جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۲۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 4022
  • اهواز همچنان درگیر معضل سیستم فاضلاب و دفع آب‌های سطحی است
    اهواز همچنان درگیر معضل سیستم فاضلاب و دفع آب‌های سطحی است

    شهر اهواز پس از قاهره پیچیده ترین سیستم فاضلاب را دارد

    نشست خبری تشریح اقدامات دولت در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان،شهر اهواز و آب و فاضلاب روستایی استان از سری میزگردهای تخصصی برنامه های هفته دولت، دوشنبه شب در محل نمایشگاه هفته دولت برگزار شد.
    فردوس کریمی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل خلاهای موجود در حوزه فاضلاب شاهد بروز مشکلات زیست محیطی هستیم افزود: در سال گذشته از محل اعتبارات نفت، اعتبارات ملی و جاری ۷۸ پروژه در حوزه آب و فاضلاب اجرا شد. عمده ترین ماموریت ما ساخت تصفیه خانه های فاضلاب بود.
    وی افزود: در ۲۴ نقطه از شهر اهواز روزانه ۱۷۶ هزار متر مکعب فاضلاب وارد کارون می شود که قرار است به زودی ۹۶ هزار متر مکعب از این فاضلاب معادل ۵۵ درصد از کل حجم مهار و از ورود آن به کارون جلوگیری شود.
    کریمی گفت: بانک جهانی در دهه ۸۰ وامی جهت خطوط جمع کننده فاضلاب به اهواز اختصاص داد که به سرانجام نرسید اما سال گذشته از طریق فاینانس این پروژه را به مناقصه بردیم که اعتبار آن چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است و به زودی پیمانکار آن مشخص می شود.
    به گفته وی برای افق ۱۴۱۵ سه تصفیه خانه بزرگ کیان آباد با ظرفیت هفت متر مکعب یر ثانیه، کوت امیر پنج مترمکعب و تصفیه خانه آب شهر شیبان با یک متر مکعب بر ثانیه پیش بینی شده است که متولی آنها سازمان آب و برق خوزستان است.
    **۳۵ هزار انشعاب غیرمجاز در اهواز
    کریمی در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: در شهر اهواز حدود ۳۵ هزار انشعاب غیر مجاز وجود دارد که به دلیل عدم نظارت بر لوله کشی این موارد احتمال بروز مشکلات بهداشتی بالا است و شرکت آبفا به دلیل اینکه آنها مشترک نیستند مسئولیتی در قبال آنها ندارد.
    وی افزود: بیش از ۶۰ درصد آب مصرفی اهواز از طرح آبرسانی غدیر ، ۳۰ درصد از کارون و ۱۰ درصد هم از آب حیات شوشتر تامین می شود.
    به گفته وی عملیات اجرایی ساخت تصفیه خانه بزرگ شرق اهواز در سال ۱۳۸۸ آغاز شد اما به دلیل مشکلات و تغییر دولت به حال خود رها شد اما سال گذشته با رایزنی های استاندار بار دیگر این پروژه فعال و حدود ۲۵۰ میلیارد ریال تجهیزات برق و مکانیک برای آن نصب شد.
    کریمی با بیان اینکه در شرق اهواز به دلیل وسعت زیاد مشکلاتی در تامین آب داریم گفت: مخازنی در منطقه حصیرآباد با قدمت ۲۴ سال وجود دارد که بلا استفاده شده بود و با مطالعات صورت گرفته و همکاری سازمان آب و برق خوزستان ایستگاه پمپاژی در این منطقه به طول ۷،۴ کیلومتر احداث شد که آب را از منطقه ملی به حصیر آباد منتقل می کند.
    کریمی درخصوص تعداد تصفیه خانه های اهواز و سایر شهرهای حومه افزود: تصفیه خانه های کیان آباد، ملی راه، شهرستان کارون، گلستان، علی ابن مهزیار، شیبان، ویس و ملاثانی و حمیدیه از جمله این تصفیه خانه ها هستند.
    به گفته وی سال گذشته با حضور وزیر سابق نیرو و صنعت،معدن و تجارت مجوز استفاده از اسکله آبگیر صنایع فولاد برای شهرستان کارون و منطقه مهدیس گرفته شد و تاسیسات لازم نصب و هفته گذشته به صورت رسمی به بهره برداری رسید.
    کریمی افزود: شرکت آب و فاضلاب اهواز شهرهای اهواز، ویس، ملاثانی، شیبان، رامین، شیرین شهر، حمیدیه و کارون را تحت پوشش خود دارد که آب این شهرها از سه منبع کارون، طرح آبرسانی غدیر و حیات شوشتر تامین می شود.
    **مشکل کیفی آب در جنوب
    مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در بخشی دیگر از این میزگرد گفت: در نقاط شمالی استان مشکل کیفیت آب نداریم اما به لحاظ کمیت خلل هایی وجود دارد و برعکس در شهرهای جنوبی کیفیت آب مشکل دارد.
    صادقی حقیقی پور ادامه داد: آب شرب در خوزستان به لحاظ بهداشتی هیچ مشکلی ندارد اما در برخی نقاط به لحاظ چشایی مطلوب نیست که همین امر سبب استفاده بیشتر مردم از آب شیرین کن های خانگی می شود.
    وی گفت: حدود ۷۰ درصد منابع آبی در استان خوزستان سطحی است که همین امر سبب می شود تغییر شرایط اقلیمی بر کیفیت و کمیت آن تاثیرگذار باشد.
    وی بروز بحران آبی در شهرهای خرمشهر و آبادان را نشات گرفته از همین موضوع دانست و گفت: در خرداد و تیرماه امسال به دلیل خشک شدن رودخانه ها، تنش آبی و بازگشت آب دریا به رودخانه ها شاهد بروز مشکل در تامین آب شرب ساکنین این ۲ شهر شدیم که شکستگی در خط لوله غدیر هم بر این مشکلات اضافه شد.
    مدیرعامل شرکت آبفای خوزستان ادامه داد: شوری آب در آن مقطع زمانی به بیش از ۱۳ هزار میکروموس بر مترمکعب رسید در حالیکه میزان شوری در حالت عادی در خرمشهر زیر ۲ هزار و در آبادان کمتر از ۳ هزار میکروموس بود.
    وی خاطر نشان کرد: شرکت آب و فاضلاب خوزستان با ۱۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خط انتقال و تحت پوشش قرار دادن ۶۳ شهر سومین شرکت بزرگ آب و فاضلاب کشور است.
    **فاضلاب عمده مشکل شهر اهواز
    حقیقی پور ادامه داد: پروژه هائی با اعتبار ۲۰هزار میلیارد ریال در حوزه آب و فاضلاب استان خوزستان درحال انجام است که اختصاص این چنین اعتباری در نوع خود بی نظیر است.
    وی یکی از مشکلات اصلی استان را فاضلاب دانست و گفت: بیش از ۳۱۰ میلیون مترمکعب فاضلاب خام وارد کارون می شود و در مجموع نیز ۴۵۰ میلیون متر مکعب از فاضلاب های استان وارد منابع آبی می شود.
    وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آب شرب وارد سیستم فاضلاب می شود یادآور شد: قرارداد ساخت پنج تصفیه خانه در ایذه، اندیمشک، بهبهان، شوش و بستان بسته شده است.
    وی ادامه داد: در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و ماهشهر درحال ساخت تصفیه خانه هستیم که با راه اندازی انها از ورود ۱۸۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به منابع آبی جلوگیری می شود.
    این مسئول یادآور شد: سرانه بهره وری مردم خوزستان از فاضلاب ۳۷ درصد است درحالیکه این سرانه به طور میانگین در کشور ۵۰ درصد است که برای جبران این عقب ماندگی به ازای هر درصد رشد باید ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یابد.
    حقیقی پور توضیح داد: از سال ۷۲ تا ۹۵ در مجموع ۲۵ هزار میلیارد ریال به صنعت آب و فاضلاب خوزستان اختصاص یافته بود اما طبق مصوبه هیات وزیران در فروردین ۹۶ قرار است در ظرف سه سال در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد ریال به این صنعت در خوزستان اختصاص یابد.
    **آبرسانی به ۶۰۰ روستا با تانکر
    معاون بهره برداری شرکت آبفا روستایی خوزستان گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰ روستا از طریق تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شوند که هزینه بالایی در بردارد.
    علیداد کیانی افزود: بیش از چهار هزار و ۱۵ روستا در استان خوزستان به صورت پراکنده وجود دارد که حدود یک میلیون و ۵۰ نفر در آنها ساکن هستند که از این تعداد ۲هزار و ۲۷ روستا با جمعیت ۹۳۰ هزار نفر از خدمات آبفا روستایی بهره مند می شوند.
    وی یادآور شد: در استان خوزستان با محدودیت هایی همچون تغییر اقلیم، کاهش آورد آب رودخانه ها و آب های زیر زمینی مواجه هستیم که سبب بروز چالش هایی شده است به طوریکه خشکسالی امسال در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.
    وی در بخشی دیگری در خصوص مشکل آب شرب در روستای ابوالفارس در شهرستان رامهرمز یادآور شد: هنوز منبع اصلی مسمومیت آب در این نقطه مشخص نشده است و نامه نگاری های بسیاری با مرکز بهداشت و دادستانی هم صورت گرفته است.
    کیانی ادامه داد: طبق آزمایش های صورت گرفته مقدار مطلوبیت کلر باقی مانده در این روستا مناسب بوده است.
    کیانی خاطر نشان کرد: مناطق روستایی به دلیل کوچک بودن منابع آبی با هرگونه تغییر اقلیم زودتر در معرض کم آبی قرار می گیرند.
    وی با بیان اینکه خطوط انتقال آب در استان فرسوده است تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷۷ روستای آبادان از طریق تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شود و متاسفانه علی رغم همه تلاش های صورت گرفته آب طرح غدیر هنوز به روستاهای این شهرستان نرسیده است.
    معاون آبفا روستایی خوزستان خاطر نشان کرد: تامین آب روستاهای آبادان از طریق آب حیات صورت می گیرد و از سویی دیگر ۴۰ تانکر برای آبرسانی به روستاهای آبادان فعالیت می کنند.


    مطلب پیشنهادی

    آزادراهی که مسیر رفت دارد اما برگشت نه؟!

    آزادراهی که مسیر رفت دارد اما برگشت نه؟!

    ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین - رشت با حضور معاون اجرایی رییس جمهور ، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان استانی در روزهای پایانی سال گذشته به بهره برداری رسید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *