‌نظیری است.
    الوند ۵
    الوند و گردشگری
    در ابتدای همایش عباس صوفی، شهرداروقت، نزدیکی کوه های همدان را به شهرعملی مثبت درجهت توسعه این رشته ورزشی و پایه ای جدید برای گردشگری عنوان کرد و از ساخت مجسمه کوهنورد ارجمند استان، محمود اجل و نصب آن در میدان گنجنامه در آینده ای نزدیک خبر داد.
    وی از نبود توجه مناسب به پیست اسکی اظهار ناراحتی کرد و معتقد بود، پیست اسکی همدان و سلسله کوه های پیرامون آن، پتانسیل فوق العاده ای در باب توسعه گردشگری و جذب توریسم در استان دارد.
    سپس دبیر اجرایی همایش به ایراد سخنانی در باب هدف و ایده اصلی این حرکت پرداخت و هماهنگی جهت برگزاری چنین همایش باشکوهی را از چهارماه پیش و پس از برگزاری جلسات متعدد، گذر از فراز و نشیب‌های بسیار و بی توجهی ناخوشایند مسئولین ذیربط این حوزه عنوان کرد.
    کوهستان
    خلا های فرهنگی و زیست محیطی در کوهنوردی
    مدیر اجرایی اولین همایش روز کوهستان در همدان از وجود خلا فرهنگی اجتماعی در سپهر کوهنوردی استان صحبت به میان آورد و امید داشت که این همایش، با توجه گستردگی و دغدغه ای که دارد، زمینه ساز افق جدیدی در پرکردن این خلا ها باشد؛
    وی از تشکیل انجمنی با هدف پرداختن به جنبه های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و زیست محیطی کوهستان خبرداد ومعتقد بود همانگونه که در گذشته همدان مهد بزرگ کوهنوردی ایران بوده، امروزه نیز شایسته است این جایگاه حفظ شود.
    از جمله نکات برجسته این همایش، حضور گونه گون جامعه بزرگ کوهنوردی همدان بود؛ جمعیت کثیری از پیشکسوتان و جوانان؛ تجمیع زیبایی از برنایی و دانایی. سپیدمویانی که با عصا، سمعک و یا گرفتن دست جوانی برای راه رفتن و نشستن، فضای سالن را آکنده از حس ناب اصالت کوهنوردی در این دیار کردند؛ و جالبتر اجرای گروه موسیقی توسط خردسالان و کودکان این دیار بود، که همگی دلدادگی آحاد جامعه همدان به کوهستان الوند را نشان می‌داد، خصوصا با مطالبه و دغدغه ای که دختر کوچک نوازنده از مسئولین به جهت حفظ الوند داشت.
    در ادامه همایش، عباس محمدی، چهره ملی کوهنوردی و از دغدغه مندان عرصه محیط زیست کوهستان به ایراد سخنرانی پرداخت. وی ازهم زیستی قدمت دار ومسالمت آمیز کوهنوردان با کوهستان گفت و اذعان داشت که همواره فرهنگ ایرانی زیباترین نامها را به کوهستان اختصاص داده است؛ نظیر الوند، بمعنای “سترگی و خردمندی”.

    شهری سازی؛ آفت این روزهای الوند
    نویسنده کتاب طبیعت گردی بی ردپا در ادامه عنوان کرد: هزاران سال است که زندگی آدمیان به کوهستان ومنابع بیشمارش گره خورده، اما متاسفانه در سی چهل سال اخیر شاید برای تفاخر و نشان دادن نمود صنعتی شدن، شاهد اتفاقات غم انگیزی در کوهستان هستیم؛
    شهری سازی، توسعه صنعت، تاسیسات گردشگری، پناهگاه و تله کابین همگی زخم عمیقی بر پیکره محیط زیست حساس و آسیب پذیر کوهستان هستند؛ هر چند نمی‌توان با مجموعه فوق با قاطعیت مخالفت کرد، اما ورودشان به کوهستان باید با احتیاط و رویکرد محافظتی از این سرمایه ملی باشد.
    کوهستان ۱
    ردپای گردشگری خشن بر پیکره کوهستان الوند
    محمدی ضمن اشاره به سخنان شهردار، مبنی بر توسعه گردشگری با تکیه بر کوهستان الوند، عنوان کرد: ای کاش مسئولین در چنین جلسات مردمی پس از ایراد سخنرانی، برای شنیدن صحبتهای مردم وقت و ارزش قائل می‌شدند و نظر دغدغه مندان را نسبت به این شکل از توسعه می‌شنیدند؛
    وی ضمن تقسیم بندی گردشگری به دو نوع نرم و خشن: ( که نوع اول از نوع پایدار و شکل مسئولانه گردشگری است که آسیبی به منطقه مورد نظر وارد نمیسازد و رویکردی بومی محور دارد و نوع خشن که مبتنی بر ساخت و ساز های بتنی ناموزون با بستر طبیعت است) از مسئولین استانی خواست که زمینه ساز حضور و بروز گردشگری خشن در کوهستان نباشند. چرا که کوهستان الوند با ماهیت بالقوه غنی و چشم انداز بی نظیری که هزاران سال است به همدان بخشیده، نیازی به سرمایه گذاری ندارد و اگر سرمایه ای هست بهتر است در جهت حفظ آن هزینه شود نه برای توسعه شهری سازی در دل سنگ‌های هزار ساله الوند.

    الوند و میزبانی رایگان
    محمدی با توجه به کارکرد ورزشی و تفرجی الوند، عنوان کرد: تاسیس و بهره برداری از یک مجموعه ورزشی برای شهری با جمعیت چندهزار نفر، مستلزم سرمایه گذاری های کلان و صرف هزینه بسیار است، اما الوند، این دردانه زاگرس هزاران سال است که به رایگان مجموعه ای از لذت، تفریح، ورزش و چالش را برای مهمان هایش فراهم ساخته و درمقابلش چیزی کسب نکرده است.
    صحبت‌های محمدی که سراسر دل نگرانی و دغدغه صیانت از محیط زیست کوهستان بود، با تشویق بسیار کوهنوردان روبرو شد.
    الوند ۲
    پناهگاه کوروش و ردیف بودجه استانی!
    از نکات برجسته و ارزشمند این همایش می‌توان به حضور کوهنورد و کوهنویس برجسته کشور، داوود محمدی فر اشاره کرد؛ که بواسطه تلاش های بی دریغی که درجهت نگاشتن کتابی با عنوان فرهنگ کوهنوردی همدان داشت، عنوان شهروند افتخاری همدان را کسب کرد.
    محمدی فر از تاریخچه هزاران ساله الوند صحبت به میان آورد و از روزهایی گفت که کوروش در دشت میشان آموزه های رزمی و حکومتداری را آموخته و ضمن نگاه تاریخی که به کوهستان الوند و هگمتانه داشت، پیشنهاد تغییر نام پناهگاه میشان به پناهگاه کوروش را مطرح کرد. نویسنده تاریخ کوهنوردی ایران خطاب به مسئولینی که سالن را بدون شنیدن دغدغه های کوهنوردان ترک کردند، گفت ای کاش برای حفظ و پالایی الوند ردیف بودجه استانی تصویب شود، نه جهت تخریب و تاسیس سازه های دست ساز بشری.
    همزمان با برگزاری این همایش، با توجه به معضل فزونی زباله های رها شده بر بستر کوهستان، نمایشگاهی با محوریت کاهش تولید زباله به همت انجمن حامیان محیط زیست مهرگان برگزار شد.
    همایش روزجهانی کوهستان پس از قرائت بیانیه تیرول و تببین اهم مفاد آن، شعرخوانی با گویش همدانی توسط پیشکسوت ارجمند نوری و پس از مراسم تقدیر و تشکری که با حضور چهره های فراموش نشدنی کوهستان و سلماسی عضو شورای شهر از کوهنورد خط الراس های طویل، پیمایش‌های چند ده روزه از مسیرهای صعب و عکاس خوش ذوق زیبایی های بی بدیل الوند، استاد داریوش بیگلر بعمل آمد، به کار خود پایان داد.

    زهرا کرد_ موج همدان



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *